Wat voor bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:35

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:54

Tja, welk bit het beste bij het paard past is van paard tot paard verschillend, wij kunnen de merrie niet zien, of voelen wat ze doet.
Verder weten we écht te weinig over het paard. Hoe oud is ze? Wat heeft ze gedaan voordat jij haar ging rijden, wat doe je met haar? Hoe ziet ze eruit (zware hals bijvoorbeeld) Enz.

Tien tegen één dat het niet aan het bit ligt maar dat ze bijvoorbeeld een balansprobleem heeft door gebrek aan training en letterlijk steun zoekt op het bit.

e_horse

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:50

Waarom probeer je het niet een keer zonder bit? Dan weet je meteen of het aan het bit zelf ligt of niet. Een gekruisd hoofdstel zoals het Dr Cook systeem is dan wel geschikt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:46

Niks van het bit veranderen, gewoon veel les nemen, naar dubbelgebroken zou ik nog wel aanraden, en dan aurigan/argentan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:23

Een ander bit zal de problemen niet oplossen, tenzij het bit het paard niet bevalt, wat ik niet gek vindt met een enkelgebroken trens, omdat deze een notenkrakerseffect heeft én hij steekt in het gehemelte.

Zelf zou ik dan gaan voor een ongebroken of dubbelgebroken trens. Niet te dik, want dat is niet fijn voor het paard, maar hoe dunner je het bit neemt, hoe meer je uit moet kijken dat je zelf héél zacht bent met je hand.

Les nemen lijkt ook mij in deze een beter plan.
Tegen het hangen zou je het paard meer ruimte moeten geven van voor en meer voorwaarts rijden, zodat ze minder kan gaan hangen.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:32

De klachten die je paard geeft komen niet door het bit, puur rijtechnisch, of eventueel lichamelijk bij je paard. Idd goed les nemen.
Word je paard zowieso jaarlijks behandeld door een gebitsverzorger? Anders moet je daar je aandacht op richten!

Bit moet je gewoon zo simpel mogelijk houden. Bustrens, niet te dik, en goedpassend. Ik ben zelf een voorstander van ongebroken bitjes. (ongebroken is geen stang!) Ik leer nu(gebitsverzorging) dat ongebroken het minste schade berokkent in een paardenmond. Enkel of dubbelgebroken is oke, maar dan moet het wel goed passen. Bitloos is natuurlijk helemaal perfect. Maar met deze richtlijnen kom je al een heel eind!
Oja, en zeker geen neusriemen dichtsnoeren! Gewoon op goeie hoogte hangen en met 1/2 vingers ruimte tussen de neusriem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:33

LoveRomeo schreef:
De klachten die je paard geeft komen niet door het bit, puur rijtechnisch, of eventueel lichamelijk bij je paard.

Ja? Wat vreemd dan dat mijn paard op zijn nieuwe bit een heel stuk minder hangt.

Ongebroken klinkt allemaal prima, alleen de ongebroken trens die ik had was te zwaar (van gewicht) en had bovendien geen tongvrijheid, wat mijn paard erg vervelend vond. Daarnaast kun je met een ongebroken bit ook zo beroerd links en rechts afzonderlijk inwerken.

Dus wat mij betreft is het maar niet wat een paard prettig vindt en wat de doelstellingen van de ruiter zijn.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:04

Bitten met tongvrijheid zijn helemaal erg, elk bit drukt wel ergens(lichtjes) gehemelte/tong of lagen. Neem een bit met tongvrijheid en die drukt overal. Niet prettig voor je paard dus.
Als je een beetje een goede ongebroken trens wil, neem dan 1 die licht gebogen is.
Het streefpunt is om je bit zo stabiel mogelijk te lagen liggen in een mond. Hoe meer beweging hoe vervelender voor het paard. Rijtechnisch kan niemand iets veranderen, op de eigenaar na. Maar door gewoon een rustig bitje, dus bus-geen watertrens, en hoe minder bewegende stukjes en bolletjes hoe beter. Je hebt ook dubbelgebroken bitten die een beperkte vrijheid geven, die je (als je hem gewoon los in je handen hebt) maar een beetje kunt buigen. Dit zijn ook vriendelijke bitten, echter wel duur.

Op je reactie over het beter lopen op een ander bit:
Als ik iemand een bit adviseer, geef ik altijd 3 weken probeertijd. Elk paard reageert beter/anders zodra je een nieuw bit erin hangt. Na 3 weken is hij het gewend, en kun je pas echt beoordelen of dit bit nou beter is ofniet..

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:13

je kunt een ongebroken of dubbelgebroken bit proberen.

Je kan ook proberen een keer bitloos te rijden.

Veel lessen denk ik dat ook helpt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:58

Welk bit je meot nemen, is per paard verschillend. Naar mijn mening zouden ze die enkelgebroken bitten moeten verbieden om nog langer te kopen, maarja dat is mijn mening. Probeer dit rijtechnisch op te lossen i.p.v een ander bit. Als ze op het bit gaat hangen, laat jij los. Op die manier leert ze op eigen benen te lopen. Voor de sterke mond kan ik je maar 1 ding aanraden wat bij allebij mijn paarden gewerkt heeft: Niet continu druk geven, en dus je teugeldruk zo licht mogelijk houden. Het duurt een tijdje maar het loont zich vanzelf.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:39

Judje schreef:
wat ik niet gek vindt met een enkelgebroken trens, omdat deze een notenkrakerseffect heeft én hij steekt in het gehemelte.

Dat het scharnierpunt van een enkel gebroken bit in het gehemelte steekt is zelden het geval, dit is innmiddels via diverse röntgenonderzoeken aangetoond. Ook het zgn. notenkrakerseffect wordt zwaar overtrokken. Het ligt voornl. aan de vorm van de mond van je paard en zijn tong, welk bit wel/niet prettig ligt. Op een bit wat door het paard als prettig ervaren wordt, zal deze dus ook fijner te rijden zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:28

Dat zei ik in mijn eerste post al: het is afhankelijk van het paard welk bit fijn is. Mijn paard wordt heel onrustig van een gewone dubbelgebroken trens, hij kan die druk niet velen op zijn tong. Sinds ik hem met een mylerbitje met een klein tongboogje rijd is hij een stuk rustiger en hangt hij veel minder. Kimblewick idem: geen onrustig gewiebel in zijn mond en ruimte voor die dikke vleeslap van 'm.

Het enige wat naar mijn idee echt zinvol is voor de TS is goede les te nemen, en als dat naar haar idee niet genoeg oplevert in overleg met de lesgever wat verschillende modellen bitten uit te proberen en zich te verdiepen in de werking ervan. Maar goed les is het belangrijkste.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:53

Een paard waarvan je weet dat hij niks mankeert is het belangrijkste.. En aangezien we nog steeds niet weten of dit paard word behandeld door een paardentandarts ofniet, komt de rest op een 2e plaats.

Probleem aanpakken, niet oplossingen zoeken dit te maskeren.