Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabyBell

Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:12

Ik ben benieuwd of en wanneer jullie met peesbeschermers/strijklappen/3 in 1 beschermers rijden.
Bijvoorbeeld, altijd of alleen springen of buiten rijden en waarom dan? Of waarom niet? En heeft
jullie paard/pony ze ook om met longeren? En welke soort beschermers?

Mijn pony heeft eigenlijk altijd peesjes en strijkjes om, tenzij ik haar alleen even laat stappen aan de longe.
Ze is bijna altijd rustig, maar nog niet zo handig met haar eigen benen. (is 4 weken onder het zadel) Op
het land staat ze gewoon bloot.

Ik weet dat de benen sterker worden zonder, maar toch ben ik bang dat ze zichzelf bezeerd.
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 01-09-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Livito

Re: Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:14

als ik iets met mn paard doe heeft hij altijd zn bescherming om,
4 springschoenen en zn pees & kogelbeschermers, hij is soms nogal een klungel met zn benen , en liever dik in de bescherming dan allemaal wonden . wat ie in de wei doet moet hij zelf weten , maar als we iets anders doen gaat ie in de bescherming.
ook op aanraden van de DA.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:17

Alleen voor in de bak springschoenen en peesbeschermers omdat hij toontredend staat dus gauw strijkt. Buitenrit heb ik ze nooit om ivb schuren van zand, als ik door water heen ben gegaan en takjes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:27

Wij doen bij longeren, dressuur, springen en buitenritten altijd pees- en kogelbeschermers om. Puur ter voorkoming van...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:33

Mijn paard loopt met blote benen.
Ze heeft nl. een heel onhandige maat waardoor peesbeschermers niet passen: wat lengte betreft, zou ze maat cob moeten hebben, maar voor de kogel maat full.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:08

Mijn paarden, nooit. Ze worden toch behoorlijk serieus getraind, iedereen verklaart mij voor gek. Maar ik rijd er nooit mee! :n

Een keertje voor de show maar het liefst niet. Ik ben van mening dat je een paard laks maakt met peesbeschermers. Als ze dan eens geen peesbeschermers om hebben gaan ze juist aantikken (kijk maar eens op wedstrijd, paarden waarbij 3sec. voor de proef krampachtig de peesjes er af worden gehaald, om ze daarna meteen weer om te doen). Je maakt een paard juist goed bewust van zijn/haar benen, als het paard aantikt doet het zeer en zo leert een paard juist van zijn fout. :)

Met ijzers is natuurlijk een ander verhaal, nog een rede waarom mijn paarden die ondingen niet om krijgen. Je wilt niet weten hoe hard zo'n ijzer aankomt op de pees!

Bij cross en springen kan ik het begrijpen, soms komt je in gevaarlijke situaties terecht. Ik zou ook zeker niet crossen zonder stiften. :n Maar voor de basis dressuur moet het toch zéker kunnen zonder beschermers.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:11

mijn haflinger heeft alleen strijklappen om omdat zij haar benen wel strijkt en het op 1 of andere manier niet afleerd als ik de strijklappen af laat..vandaar dat ik ze voor de zekerheid om heb..met alle soorten van trainen :)

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:15

ik heb bij onze fries wel peesbeschermers om omdat ie een peesontsteking heeft gehad en er nu een schiefel op zijn been zit om te voorkomen dat we straks weer moeten stappen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:16

Heb mijn paard voorheen wel gereden met peesjes , en strijkjes gewoon omdat ze nog onhandig en in onbalans was ...
Nu eigenlijk altijd zonder bescherming .
Ze heeft sinds gisteren wel ijzers , voor , ben dus van plan om tijdelijk weer peesjes te gebruiken ivm toch aantikken van het ene voorbeen langs het andere !

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:19

Mijn paard heeft nooit peesbeschermers om, ik spring vaker en ik rij heel veel buiten. Ook draaf ik veel op asfalt, met beschermers maak je de pezen zo slap mee..

Edit: Voor de paarden waarbij het natuurlijk nodig is, doe ik wel peesbeschermers of wat anders om!
Dus als mijn paard het ooit nodig zal hebben, gebeurt dit ook ;)
Laatst bijgewerkt door Froemel op 01-09-09 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:23

Aan de voorbenen altijd zonder.
Als mijn oudste merrie hoefijzers heeft doe ik aan de achterbenen strijklappen omdat ze met hoefijzers dan licht strijkt (dit dus puur om kleine wondjes te voorkomen waarvan je ergere infecties kunt krijgen).

Mijn jongste merrie gaat straks ook zonder bescherming lopen tenzij ze blijkt te strijken natuurlijk.

Hier dus alleen maar strijklappen in huis en bandages worden gebruikt als staartbandage en om de achterbenen op de trailer schoon te houden als we eens een wedstrijd hebben.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 00:05

mijn arabiertje altijd zonder bescherming.. hij heeft bij de vorige eigenaar een peesblessure opgelopen (waarschijnlijk overbelasting) en daardoor moet ik juist de pees zo koel mogelijk houden. neopreen beschermers zijn dus geen optie, en bandages/onderlappen ook niet.. dus ik rijd lekker zonder. Overigens tikt hij ook niet aan en heeft ook geen ijzers.

Op de trailer heeft hij wel bescherming om, dit omdat er gewoon meer risico is. En net als vandaag heeft hij een weekje vrij gehad, en dan rijd ik voor de zekerheid wel met peeskappen. Dit omdat hij dan wat heter is en sneller een gekke beweging zou maken als dat ik hem dagelijks rijd.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 00:07

Met springen en buitenrijden doe ik Okki altijd peesbeschermers en kogels om, met springen zelfs nog springschoenen voor de zekerheid.
Met dressuur wisselt het nog wel eens. Als het echt bloedheet is doe ik het niet, maar anders gewoon wel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:41

Michellkuh schreef:
, met beschermers maak je de pezen zo slap mee..

dit klopt niet hoor,want een harde peeskap ondersteunt niets.
het beschermt tegen schade van buitenaf.

mijn fjord draagt tijdens het rijden voor peesbeschermers,en sinds kort ook springschoenen,omdat ze van achter sterker word,maar van voor nog niet vlot genoeg wegkomt,en zichzelf daardoor soms aantikt. (ze heeft ook ijzers)
als dit weer verbeterd zijn de beschermers niet meer nodig.

met het springen krijgt ze zowieso beschermers om.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:54

Met rijden in de bak heeft mijn paard altijd peesbeschermers om.
Met buitenritten is het afhankelijk van de omgeving. Als we veel door los zand moeten rijden doe ik ze meestal niet om i.v.m schuren.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:18

Met dressuur rijd ik nooit met peesbescherms o.i.d, niet nodig, mijn paard kijkt wel uit. Met springen doe ik het wel..

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:19

Nog één keer dan: niets, helemaal niets om doen.

Heeft dan niemand die test in de Bit gelezen en onthouden? Dat eiwit stolt bij/ vanf 40 graden en dat pezen opgebouwd zijn uit? Juist, eiwitten. En dat onder IEDER soort beenbescherming de temperatuur oploopt tot een gevaalijke 38/39 graden. Niet doen dus. Je neemt de luchtkoeling weg en juist koeling is zo belangrijk voor pezen, waarom denk je dat iedereen met een peesblessure altijd staat te koelen met koud water?

Bovendien, uit de mond van de veearts: ik heb meer letsel gezien veroorzaakt door (verkeerd gebruik van) beenbescherming, dan letsel wat voorkomen had kunnen worden door beenbescherming.

Ook zo'n goeie: je paard op een zomerse dag lekker de hele dag met neopreen peesbeschermers op het land zetten...

Kijk als je paard echt strijkt, of je gaat een cross rijden, zou ik zeggen: doe iets om, maar verder krijgen mijn paarden nooit iets om, en ook niet op de trailer. Heb al tig paarden op hun bek zien gaan omdat ze met hun ene been op het klittenband van de transportbeschermer van het andere been gingen staan.
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 02-09-09 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:23

Ilzas schreef:
Nog één keer dan: niets, helemaal niets om doen.

Heeft dan niemand die test in de Bit gelezen en onthouden? Dat eiwit stolt bij/ vanf 40 graden en dat pezen opgebouwd zijn uit? Juist, eiwitten. En dat onder IEDER soort beenbescherming de temperatuur oploopt tot een gevaalijke 38/39 graden. Niet doen dus. Je neemt de luchtkoeling weg en juist koeling is zo belangrijk voor pezen, waarom denk je dat iedereen met een peesblessure altijd staat te koelen met koud water?

Bovendien, uit de mond van de veearts: ik heb meer letsel gezien veroorzaakt door (verkeerd gebruik van) beenbescherming, dan letsel wat voorkomen had kunnen worden door beenbescherming.

Ook zo'n goeie: je paard op een zomerse dag lekker de hele dag met neopreen peesbeschermers op het land zetten...

Kijk als je paard echt strijkt, of je gaat een cross rijden, zou ik zeggen: doe iets om, maar verder krijgen mijn paarden nooit iets om, en ook niet op de trailer. Heb al tig paarden op hun bek zien gaan omdat ze met hun ene been op het klittenband van de transportbeschermer van het andere been gingen staan.

oh dat wist ik niet eens! Wel intressant om te lezen dit.. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:32

tja maar waarom gebruiken al die topruiters dan peesbeschermers?? als het werkelijk zo slecht zou zijn.
Ik gebruik ze ook. niet alltijd. Op een hele warme zomerdag gebruik ik ze niet, me paard zweet dan snel.

Maar ik gebruik ze meestal wel, en dan alleen voor.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:36

Op aanraden van de DA rij ik zonder, het wordt warm onder de beschermers en dat is niet goed. (Mijn paard tikt zichzelf niet aan.)

Voor sommige paarden is het moeilijk vermijden, ik neem aan dat als je paard strijkt je wel beschermers gebruikt.

Maar over het algemeen vind ik beschermers op het moment een mode-artikel, leuk als een setje ;) Vooral bandages; ze geven bijna geen steun, beschermen niet tegen een klap maar het wordt er echt heel warm onder

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:38

Bandages gebruik ik alleen als er iemand echt fotos van me gaat maken. Maar dat is zelde :P

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:39

Misschien hebben topruiters die test nooit gelezen. En ik vind springen over hekken van 1,60 ook weer wat anders dan wat "recreatieruiters" doen. En de dressuurwereld met hun witte bandages zijn zo wie zo super onflexibel en eigenwijs.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:00

Ilzas, ik ben het helemaal met je eens!
Mijn paard loopt met blote voeten, tenzij het echt hard nodig is om de benen te beschermen maar dat is nog niet voorgekomen (ik spring alleen een boompje in het bos)

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:25

Ik reed op mijn paard altijd met beschermers, voor extra veiligheid.
Maar nu moest ik laatst een ander paardje rijden, dus ik vroeg met of zonder bescherming, en toen zei de eigenaar zonder.
Ik weet eigenlijk niet wat het beste is, zelf dacht ik altijd met, maar nu hoor ik veel mensen zonder zeggen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:29

Tot nu toe altijd zonder "bescherming" gereden, paarden hebben het niet nodig. Nieuwste aanwinst kwam met een compleet setje zooi, dat is dus direct verbannen naar de 2ehandsmarkt :P
Bij wat serieuzer springen zijn peesjes natuurlijk verstandig, maar voor gewoon rijden en een klein sprongetje niet. Het aantal paarden dat zichzelf op de pees zal aantikken met het achterbeen is zo klein, daar hoef je eigenlijk geen rekening mee te houden. Een paard dat voor te langzaam wegkomt kan wel gemakkelijk de hoefballen raken, dan is een springschoentje wel zinvol totdat je het paard rijtechnisch voor elkaar hebt.
Strijken kan vaak door een goede hoefsmid worden opgelost, dus bij een paard dat gaat strijken als er ijzers onder worden gelegd zou ik een kritisch woordje wisselen met de smid of een andere hoefsmid halen.