Reed haar eerst met een leren singel, maar 2 of 3 keer per week en dat ging goed, vervolgens een neopreen singel(die van 20 euro) en daar kreeg ze schuurplekken van. Toen weer naar de leren singel gegaan:

Omdat het ene riempje kapot is schoof die singel nog wel eens scheef dus rijd nu al een hele tijd met zo'n leren singel waar dan een dubbel flapje over de gespen heen zit(je weet wel
). Ben inmiddels ook minstens 5 keer in de week gaan rijden. Toen merkte ik dat ze langzaam schuurplekken ging ontwikkelen. Toen heb ik zo'n goedkoop nep bontje gekocht en dat leek in het begin te helpen. Een paar weken later was het weer open gaan schuren. Toen heb ik een echt bontje gekocht en een tijdje met mijn vzh zadel gereden die gewoon zo'n simpele nylon singel heeft en de schuurplekken gingen weer netjes dicht. Het bontje is 1 meter lang en heb het ook om mijn dresuursingel weten te frotten(dat hij aan de rechterkant helemaal over de singelstoten onder het zweetblad zit zodat ik gewoon aan kan singelen maar nou was het gisteren weer helemaal open na 2 uur rijden, zelfs een beetje rood op het bontje. Mijn conclusie is dus nu een beetje dat ik een nieuwe singel moet kopen voor mijn dressuurzadel. Nou zijn er verschillende opties en ik zoek natuurlijk te beste.
Ik heb het idee dat mijn singel ook wat aan de korte kant is, heb vrij lange stoten en tussen de gespen en het zweetblad wel minstens 3 of 4 gaten aan elke kant over, singel is 65 cm. Ook is ze nu drachtig dus ze gaat nog iets groter worden. Met het bontje om de singel heen heb ik uiteraard nog meer gaten over. Moet ik misschien een langere singel?
Misschien moet ik gewoon zo'n nylon singel van 75 cm kopen omdat het materiaal toch weinig uitmaakt omdat het bontje erom heen zit?
Misschien moet ik toch een elastische singel weer kopen want ik zie net dat die singel van het plaatje elastiek heeft maar dan misschien ook in 75 cm?
Of heeft iemand anders een ander idee?
Ik denk dat ik die singel van het plaatje nog eens een keer ga proberen zonder bontje nu ik er zo over nadenk, als ze dan nergens last van heeft misschien gewoon een maatje groter aanschaffen....

heb ook een paard met gevoelige huid en gebruik deze met veel plezier.
Verder denk ik dat de singel die je nu hebt inderdaad te kort is, hoe minder singelstoot je tussen de singel en het zadel over hebt hoe beter de druk verdeeld wordt. Een singel heeft meer oppervlakte dan de stoten, dus daar wordt de druk beter verdeeld, snap je? Ik weet niet wat voor paard je hebt maar ik heb een singel met maat 65 voor mijn (dikke) IJslander