Lepelbit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Lepelbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:32

Omdat ik het echt niet meer weet, start ik een topic, als dit naar [RT-P] moet, verplaats het dan maar moddies!
Fentum, een 4,5 Jarige hengst gooit zijn tong over het bit, we hebben al vanalles geprobeert:
-Tandarts, deze heeft de haken geveild en mini wolfstandjes getrokken.
-Zadel nakijken, conclusie was dat het perfect paste
-Lepelbit, daar loopt 'ie beter op
-Andere lesgevers, losser contact, vaster contact, etc .. maar dat had geen resultaat.
Wat me opgevallen is, is dat hij 't vooral rechts doet bij een 'moeilijkere oefening' of als ik veel oefeningen achter alkaar rij (slangevolte's met volte in, bij iedere letter een volte rijden en schakelen,..) omdat hij dat dus moeilijker vind.
Voor de rest is zijn aanleuning vrij constant voor een 4,5 jarige en gebruikt hij zijn rug zeker goed!
Nu had ik gisteren een enkelgebroken bustrens geprobeert en ja hoor, hij deed 't weer! Nu dacht ik eraan om een zwaarder dubbelgebroken watertrens te gebruiken, maar omdat ik vrees dat dit ook niet ga helpen vraag ik jullie om hulp.
ook omdat ik toch graag dressuurwedstrijden starten, maar een lepelbit verboden is, wil ik graag wat hulp. Zowel de ruiter als de groom(ik) weten het nietmeer. Oja, eventjes melden, bitloos is geen optie aangezien ruiter & ik een hackamore veel te scherp vinden en hij met een gewoon lepelbitje wél fijn loopt (en ruiter zelf alleen springwedstrijden rijdt) en het imo niet echt fijn is om door de week bitloos rond te lopen en op wedstrijd dan maar mét bit.
Alvast bedankt!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:09

Waar haal je vandaan dat een lepelbit verboden is?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:50

Op dressuurwedstrijd?
Na het openen van een topic is me verteld geweest dat dit niet mocht :) *zoekt het even terug*
edit: [WD-V] Lepelbit op wedstrijd?
het gaat hier wel over een ander paard.

TeeGee

Re: Lepelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:15

In de reglementen staat dat een tonglepel alleen niet is toegestaan bij een S&T hoofdstel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:56

Ik heb even in je profiel gekeken of ik ook een foto van het paard met hoofdstel kon ontdekken, dat was helaas niet zo maar wat een leuk paard zeg! :D

Enfin. Heeft de tandarts je ook verteld dat jonge paarden in verhouding tot hun schedel grote kiezen hebben? Je kunt ze soms zelfs aan de buitenkant zien zitten als twee bulten/richels. Wanneer je dan een hoge of gecombineerde neusriem gebruikt duwt dat de wangen tegen die kiezen en dat doet natuurlijk zeer. Kan me best voorstellen dat een paard daar met z'n tong wat aan probeert te doen. Keertje met een lage neusriem rijden zal je vertellen of dat bij dit paard ook het geval is.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:38

Ik rij met een gekruiste neusriem.
Ik denk dat we op stal nog wel een lage neusriem hebben, ik zal het proberen, en ik laat je iets weten! (maar vandaag ga 'k hem niet rijden, hij moet dit weekend op wedstrijd dus heeft 'ie nog een extra dagje rust)
@TeeGee, denk je dat dit in België ook zo is? ik hoop natuurlijk van wel, maar op de site van de UDR staat niet dat het verboden is, maar ook niet dat het toegestaan is.
ook op de VLP vind 'k het niet terug