Wat voor bit voor sterke pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Wat voor bit voor sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 12:54

Hallo :).
Ik rijd sinds kort een haflinger ruin die nu bijna 4 jaar is.
Het is een sterke energie volle pony, namelijk, ik hoef maar te klikken met me tong
en hij is in de volgende gang.
Maar laatst was ik aan het rijden, ik had net goed in gestapt toen ik wou gaan draven,
dus ik klik met m'n tong en hij schiet de volle galop in en rent naar achteren toe...
Ik kreeg hem ook niet meer stil dus ik ga diep zitten en krijg hem net terug naar de draf en ik probeer opnieuw de overgang ;).
Zoals ik al dacht gebeurt het alweer, zo is het 3 keer doorgegaan :).
Mijn probleem is dat ik hem niet meer terug kan halen, zou het te maken hebben met het bit.
Zou een ander bit een oplossing zijn?, zoja welke lijkt je het best op meer te baas te zijn;).
alvast bedankt ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:01

Ten eerste: wat voor bit gebruik je nu?

Ten tweede: een scherper bit is nooit de oplossing, goed leren rijden, een goede verstandhouding met het paard opbouwen en hem duidelijk uitleggen wat je bedoelt wel. De meeste paarden zullen na verloop van tijd ook kijken waar de grenzen van hun ruiter liggen, aan jou om dat goed op te lossen. En goed oplossen doe je niet met een scherper bit.

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:06

Een bit kan je een ander niet aanraden omdat het ene bit perfect geschikt is voor een paard en een ander paard er een zere mond van krijgt.
Ik zou vooral veel oefenen met de overgangen maken ga als een over gang naar de draf maakt naar achter leunen probeer is een keer niet met je tong te klakken maar je benen te gebruiken kijken hoe die daar op reageert.Als je in de draf zit moet je van middendraf naar arbeidsdraf naar een hele rustige draf(bijna stappen).En probeer dit probleem met je eigen kracht op te lossen.
Of ga voor het rijden ja paard even losgooien of longeren.
Gaat je pony in galop als jij wil draven stuur gelijk een volte in (zo klein mogelijk) en herhaal dit als je pony weer wil galopperen.
Wees streng!

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:15

Of laat 'm eens een tijdje doorgalopperen, en dan mag hij pas weer draven wanneer jij dat zegt. En verder inderdaad heel veel overgangen en tempowisselingen rijden, en ook wendingen, wendingen, wendingen, om hem sterker te maken en het makkelijker voor hem te maken om overgangen terug te maken. En verder natuurlijk nooit hangen aan de mond, dat doet zeer en dan is het ook logisch dat hij daardoor gaat rennen. Plus dat hij zo weinig vertrouwen in de ruiter krijgt en een onderhals kweekt. Dat wil je allebei niet, neem ik aan. Kan het paard goed in balans stappen en draven? Anders moet je daar eerst aan werken. Succes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:41

Mss ff de zoek funktie gebruiken, zijn inmiddels al de nodige topics over. Ik tem dan ook.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:45

ik zou een ongebroken trensje nemen ( zonder rubber ) dit ligt heel vast in de mond en is zeer vriendelijk. ( mijn idee er over natuurlijk )
ik zou niet met scherpe bitjes gaan rommelen ik zou eerder zorgen dat je het beesie opnieuw gaat rijden door te beginnen aan een longeerlijn met een GOEDE instructrice :)

succes en laat je niet gek maken!
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 31-08-09 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:47

Tat_jana schreef:
ik zou een ongebroken stangetje nemen ( zonder rubber ) dit ligt heel vast in de mond en is zeer vriendelijk.

Hoe kun je dat nou in vredesnaam zeggen? Een stang in handen van een dertienjarige op een paard van vier, ben je soms niet goed snik? 8)7 En helemaal als je niet eens weet wat voor bit er nu in gebruik is kun je gewoon niks zinnigs zeggen over wat ze anders zouden kunnen gebruiken :n

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:49

zeg eh ga jij even lekker iemand anders af blaffen :(:)
kun je even gaan opzoeken wat voor werking een ongebroken trensje heeft ?
dan weet je misschien waar je het over hebt _-:(

overgens had ik voor jou reactie mijn post aangepast dat dit voor mij de beste manier is..

zoals je in mijn profiel kunt kijken zie je hoe een enkel gebroken bit in het gehemelte werkt :j
het beste is geen bit.. maar dat zou ik een 13 jarige niet aanraden ;)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 31-08-09 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:52

Ik weet heel goed hoe een stang werkt, en ik vind het GEEN goed idee om iemand die denkt een oplossing in een scherper bit te vinden een bit met hefboomwerking in handen te geven. Pony is pas 4, moet hij dan nog 20 jaar met een bittrauma rondlopen?

Tat_jana

Re: Wat voor bit voor sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:52

bit met hefboom werking :') enig idee wat een dubbel en enkel gebroken bit doet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:53

SemdeLorijn schreef:
Mijn probleem is dat ik hem niet meer terug kan halen, zou het te maken hebben met het bit.
Zou een ander bit een oplossing zijn?, zoja welke lijkt je het best op meer te baas te zijn;).

Rijden (en "remmen") heeft niets te maken met het bit.
Je kunt een paard met "remmen" wèl pijn doen met een bit, waardoor hij vaak alleen maar harder gaat rennen. Een scherper bit is dan ook absoluut geen oplossing.

Goed les nemen en goed met je zit leren rijden.
Daarnaast is grondwerk ook aan te raden.

vuurneon

Welk bit heb je?
Ik ben zelf overgestapt van een dik enkelgebroken bit naar een dunner dubbelgebroken bit. Die kon hij niet meer vastpakken en dat bit nam hij ook veel beter aan :) Lag ook veel beter in de mond.

Ik ben juist naar een zachter bit overgestapt en dat bleek voor mijn pony dé oplossing! Maar hoe dat voor jouw pony werkt, kan ik natuurlijk niet zeggen. Mijn pony was verder wel onder controle en was prima terug te rijden op zit. Maar meneer pakte het bit vast om onder het werk uit te komen als hij er geen zin meer in had :+

Janiniie

Wat dacht je van privé les nemen ^^
Goed leren terugrijden met deze pony, een scherper bit, werkt misschien tijdelijk, maar het kan ook zijn dat je je paardje harder maakt..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:54

Afbeelding
kan zo even geen foto vinden van een ongebroken bitje :)
maar kan er wellicht informatie over vinden..

EDIT:
Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Alstu :) ;)

daarbij ben ik van mening dat remmen op een bit zoiezo niet moet :n
en eigenlijk moet je gewoon met je handjes van dat hele bit afblijven :j
rijden op je zit,, en niet op het bit ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:01

Dat is een notenkrakerwerking, dat heb je inderdaad bij enkelgebroken trenzen. Dubbelebroken trenzen knijpen in de tong. Waarom denk je dat ik die ondingen niet gebruik? Maar jij hebt het over een stang. Een stang heeft per definitie scharen, en DUS een hefboomwerking. En die horen niet bij deze ruiter en dit paard.

Als jij een ONGEBROKEN TRENS bedoelt, zeg dan ONGEBROKEN TRENS en niet STANG. En als ik je vraag of je wel bij je verstand bent door voor deze combinatie een stang aan te raden, doe dan niet alsof IK niet weet hoe een stang en een ongebroken trens werken. Ik kom niet uit een ei.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-09-09 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, graag alleen quoten als dit nodig is en quote aub ook geen afbeeldingen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:02

dan is dat dus een fout van mij en dat bedoel ik ABSOLUUT niet :)
edit: posts aangepast :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:05

Laat iemand er even naar kijken met verstand :) Want het ene paard loopt de sterren van de hemel met een enkelgebroken trens, de ander met een stang, weer een ander met een dubbelgebroken bit en het laatste paard kan prima af zonder bit.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:20

Ten eerste: de pony loopt nu momenteel op een enkelgebroken bustrens, ten tweede: ik vroeg of het EEN BETERE OPLOSING zou zijn om een ander bit uit te proberen, dat wil niet zeggen dat ik perscé een anders bit zou kiezen, laatst zij een meisje dat ze een stang bitje gebruikte omdat je dan meer te zeggen hebt over het paard, dat het paard dan beter naar je teugel hulp luisterd, dat zal ook wel niet waar zijn dan ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:26

SemdeLorijn schreef:
laatst zij een meisje dat ze een stang bitje gebruikte omdat je dan meer te zeggen hebt over het paard, dat het paard dan beter naar je teugel hulp luisterd

Wil je 'meer te zeggen hebben' over je pony of wil je een goede samenwerking met je pony zònder pijnmiddel erbij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:37

SemdeLorijn schreef:
Ten eerste: de pony loopt nu momenteel op een enkelgebroken bustrens, ten tweede: ik vroeg of het EEN BETERE OPLOSING zou zijn om een ander bit uit te proberen, dat wil niet zeggen dat ik perscé een anders bit zou kiezen, laatst zij een meisje dat ze een stang bitje gebruikte omdat je dan meer te zeggen hebt over het paard, dat het paard dan beter naar je teugel hulp luisterd, dat zal ook wel niet waar zijn dan ;).

Nee, dat is inderdaad niet waar. Misschien dat het even helpt maar als het paard ook door de stang heen dendert? Wat doe je dan? Neem nou gewoon goed les, dan leer je dit soort dingen oplossen. Een scherper bit gaat je niet helpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:45

Maar een ander bit kan wel werken, dat hoeft niet perse scherper te zijn :) Onder goede begeleiding een ander bit uit proberen is niet eens zo'n slecht idee! Mijn pony is ingereden met een dun, enkelgebroken bit. Hij ging daar vreselijk door rennen, bleek niet door mij te komen: maar het bit was de oorzaak. Bit veranderd mbv instructrice en hij rende niet meer. Maar pakte nog wel het bit vast: weer een ander bit erin en nu loopt hij heerlijk ontspannen op dit bit :)
Maar goed, dan had ik al wel mijn pony zo ver dat hij wel fijn op de hulpen reageerde. Hij ging alleen rennen en bit vastpakken als hij het zat was en naar huis wou :+
Juist door een ander bit rijd ik nu alleen nog aan de lange teugel buiten en is de communicatie nóg beter geworden. Hij is nu ook heel licht in de mond :)
Zeg niet dat het voor de pony van de TS een wondermiddel kan zijn, maar onder goede begeleiding is het wel het proberen waard :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:09

hestejente schreef:
Dat is een notenkrakerwerking, dat heb je inderdaad bij enkelgebroken trenzen. Dubbelebroken trenzen knijpen in de tong. Waarom denk je dat ik die ondingen niet gebruik? Maar jij hebt het over een stang. Een stang heeft per definitie scharen, en DUS een hefboomwerking. En die horen niet bij deze ruiter en dit paard.

Als jij een ONGEBROKEN TRENS bedoelt, zeg dan ONGEBROKEN TRENS en niet STANG. En als ik je vraag of je wel bij je verstand bent door voor deze combinatie een stang aan te raden, doe dan niet alsof IK niet weet hoe een stang en een ongebroken trens werken. Ik kom niet uit een ei.

wat kan jij overdrijven zeg :') gelukkig ben ik ook MAAR een mens.. en die kan ook FOUTEN maken..
voor sommige erg moeilijk te begrijpen ik geef mn fout toch toe :')
vindt deze reactie wel een beetje uit een ei :')

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:21

mijn Haf is ok super sterk in de mond, toen ik heb kreen had hij een gebroken trens, werd hij helemaal gek van dat ding steeds in zn gehemelte, heb nu een ongebroke trens en nu gaat het prima..

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:06

Oke, het is duidelijk dat het verranderen van het bit dus echt de oplossing niet is :').
Hoe zou ik dan het wegrennen kunnen aanpakken ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:15

Dat het paard rent betekent dat hij nog niet goed kan dragen en in plaats daarvan stuwt. Het is belangrijk dat het paard in balans leert lopen en dat de achterhand sterker wordt. Over hoe je dat kunt doen heb je al tips gekregen. Het belangrijkste is dat je veel geduld hebt. Hij is pas 4.