is een 16 inch een 16 inch zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

is een 16 inch een 16 inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 22:45

Nu heb ik op mijn pony een 16 inch dressuurzadel (knight rider) liggen, ik vind persoonlijk dat ik er keurig in pas.
(foto ter illustratie, let op dat het bontje vertekend http://www.mijnalbum.nl/Album=DKFFD7JU)

Nu heb ik een 2e paard gekocht en wilde hier ook een zadel voor aanschaffen, en zag ik een leuk 2e handsje liggen bij de divoza, een 16,5 inch rossner zadel.
Vandaag kwam de zadelpasser langs en beweerde me dat ik niet zou passen in een 16,5 inch zadel, mijn benen zouden te lang zijn en het zou allemaal maar krap worden.

Nu had ze wel een nieuw 17,5 inch zadel voor me liggen, dat wel veel beter voor me zou zijn (lees; 2x zo duur...).
Zadel zat bij het rijden ook wel lekker, maargoed... ver boven mijn budget.

Moet ik dat nou geloven, dat een 16,5 inch rossner me absoluut te klein zou zijn, terwijl een 16 inch KR wel goed past?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:50

Ik zou eens in dat zadel gaan zitten en dan iemand een foto laten maken en dan daarna kijken of je niet teveel ruimte over hebt achter je in de lepel. (niet meer als een handbreedte). Ieder zadel is natuurlijk verschillend. Je bent smal maar wel erg lang. Maar ik denk dat 17,5 inch wel te groot is.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:04

Ben ik het mee eens. Zo te zien ben je veel dunner dan ik, en ik heb een 17 inch zadel. In 17,5 pas ik ook wel hoor.
Maar ik denk dat 17,5 voor jou echt te groot zal zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:12

Ik denk dat de zadelmaker bedoelde dat je kont weliswaar in een 16 inch past maar dat je bovenbenen te lang zijn. Het ene model (zadel) is het andere niet, en als je knieën voor de wrongen uitkomen is dat ook zo'n onnozel gezicht he. Dus het kan best dat je bovenbenen voor een ander model 16 inch zadel dan je nu hebt te lang zijn.

aslo

Re: is een 16 inch een 16 inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:03

Ja precies, voor mensen met lange bovenbeen is een iets groter zadel prettiger. Maar dit ligt ook aan het model van het zadel (wat ronder zweetblad, recht zweetblad, hoog of laag aangezette kniewrong, zit). Maar persoonlijk denk ik dat een 17,5 inch toch wel eens te groot zou worden.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:08

hestejente schreef:
Ik denk dat de zadelmaker bedoelde dat je kont weliswaar in een 16 inch past maar dat je bovenbenen te lang zijn. Het ene model (zadel) is het andere niet, en als je knieën voor de wrongen uitkomen is dat ook zo'n onnozel gezicht he. Dus het kan best dat je bovenbenen voor een ander model 16 inch zadel dan je nu hebt te lang zijn.

hier sluit ik mij bij aan!
maar ff over divoza, ik ken het bedrijf erg goed. en ik weet dat divoza alleen maar goed wil verdienen! wil niet zeggen dat hun advies altijd maar slecht is, maar natuurlijk proberen ze jou een duurder zadel aan te smeren!

Britt

Re: is een 16 inch een 16 inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:33

Bovendien moet je ook nog kijken naar de diepte van de zit. Een 16 inch diepe zit kan veel te klein zijn, ook al pas je fantastisch op je eigen 16 inch zadel want die heeft een vlakke zit bijvoorbeeld.
Zo kan ik best op een 17 inch vlakke zit rijden, terwijl ik van een 17,5 inch diepe zit ontzettende last van mn rug krijg :+