bit met draaibolletje??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oase4ever

bit met draaibolletje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:57

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:06

Ik weet niet wat voor bit het is, ik heb het nog nooit gezien! Zo te zien gaat het uit van een ongebroken bit, maar hier zit een bolletje tussen... vind het er maar raar uit zien :o
Misschien kun je in jouw geval beter voor een eenvoudig bit kiezen, enkel- of dubbelgebroken?
Waar rijd je hem nu mee?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:07

Als je echt een goed bit wil dan zou ik er een laten aanmeten.
Paul Versluis kan langskomen om te horen wat je problemen zijn en bekijkt de paardenmond zo meet hij een bit aan die precies past en eventuele bitproblemen kan oplossen. De prijs valt ook nog reuze mee maar daar moet je hem even over mailen.

cornelie

Re: bit met draaibolletje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:35

Zo te zien is het een nagemaakt KK Rotary bit. De originele beginnen vanaf zo'n 37 euro. Wij horen van onze klanten veel positieve berichten. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar in de praktijk blijkt het een fijn bit. Ook omdat je links en rechts nu onafhankelijk in kunt werken, dit geeft ook meer rust in de mond.
meer info: http://www.busse-reitsport.de/downloads ... sporen.pdf

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:47

Fijn bit, wordt goed aangenomen door de paarden is mijn ervaring. Wij hebben de orignele (KY rotary) in watertrens uitvoering.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:47

Heel fijn. Op de foto op de site van Agradi staat overigens wel de echte Rotary. Dus als je een nepper gekregen hebt, dan klopt het plaatje bij het bit niet. Kijk maar naar het logo op het bit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:07

Sta er wel van te kijken dat ze bij de Agradi nog geen 20,00 euro kosten, heb er toen zowat 40,00 voor betaald. En dat terwijl agradi nou niet bepaald de goedkoopste is.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:10

Ik vind 'm een beetje eng ogen. := Net als die Happy-Mouth bitten(met rol), als je die op je hand legt en je laat iemand (zachtjes) aan de ringen trekken gaat je velletje ertussen.. autshj! Als je dit bit besteld zou ik 'm even uittesten op precies dezelfde manier. :D Want als het op je hand al een felle pijn veroorzaakt hoe erg moet dat dan wel niet op een paardentong zijn!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:21

aslo schreef:
Sta er wel van te kijken dat ze bij de Agradi nog geen 20,00 euro kosten, heb er toen zowat 40,00 voor betaald. En dat terwijl agradi nou niet bepaald de goedkoopste is.

Die van Agradi zijn van Imperial Riding en niet van KY Rotary zelf. Het principe zal zo'n beetje hetzelfde zijn maar ongetwijfeld zal er verschil zijn in kwaliteit.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:02

ik rijd hem nu met een enkelgebroken D trens en in de manegelessen loopt hij op een enkelgebroken bustrens en thiedemann teugel.
ik rijd hem 3 x in de week (zonder de thiedemann). hij heeft in de loop van de jaren een enorm sterke onderhals ontwikkeld en zit erg vast op rechts. hij pakt het bit rechts vast om vervolgens naar links te kijken en drukt daarbij zijn rug weg. hij gaat nu na ongeveer een jaar elke week privelessen eindelijk druk op de mond accepteren ipv bij elke druk het hoofd omhoog te gooien en gelijk te gaan rennen.

zijn gebruikelijke houding
http://rhowyn-moonspell.hyves.nl/album/ ... 91/0/ZLcl/

zoals hij nu al wat vaker loopt. in stap zakt en ontspant hij wel meer..
http://94.100.113.197/717100001-7171500 ... _Bx6f.jpeg

mijn instructrice heeft mij een enkelgebroken bit aangeraden. ik heb een sweet iron kneveltrens geprobeerd maar daar reageerde hij erg heftig op. waarsch vond hij het materiaal niet lekker. dus ik wil iig een rvs bit.

de foto die te zien is, is van een andere site dan de agradi
Laatst bijgewerkt door Oase4ever op 02-09-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:05

Het valt me wel op dat je hele speciale bitten wilt proberen. Waarom probeer je geen simpel bitje? Omdat hij geen goede ervaring met het bit heeft?

Dat is nogal een onderhals zeg... wat erg ):
De tweede link kan ik jammer genoeg niet openen, die hyves pagina is alleen toegankelijk voor vrienden ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:14

Is er ooit al eens een tandarts bij geweest ? Zo niet zou ik dat als eerste sowieso even regelen.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:23

kun je hem nu wel zien?

ik kwam op het idee van de kneveltrens omdat die rustig in de mond ligt en hij wil nog wel eens in galop ineens de andere kant op crossen en dan wil ik het bit niet door zijn mond kunnen trekken. hij valt dan ineens naar binnen. zo heeft hij al heel wat ruiters (incl ik) de bakbodem van dichtbij laten zien. en het hij doet het niet eens expres hij raakt dan uit balans en valt naar binnen. we zijn ook bezig om hem ruimer te laten galopperen want bij maakt een soort korte huppelpasjes waarbij hij zn rug wegdrukt. niet echt comfortabel dus. en als hij dan ineens naar binnen valt gaan de ruiters over het algemeen rechtdoor.. maar zodra hij voelt dat je uit evenwicht bent stopt hij gelijk het is dan vaak al te laat helaas.

ik had dus voor een kneveltrens gekozen om hem wat beter door de bochten te kunnen begeleiden en in de galop te zorgen dat het bit rustig in de mond bleef liggen. het materiaal was alleen niet zown goede keuze ( wat de boer niet kent...)

hij reageert nu ook goed op de Dtrens maar omdat hij het bit zo vast pakt en van dit bit gezegt word dat het daarmee minder is, kwam ik bij dit bit uit.
maar nu ik idd over dat bolletje hoor weet ik het nog niet zo zeker. hij heeft namelijk nogal wat grote littekens op zijn tong omdat hij altijd zijn tong naar andere paarden uitsteekt tot een van de anderen het zat was en er in beet. dus nu zit er een grote bobbel op zijn tong..

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:24

@ aslo: het is een manegepaard en ze worden regelmatig door de dierenarts nagekeken op hun gebit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:32

Omdat het dus een manegepaard is, vroeg ik het juist, want mijn ervaring is dat die zelden een (goede) tandarts laten komen ;)
Het feit dat je paard op rechts vast pakt, kan diverse oorzaken hebben o.a. : gebit, paard is scheef (meestal het geval), paard vind bit niet prettig (gezien die wond kan dat), rijtechnisch (waardoor die dus nog meer scheef wordt ipv rechter).

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:41

gelukkig is dat bij onze manege niet het geval.
de wond is al zeker 7 a 8 jaar oud dus al lag geheeld al kan hij natuurlijk last hebben van het litteken, dit zit echter helemaal vooraan op zijn tong.
er is geen twijfel dat het paard scheef is, hij draagt ook sinds hij op de manege kwam (missch wel 10 jaar geleden) zijn staart scheef. maar de DA heeft gezegt daar niets aan te kunnen doen omdat hij daar op dit punt alleen maar slechter van wordt. als daar gelijk in het begin naar gekeken was had het wellicht nog verholpen kunnen worden. (was nog bij een andere manegeeigenaar) al wordt hij geleidelijk aan al minder scheef hij galoppeert niet meer met de achterhand op de 2e hoefslag zoals 3 jaar geleden,
en het rijtechnische is natuurlijk ook moeilijk omdat ik niet de enige ben die er op rijd. van de 3x in de week dat ik rijd is 1x groepsles en 1 x priveles en 1x vrijrijden.

hij is sinds de nieuwe eigenaar van de manege al erg vooruit gegaan. nu wordt er ook alleen door gediplomeerde instructie les gegeven en wordt er niet zomaar naar hulpmiddelen gegrepen. hij heeft in het begin bij deze eigenaar met een martingaal gelopen waar hij heel veel baat bij gehad heeft en nu tijdelijk met een thiedemann waar hij hopelijk snel weer zonder kan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:51

Elk paard is van nature scheef en door goed rijden richt je je paard recht. Dat dit bij manegepaarden lastig is omdat Jan en alleman er op rond rijdt is logisch, maar wel belangrijk dat er tijdens lessen aandacht aan besteedt wordt. Dat van die martingaal snap ik niet, dit is een hulpteugel die bij juiste afstelling alleen inwerkt als een paard het hoofd zodanig hoog brengt dat je niet meer op de juiste wijze met het bit in kunt werken. Vandaar dat je deze bij het springen veel ziet. Bij een paard wat constant zodanig hoog loopt met het hoofd (dat de martingaal inwerkt) heeft de martingaal een negatieve werking, nl. het roept tegendruk op bij het paard en deze gaat dan een onderhals ontwikkelen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:55

Mijn jonge merrie ging afschuwelijk in verzet met dit bit in. Ik heb dus ook een Rotary (een echte) inmiddels ongebruikt in de kast liggen. Voor haar werkte het dus echt niet, veel te scherp. Ze heeft nu een normale dikke dubbelgebroken watertrens met ook een dik middenstukje en dat werkt perfect. Ze staakt niet meer en kauwt het bit ook uit. Met die Rotary was ze echt dood in haar mond en ging dus in verzet, dus ik vermoed dat het bit veel te scherp inwerkte. Overigens heeft mijn merrie een erg laag verhemelte (veel volbloed.....) dus het is lastig om sowieso een prettig bitje te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:57

Het lijkt mij dat er gemakkelijk het velletje van de tong tussen kan komen, dus niet prettig.

Bij dit paard zal bitloos een goede optie zijn. Hij heeft duidelijk last (of pijn) van de druk in z'n mond en zonder bit zal hij dus veel meer ontspannen zijn (en dus meer met ontspannen hals en rug gaan lopen).

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:58

mijn ervaring is dat hij er toen wel veel baat bij gehad heeft. hij liep ook niet altijd met het hoofd dusdanig hoog. maar wat jij zegt vind ik wel kloppen voor de thiedemann. ik vind het zelf niet fijn om mee te rijden omdat ik het idee heb alleen de druk van de thiedemann te voelen en geen contact meer heb met de mond. maar wat ik begreep is de thiedemann net als de martingaal destijds een tijdelijk iets. en mijn instructrice zei vorige week al dat hij binnenkort weer zonder de les in mag.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:02

Vwb het bit op zich, bij de echte kan absoluut geen velletje tussen komen. Onze paarden nemen dit bit erg goed aan.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:16

mijn instructrice had mij aangeraden om een dergelijk bit eens te proberen om te voorkomen dat ik straks nog een ongebruikt bit thuis heb liggen. ik ken alleen niemand in de omgeving met zown bit.
heb ook ooit wel eens aan bitloos gedacht maar ik denk dat ik dan als een sneltrein door de bak ga en dat er geen rem meer op zit. we hebben een aantal bitloze hoofdstellen op de manege liggen voor paarden die dat nodig hebben maar meneer heeft een nogal groot hoofd dus die past hij waarsch niet. en om nou voor veel geld een bitloos xfull hoofdstel aan te schaffen zonder garantie dat hij daar beter op loopt...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:33

Tja, als ie rechts vast pakt neemt hij links dus niet aan. Ik zou dan eerst eens beginnen met rechtrichten, waarschijnlijk wil hij niet graag zijn rechteractherbeen belasten. Dan is zijn normale bitje prima om mee te beginnen. Ik zou mijn aandacht eerst eens op de achterkant richten ipv de voorkant.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:47

iedereen bedankt voor de reacties.

ik denk dat ik voorlopig nog even door blijf rijden met de Dtrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:15

Oase4ever schreef:
heb ook ooit wel eens aan bitloos gedacht maar ik denk dat ik dan als een sneltrein door de bak ga en dat er geen rem meer op zit. we hebben een aantal bitloze hoofdstellen op de manege liggen voor paarden die dat nodig hebben maar meneer heeft een nogal groot hoofd dus die past hij waarsch niet. en om nou voor veel geld een bitloos xfull hoofdstel aan te schaffen zonder garantie dat hij daar beter op loopt...

Het bit is geen rem, dus dat zal je 100% meevallen.
Probeer het anders eerst eens met teugels aan een gewoon halster, kijken hoe dat gaat. Of knoop zelf een Libra, dan ben je met een paar euries klaar.
En als hij zonder bit meer ontspannen is, is het toch zeker de moeite waard om ook voor hem een bitloos hoofdstel aan te schaffen.