Schuurplekken van singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Schuurplekken van singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:26

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, wil best geld uitgeven voor het welzijn van mijn paard maar dan niet aan 3 of 4 verschillende singels vandaar dat ik hier even rondvraag.

Reed haar eerst met een leren singel, maar 2 of 3 keer per week en dat ging goed, vervolgens een neopreen singel(die van 20 euro) en daar kreeg ze schuurplekken van. Toen weer naar de leren singel gegaan:
Afbeelding

Omdat het ene riempje kapot is schoof die singel nog wel eens scheef dus rijd nu al een hele tijd met zo'n leren singel waar dan een dubbel flapje over de gespen heen zit(je weet wel :P). Ben inmiddels ook minstens 5 keer in de week gaan rijden. Toen merkte ik dat ze langzaam schuurplekken ging ontwikkelen. Toen heb ik zo'n goedkoop nep bontje gekocht en dat leek in het begin te helpen. Een paar weken later was het weer open gaan schuren. Toen heb ik een echt bontje gekocht en een tijdje met mijn vzh zadel gereden die gewoon zo'n simpele nylon singel heeft en de schuurplekken gingen weer netjes dicht. Het bontje is 1 meter lang en heb het ook om mijn dresuursingel weten te frotten(dat hij aan de rechterkant helemaal over de singelstoten onder het zweetblad zit zodat ik gewoon aan kan singelen maar nou was het gisteren weer helemaal open na 2 uur rijden, zelfs een beetje rood op het bontje.

Mijn conclusie is dus nu een beetje dat ik een nieuwe singel moet kopen voor mijn dressuurzadel. Nou zijn er verschillende opties en ik zoek natuurlijk te beste.

Ik heb het idee dat mijn singel ook wat aan de korte kant is, heb vrij lange stoten en tussen de gespen en het zweetblad wel minstens 3 of 4 gaten aan elke kant over, singel is 65 cm. Ook is ze nu drachtig dus ze gaat nog iets groter worden. Met het bontje om de singel heen heb ik uiteraard nog meer gaten over. Moet ik misschien een langere singel?

Misschien moet ik gewoon zo'n nylon singel van 75 cm kopen omdat het materiaal toch weinig uitmaakt omdat het bontje erom heen zit?
Misschien moet ik toch een elastische singel weer kopen want ik zie net dat die singel van het plaatje elastiek heeft maar dan misschien ook in 75 cm?
Of heeft iemand anders een ander idee?

Ik denk dat ik die singel van het plaatje nog eens een keer ga proberen zonder bontje nu ik er zo over nadenk, als ze dan nergens last van heeft misschien gewoon een maatje groter aanschaffen....

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:33

valt moeilijk te zeggen,
mijn paard kreeg ook altijd plekjes van de singel ook al had een luxen één. Nou kwam ik er later achter dat het zadel niet paste,
hij schoof de hele tijd heen en weer en zo dus alla plekjes bij de singel.
Erg vervelend. Gelukkig zou ik al een ander zadeltje krijgen dus das was geen probleem.
maar dat is waarschijnlijk niet jou probleem :)
is het al lang gaande?
misschien zijn het wel muggebultjes die openbarsten, gebeurt vaker dan je denkt.
het kan ook wel aan de singel liggen,ik heb bijvoorbeel deze:
http://www.dekroo.com/dynamisch/product ... een_dr.jpg
bevalt me erg goed en verder nooit meer last gehad van plekjes .
je kunt ook plekjes krijgen van te strak aansingelen of juist te los,
verder zou ik geen andere mogelijkheden weten.
nog veel succes verder :Y)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:44

Zitten de gaten van de singelstoten wel op exact dezelfde hoogte? Zou een oorzaak kunnen zijn.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:44

_Bitje_ schreef:
...Nou kwam ik er later achter dat het zadel niet paste...

Ik heb een paar maanden geleden beiden zadels en paard meegenomen naar van Rijs en die heeft ze beiden helemaal perfect gemaakt op mijn paard. Het kan zijn dat ze door de dracht inmiddels niet meer perfect passen maar het probleem is al sinds dat de zadels goed zijn.

Zo een die jij op de foto laat zien is toch zo'n neopreen singel, die heb ik gehad en daar had ze voor het eerst schuurplekken mee.

Verder doe ik de singel altijd aan beiden kanten even hoog, alleen met dat bontje gaat dat niet, dan moet ik hem scheef doen, wel merk ik dat de schuurplek vooral aan de rechtkant zit, dus de kant die je normaal niet aansingelt. En met het bontje eromheen zit daar dan de singel lager aan de stoot vast.

Ook doe ik altijd even haar benen naar voren halen zodat er niets dubbel kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:28

Wat dacht je van een anatomisch gevormde singel?

Daarnaast vind ik leer en echt lamswol (Mattes) doorgaans ook te verkiezen boven neopreen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:32

ik zweer bij de neoprene singels van thorowgood :j heb ook een paard met gevoelige huid en gebruik deze met veel plezier.
er zijn idd ook nog singels met bont, die kun je op maat en in veel kleuren bestellen bij www.hipponet.be

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:35

Een volbloed die ik vroeger reed, kreeg juist drukplekken van een leren singel en bij hem ging een neopreen juist veel beter.

Hoe dan ook; het spreekt hopelijk voor zich dat het paard goed gepoetst moet zijn en de singel altijd schoon moet zijn, en een leren singel lekker soepel, dus regelmatig invetten en na het rijden afsponzen. Een neopreensingel kan je zo onder de kraan schoonspoelen na het rijden.
Een schoon lamsbontje is vast fijn, maar het lijkt me dat hij heel gauw vol zand komt en hij is niet eenvoudig te wassen.

Ook is het belangrijk bij zo'n dun huidje dat je vóór het rijden even de voorbenen naar voren trekt, zodat de huid glad onder de singel ligt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:45

Heb je een foto van paard + zadel van de zijkant? Waar ook de singel goed op te zien is?

Tja, lastige kwestie. Mijn paard krijgt singelplekjes wanneer hij weer wat is afgevallen, wanneer ik dan een gaatje strakker aansingel de volgende keer is het over. Hij is namelijk nogal rond en wanneer hij dunner wordt schuift de boel heen en weer :+ Verder denk ik dat de singel die je nu hebt inderdaad te kort is, hoe minder singelstoot je tussen de singel en het zadel over hebt hoe beter de druk verdeeld wordt. Een singel heeft meer oppervlakte dan de stoten, dus daar wordt de druk beter verdeeld, snap je? Ik weet niet wat voor paard je hebt maar ik heb een singel met maat 65 voor mijn (dikke) IJslander :P

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:03

Ik neem aan dat je paard achter de elleboog zullen we maar zeggen de plekjes krijgt. Ik gebruik de prestige leren dressuursingel. Deze is zo gevormd dat hij juist op dat punt niet te breed is.
Afbeelding
Ik zou zeker een 70 cm singel nemen.

knollentuin

Re: Schuurplekken van singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:07

Nogal kort door de bocht die 70cm...je kan niet zomaar ervanuit gaan dat een singel van 70 cm ok is! de lengte van je singel is afhankelijk van de lengte van je stoten en de buikomvang van je paard lijkt mij

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:08

Ik zou ook zeker een langere singel proberen! Mijn paardje kreeg op een gegeven moment ook schuurplekken, zelfs tot bloedens aan toe. Geprobeerd met bontje, maar hielp eigenlijk niets. Toen heb ik een singel gekocht die zo lang was, dat deze net de zweetbladen niet raakt. En weg schuurplekken! Ik rij mijn paardje vrij intensief, soms een paar uur achter elkaar, maar ik heb het probleem nooit meer gehad met de langere singel. Overgens ben ik erg gecharmeerd van de singels van harry's horse, die tot op heden erg goed bevallen. Succes!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:28

knollentuin schreef:
Nogal kort door de bocht die 70cm...je kan niet zomaar ervanuit gaan dat een singel van 70 cm ok is! de lengte van je singel is afhankelijk van de lengte van je stoten en de buikomvang van je paard lijkt mij

Nogal een aanname knollentuin. Ik heb nl de foto bekeken in haar profiel en aangezien haar paard drachtig is en ik vermoed dat het een E pony of klein paard is en ik zelf een paard heb van 1,59 (70 cm singel) en eentje van 1,71 (75 cm singel) ik lijk mij wel kan inschatten. Een zadel ligt nl ook veel stabieler wanneer de singel wat langer is. En ze geeft zelf al aan de ze 65 cm aan de krappe kant vindt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 10:03

Schangah schreef:
Ik neem aan dat je paard achter de elleboog zullen we maar zeggen de plekjes krijgt. Ik gebruik de prestige leren dressuursingel. Deze is zo gevormd dat hij juist op dat punt niet te breed is.
Afbeelding
Ik zou zeker een 70 cm singel nemen.

Ik ga vandaag even kijken hoeveel gaatjes ik over heb zonder bontje, misschien kan ik zelfs een 75 nemen maar in ieder geval lijkt zo'n anatomisch gevormde leren singel me wel wat. En als dat niet helpt kan ik altijd nog dat bontje erover doen.

Gisteravond gereden met mijn veelzijdigheidszadel met gewone nylon singel en bontje en het is niet erger geworden, ze lijkt er niet veel last van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:56

Waar loopt ze zich precies stuk? Op de ellebogen, achter de ellebogen, onder de singel of onder de stoten?

Ik heb voor mijn merrie een anatomische singel. Zij kreeg op een gegeven moment een kaal plekje achter de schouder. Bleek dat zij bij elke pas tegen de passantjes aanliep. Die heb ik er nu vanaf gesloopt en het probleem is opgelost.

Bij paarden die de ellebogen regelmatig kapot lopen daarbij ligt de singel vaak te ver naar voren.

LOBKE_ALASKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:22

Ik heb dat probleem ook eens gehad. Bij mijn paardje gold idd ook het antwoord, dat het zadel niet goed paste. Het schoof teveel, waardoorde singel ook meeschuurde. Laat bij een goed zadelmaker kijken wat t probleem is. Veel suc6

foxy80

Re: Schuurplekken van singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:47

Met openrijden is het grootste probleem dit: eenmaal open gereden, wordt de huid nooit meer zoals voorheen. Dit blijft een zwakke plek.
Kan je aangeven waar precies ze zich open loopt?

Wat je dressuursingel betreft, die is inderdaad te kort. Als stelregel mogen de gespen van je singel slechts een drie-vinger-breedte van je zadelblad af liggen.

Sowieso zou ik je een anatomische singel aanraden, omdat dit de aangetaste plek al ontziet zodat ze zelfs tijdens het rijden ongemoeid gelaten wordt. Je kiest best voor een natuurproduct, leer of schaapswol.

Bij Mattes kun je echte lamswollen singels krijgen die zo sterk uitgelijnd zijn dat de singel nooit vlak achter het been contact maakt. Onderhoud is super simpel: gewoon in de wasmachine gooien!