welk bit voor een paard met een lagen probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

drupke

welk bit voor een paard met een lagen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:35

Ik zal even kort vertellen wat er aan de hand is.

Ik rijd een paard op nationaal nivo met zeer veel potentie voor het hogere werk.
Nou bleek ie een splinter in zn lagen te hebben en deze is operatief verwijderd.Ze hebben dus een gat op de plaats van de lagen moeten maken.
Hij mocht 6weken geen bit in en daarom rij ik hem nu met hackemore, ondertussen is het al acht weken.dus het is heel mooi genezen.

Maar nu......Ik wil hem weer op gaan pakken op trens/stang en trens.Het is een vrij sterk paard en hiervoor reed ik hem altijd op stang en trens.Gewoon normale bitten.

Heeft iemand hier ervaring mee of suggestisch?Welk bit zou het beste zijn?En in ieder geval latex erom heen?
ben benieuwd......

o ja...Ik zit niet te wachten op reacties over dierenmishandeling enzo en dat ik hem maar voor de rest van zijn leven bitloos moet blijven rijden.volgens de dierenarts kan die gewoon met bit gereden gaan worden.En het is de bedoeling dat ie de sport weer ingaat.

Liselot

Re: welk bit voor een paard met een lagen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:45

ik zou voor bitten gaan die geen tongvrijheid hebben, die geven namelijk druk op de tong en niet op de lagen.

denk aan ongebroken trens, stang zonder tongboog e.d. zeem er omheen zou ik nog niet meteen doen. dit maakt het bit een stuk dikker en dat ervaren veel paarden niet als prettig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:37

Wie was die expert ookal weer met de bittenbank? Die kan je waarschijnlijk verder helpen, dan hoef je ook geen tig bitten aan te schaffen.

Arros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:40

Je kan latex kopen bij de ruitersportzaken.en het zo eens proberen.Probeer gewoon wat uit.Een aurigan bitje bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:42

tamary schreef:
Wie was die expert ookal weer met de bittenbank? Die kan je waarschijnlijk verder helpen, dan hoef je ook geen tig bitten aan te schaffen.

Paul Versluis? Hij zit wel met name in de Mylers ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:52

Topic verplaatst naar [HAR], het gaat hier om een vraag m.b.t het harnachement.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 02:42

Ik zou een dubbelgebroken trens pakken. Met een ongebroken trens kun je niet fijn links en rechts onafhankelijk inwerken en dat lijkt me op dit niveau toch wel redelijk essentieel. Een dubbelgebroken trens werkt meer in op de tong, in tegenstelling tot een enkelgebroken trens, die meer druk geeft op de lagen.

Van stang en trens heb ik weinig benul, ik weet ook niet wat voor bitten je nu hebt? Een stang zonder tongboogje lijkt me logisch, en dan met een dubbelgebroken onderlegtrens? Maar misschien ook wel handig om eens te kijken wat het paard doet op het bit/de bitten die je altijd al gebruikte.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:29

bedankt voor de tips.

Ik heb Paul Versluis gemaild en die zei dat ik het beste een dangerbit kon gebruiken.ook als onderlegtrens(ben nog even aan uitzoeken of dat wel mag)en dan bij de stang zeem omheen doen.
Ik hoop eigenlijk dat als ie nu geen last meer van die splinter heeft dat ie misschien minder sterk is zodat ik hem lekker op trens kan rijden.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:13

weet iemand of een danger bit mag?en als onderleg trens??

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 08:56

even een update.
hij loopt als de brandweer op dat dangerbit!helemaal fijn!!

ik denk dat ik hem lekker op trens blijf rijden en zo ga starten.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:00

Dat klinkt super!! Ik betwijfel alleen of je met een danger bit mag starten. Maar het lijkt natuurlijk gewoon een gebroken trens.