Ik zit met het dilemma dat ik moet kiezen tussen een bontje of een ander gelpad als tijdelijke oplossing. Ik wil dan ook graag jullie mening.
Ik rij al jaren met een action-gelpad onder mijn zadel. Mijn zadel is dan ook afgepast door de zadelmaker met gelpad eronder. De reden dat ik met gelpad rijd is dat mijn paard in het verleden een peesblessure in haar rug heeft gehad (van een niet passend zadel) icm met dat ik snel uit balans ben ( door handicap) en daardoor nog wel eens te ver achterin het zadel kom. Het gaat mij dus om de schokdempemde werking.
Nu is mijn action-gelpad lek en ik moet hem opsturen naar de fabrikant omdat dit onder de garantie valt. Ik zit dus zometeen enkele weken zonder. Nu zijn er 3 opties om deze weken door te komen. 1) niets eronder => zadel wordt dan iets te wijd en er is geen schokdempende werking 2) bontje eronder 3) een standaard gelpad eronder => deze is dikker en korter dan mijn action( de action is een extra lange). Deze gaat niet volledig onder het zadel passen.
Ikzelf vind optie 1 eigenlijk geen optie, de reden staat erachter. Mijn instructrice nijgt naar het andere gelpad maar twijfelt. Zij denkt dat het bontje weer te dik is. Zadel aanpassen of andere dingen aanschaffen doe ik niet aangezien het om hooguit enkele weken gaat.
Zou voor gelpad kiezen, heeft meer schokdemping dan bontje. Maarreehhh, hoe lang ben je die pad kwijt eigenlijk? Waarom niet gewoon een weekje niet rijden? Heeft je paard geen last van hoor, die mist er niets aan .
Bontje, volgens onderzoek geeft deze een veeeel betere demping dan een gelpad.
judith_irene
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-09 20:35
De pad ben ik wel een paar weken kwijt waarschijnlijk. Hoelang weet ik niet precies. Een weekje vakantie voor mijn paard is geen probleem, maar als ik haar een paar weken stilzet gaat ze in haar bespiering terugvallen. Dit zie ik liever niet aangezien ze al op leeftijd is.
Een echt lamswol bontje heeft een betere drukverdelende werking dan een gelpad, wel opletten dat je hem rechtstreeks op de rug gebruikt. Als je bang bent dat dit te dik is, bij Mattes scheren ze deze op halve dikte zonder meerkost. Maat kan je vrij kiezen zodat hij zeker niet te klein is, en als je zonder bontranden neemt kan je deze net zoals de gelpad onder je dekje stoppen!
Het bontje, aangezien het gelpad dus te klein is en dat ook niet goed is.
judith_irene
Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-09 11:29
Ik ben voor het bontje gegaan. Het gelpad is van een stalgenoot en ik ben een dag na het plaatsen van dit toic gaat passen en hij blijkt veel korter te zijn dat ik dacht. Het gelpad is bijna 10 cm tekort ( ik verwachte 1 a 2 cm) en dus echt geen optie.
Vanmiddag komt mijn intructrice weer dus even kijken wat zij van het bontje vind. Als mijn zadel nu echt te krap is geworden wordt er gewoon niet gereden tot het gelpad weer terug is.