Zelf hoofdstel maken....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ProudOfPride

Zelf hoofdstel maken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 13:53

De titel zegt het al, ik ga zelf een hoofdstel maken ;) Althans, dat is het plan....

Ik heb wel vaker een hoofdstel gemaakt, maar dat was van ander materiaal. Wel stevig genoeg voor een paard, maar makkelijk bewerkbaar. Nu wil ik graag een hoofdstel maken van (echt) tuigleer, maar ik ben bang dat dit zo dik en stug is dat ik het niet zelf kan bewerken of kan naaien. Is hier op bokt soms iemand die al ervaring heeft met het zelf maken van dingen van tuigleer? Alle tips zijn welkom ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:10

Als je het juiste materiaal hebt, is tuigleder gemakkelijk te bewerken...
De dingen die je in mijn ogen nodig hebt: een vlijmscherp mes (doorgaans wordt een halve maan gebruikt) om je leer te snijden en af te schalmen, elzen om de naaigaatjes voor te prikken en natuurlijk naald, draad, gespen,...
Echter, als je tot een mooi resultaat wil komen, heb je waarschijnlijk ook verf nodig, een formeerder, een revolverkniptang of holpijpjes om de gaatjes te maken voor de gespen, een boordafsteker en nog een paar andere dingen.

en een snijtafel en splitmachine is eigenlijk ook best handig :+

Het hangt er natuurlijk volledig van af wat je precies wil maken, en of je uitgaat van 1 grote lap leer, of voorgesneden reepjes.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:36

Ik ga waarschijnlijk hier m'n tuigleer kopen: http://www.boomsma.nl/nl/home. En dan wil ik gaan voor de op maat gesneden repen, dan hoef ik dat niet meer zelf te doen haha.

Moet je voor zwart leer ook verf hebben? Ik dacht eerst een bruin hoofdstel te gaan maken, maar je heb zoveel verschillende kleuren in leer en garen dat ik het mezelf zo alleen maar moeilijker maak. Dus ik ga nu voor zwart met gouden gespen (portugese tuig gespen).

Een revolvertang heb ik, of als het echt niet lukt mag ik mijn schoenenmaker lastig vallen. Die maakt voor een klein bedrag graag gaatjes voor me ;)

En kan je ipv elsen ook gewoon een priem gebruiken?

Pffff, ik altijd met mijn goede ideeën weer......

Juangi

Re: Zelf hoofdstel maken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:40

Vet gaaf! Houd je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe je dat gaat maken! Priem geeft meestal wat slordige gaten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:47

Een els werkt fijn, en die heeft Boomsma ook wel voor je hoor ;) Bestel je ook meteen een brospennetje? Voor zwart leer heb je ook verf nodig zodat je de kantjes bij kunt werken. Alleen de buitenkant van het leer is namelijk zwart, als je het afsnijdt zie je dat het binnenin gewoon bruin is en bruine randjes staat slordig. Succes!

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:50

Owja, dat is natuurlijk wel logisch. Okee, verf en brospen is aan m'n lijstje toegevoegd!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:58

Ben benieuwd hoe je het doet, daarom volg ik dit even. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:06

Wat ik net nog vergeten was neer te zetten: tuigleer heb je natuurlijk in verschillende diktes, zo heb ik bijvoorbeeld een hoofdstel van mooi, soepel, dik leer, maar ook eentje van dunner leer. Ik denk dat verder de kwaliteit en soepelheid van het materiaal ook belangrijk is, en daar weet je van tevoren weinig over wanneer je online je leer bestelt :+

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:21

Wat leuk. Dat wil ik ook al jaren, maar ik weet nooit hoe je daar aan moet beginnen. Ik zelf heb nog nooit iets met leerbewerking gedaan en ik zou bijvoorbeeld met een hondenhalsband willen beginnen.

Heb jij iets van een cursus of een workshop gevolgd of zo?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:23

Hihi, ik heb vorig jaar eens een neusriem gesloopt en ben toen gaan spelen met de onderdeeltjes. Conclusie: niet genoeg talent of geduld. Dus toen ben ik maar met biothane gaan werken, veel makkelijker :D
TS, ik wens je veel succes en bewonder je voornemen.

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:29

Wat leuk dat je dat kan!
Ik ken wel iemand die dat kan maar hij is ermee gestopt.

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:31

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:43

Zucht, ik ga nu toch weer zitten te twijfelen... Ik kan hier vlakbij aan skai leer (kunstleer) komen in een mooie kleur bruin. Maar ik weet niet of kunstleer nu zo mooi is voor een hoofdstel met Portugese gespen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:46

skai leer is écht heeel erg lelijk vind k... maar wel makkelijk te naaien...

maargoed houd ons op de hoogte!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:50

Ik maak zelf hoofdstellen... vraagt enige handigheid; en vooral de prijs voor alle materialen die je nodig heb... had mazzel dat ik op school het een en ander kan doen. Zelf zou ik geen kunstleer doen, portugese gespen klinkt wel mooi! Waar heb je die gevonden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:52

Skai lijkt me veel te slap. En inderdaad niet mooi.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:59

Ik heb een paar hoofdstellen die mijn opa ooit heeft gemaakt en mijn broer werkt met leer, maar nooit in me op gekomen om zelf een keer wat te maken. Vind het wel een erg gewaagd idee en ben benieuwd naar het resultaat.

Als je echt voor stevigheid gaat zou ik de skai 'leer' niet gebruiken. Dat is geen leer maar kunsstof en zal nooit zo sterk zijn als leer.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:00

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:47

hallo,

is je hoofdstel in middels af??
ben wel benieuwt erna..
heb zelf ook een hoofdstel gemaakt, maar dan een zonder neus-kin-keel riem..met alleen een frondriem en dan achter de oren door na het bit.