Zadel: synthetisch of leer ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kristientjjx

Zadel: synthetisch of leer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 21:03

Ik vraag mij af wat het beste zadel is.
Een knight rider synthetisch zadel of een leren dressuurzadel
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-09-09 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker

Surface

Re: synthetisch of leer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:11

Een leren zadel vind ik fijner. ;)
Synthetisch voelt niet zo lekker aan en ik vind het ook minder mooi staan.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:42

Maar ik wil weten wat het beste is voor je paard of maakt dat weinig uit

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:45

ik vind leer beter hij vormt ook lekker mee net of het zadel op jou is aangepast.
Leer is het beste ook voor je zit.
Dus als je het zo stelt is leer beter als jij beter in het zadel zit gaat je paardje het ook beter doen sommige ruiters vergeten nog wel eens hoe belangrijk d.een goed zadel/hoofdstel is.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:46

ik zou het ook niet weten, sta ook op het punt een kunststof zadel te kopen maar heb nog nooit op zoiets gereden ofzo, dus ben ook heel benieuwd.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:28

PP > HAR

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:33

Ik heb beiden. Voor mijn ene merrie een kunststof Thorowgood en voor mijn andere merrie een leren Massimo. Mijn voorkeur gaat ook absoluut uit naar leer. Het vormt beter naar het paard en het zit zachter. Daarnaast kan ik er ook beter in zitten. Heb er meer ondersteuning van.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:29

Dus leer is beter?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:51

Leer is niet per definitie beter. Het beste zadel is immers het zadel wat goed past ongeacht of dit kunststof of leer is.

Wel is het zo dat veel mensen de voorkeur aan leer geven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:56

Ik krijg van kunststof een 'brand 'gevoel als ik er een poosje op doorzit ,dat heb ik met leer niet

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:05

zeker weten leder ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:07

mwah..Leer is niet per definitie beter.
Onze pony loopt veel beter met haar goed passende wintec dan met het leren zadel dat ze hiervoor had. Het zadel met de beste pasvorm voor jou paard = het beste voor jou paard ;)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:17

klopt ook wel? maar een lederen zadel met een goede pas vorm is beter dan een syntetisch, ( en daarmee bedoel ik qua kwaliteit)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:55

@ armanike: Dat is ook nog geheel afhankelijk van de prijsklasse van de zadels. Een leren Merovech kan niet tippen aan een kunststof Thorowgood.

Echter kan een Wintec weer niet tippen aan een Kieffer bijv.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:15

Ja dat snap ik ook wel.
Maar het beste leren zadel is wel beter dan het beste syntetische zadel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:51

kunsttof en syntetische zadels zijn toendertijd ontwikkeld voor de ietwat zwaardere ruiter en disciplines waar gewicht meespeelt. Ik zelf heb daarom ook 2 wintec zadels, vanwege het gewicht, het zadel ligt super op de rug, voorzien van luchtgevulde kussen dus ook weer meer demping voor de rug van het paard. Het beste zadel voor een paardenrug is inderdaad een zadel dat goed past en niet verschuift.
@ Armanike: waar baseer je dat op? Ik heb een paard van iemand gereden die met 1 van de eerste gemaakte wintec zadels liep dit zadel heeft 25 jaar intensief geleefd, met dagelijks gebruik.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:15

Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring? Ik heb3 jaar een wintec gehad.
En ik ben er niet echt over te spreken.

Agnes67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:07

Hoi,

Zelf heb ik de nieuwe Wintec 500 Cair, ziet er netjes uit en zit super, en heel belangrijk past netjes op mijn jonge paard, een ruin van 5 jaar die het laatste jaar van 1.64 naar 1.71 is gegaan. Het lichaam verandert zo snel op dit moment dat ik gewoon lekker zelf even een ander boompje er in zet.
Door de Cair uitvoering passen de kussens zich weer mooi aan op de rug. Hiervoor had ik het oude type Wintec 500. Ook altijd met plezier op gereden in de M2 dressuur, moest bijna Z, dus ook in de dressuur kun je er gewoon netjes mee voor de dag komen en je kunt er prima op zitten.

Veel succes met je keuze.

Agnes

annamarieke

Re: Zadel: synthetisch of leer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:41

Ik heb een Wintec 2000 en had een rossner dressuur.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een leren zadel. De wintec is wel lekker lichtgewicht, qua boommaat aan te passen, kleine reparaties zijn nog te doen maar met een leren zadel gaat dat toch net iets gemakkelijker.
Succes!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:55

de allerbeste lederen zadels die ik heb gezien
(qua leder qualiteit ) waren 80 jr oud !

leer moet je onderhouden
buiten dat daar mega verschillen zitten in de qualiteit

ken ook kunststof zadels die er na 5 jr nog als nieuw uitzien
(ouder is dat ttpe nog niet)

neem het zadel wat past op je paard en jou niet te vergeten

leuk als je zadel 80 jr mee zou moeten kunnen
maar je paard wrd geen 80

gemiddeld heb je een paard 5 jr

dus ook zadels die 20jr mee moeten kunnen zijn leuk
maar noodzaak ?

had zelf een nieuw zadel gekocht toen mijn paard 6 en 1 mnd was hij is nu 6 en 7 mnd en zadel past niet meer
tja ..

baal als een stekker dat ik nu reeds weer een duurder zadel had gekocht
ware het niet dat dat het 1e passende zadels was na tig tig zadels geprobeerd te hebben

kijk naar wat er past voor beiden

kunststof vind ik zelf erg prettig ivm onderhoud en gewicht
maar glad kunststof is me veel te glad
dan liever leer

ook je benen en billen en bouw vd heupen tellen mee in de keuze

maw domweg proberen

en ja een GOED lederen zadel zal langer mee moeten kunnen gaan als een kunststof
er zijn lederen zadels van 2/3/4000 euro

een degelijk kunststof zadel a paar honderd euro
moet ook minimaal 5 jr mee kunnen
reken maar uit ..

je paard blijft zoiezo niet heel zijn leven dat ene zadel passen

al met al met de huidige markt en kwaliteiten
maakt het in de midden klasse niet veel uit
en zijn kunststoif zadels prijstechnisch veel interessanter
mits het jullie beiden past

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:21

nickyu schreef:
....

Is jou 'shift'-knop kapot? Je tekst is behoorlijk vervelend om te lezen op deze manier.

OT: Ik denk dat een synthetisch zadel evengoed zijn dienst kan doen als een lederen zadel, evengoed kan passen, even fijn zitten en even lekker kan rijden als een leder zadel. Ik heb op dit moment een Wintec op Silver liggen die me absoluut goed bevalt, goed ligt en lekker zit. Maar mijn echte voorkeur gaat toch uit naar een leren zadel. Waarom? Niet omdat deze beter zouden zijn, gewoon omdat leer imo dankbaarder materiaal is. Een synthetisch zadel ziet er na 5 jaar mischien nog als nieuw uit, en na 10 jaar ook nog mischien, maar het veranderd niet positief, en na een tijd gaat het toch aftakelen. Leer daarentegen word door goede verzorging alleen maar beter met de tijd. Leer dat na enkele ritten even is ingewreven met zadelzeep en iedere maand/2 maanden goed in het vet word gezet, gaat eeuwen mee. En ook vormt het zich na de tijd helemaal. Ik vind leer fijner omdat je het kan verzorgen, als het er dof of slecht uitziet kan je het weer goed krijgen, als je synthetisch zadel er slecht uitziet is er niet 123 iets dat je er aan kan doen. Om even met een voorbeeld te verduidelijken; wij hebben hier op stal nog 2 Zwitserse militair zadels op stal liggen, in gebruik! Heb ze laatst nog eens ingevet, ze zijn in perfecte conditie; al het leer is nog soepel. Dat terwijl ze al meer dan 80 jaar oud zijn.. (van grootvader op vader op mijn stalbaas doorgegeven) Dat zie ik mijn Wintecje niet voor elkaar krijgen. Maar afgezien van deze persoonlijke voorkeur moet je er ook aan denken dat zoals al gezegd is er geen duidelijk laddertje is van kwaliteit betreft, zoveel verschillende modellen, merken en soorten leer en kunststof.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:44

Ik denk dat een leren zadel voor het paard (en voor de ruiter) in veel gevallen prettiger is. Leer kan ademen, leer kan zich beter vormen dan kunststof (zegt zij die met een Wintec 500 zadeltje rijdt). Het ademen lijkt mij voor het paard ook wel prettig, zeker in de zomer en in de zomer krijg ik altijd een enorme plakkont van dat zadel, en ik vind dat de singelstoten niet erg goed van kwaliteit zijn, ze zijn aardig ingescheurd. Het was alleen het enige zadel in de min of meer betaalbare klasse dat bij mijn paardje gewoon goed lag, en ik heb geen duizenden euro's stuk te smijten voor een zadel.

Over de zit en de ondersteuning kan ik weinig meepraten, met mijn houding is te paard weinig mis volgens iedereen, ongeacht het zadel (of zonder).

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar je budget, en daarbinnen gaan zoeken zonder op voorhand vast te pinnen wat je wilt. Als je met een open-mind en genoeg tijd kijkt kom je vanzelf op wat voor jullie binnen jullie budget het beste is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:47

Lara_Silver schreef:
....

Is jou 'shift'-knop kapot? Je tekst is behoorlijk vervelend om te lezen op deze manier.

nee , ik heb hele zware dislectie en uber uber uber trots dat ik uiteindelijk zo goed heb leren schrijven

echter die lappen tekst zonder enters vind ik heel erg vervelend om te lezen !

sla ik in de regel ook over :o
of lees door middel van stukje voor stukje met de muis te selecteren
waardoor het een ander kleurtje heeft

dus uh nee mijn schift knop is niet kapot
jouw enter knop wel ??

nu weer ontopic

voor kunststof bestaan er ook heel veel poets middellen
waardoor dofheid ed verdwijnt

echter bij slijtage zal je het altijd beter zien dan als bij idem leder slijtage
daarbij slijt de huidige kunststof sneller dan degelijk leder

let op het woord degelijk

bij karton zadels
leder tot pulp gemalen geperts en voorzien van een flinterdun leer laagje
die slijten harder dan de allergoedkoopste kunststof zadels

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:53

nickyu schreef:
Lara_Silver schreef:
....

nee , ik heb hele zware dislectie en uber uber uber trots dat ik uiteindelijk zo goed heb leren schrijven

echter die lappen tekst zonder enters vind ik heel erg vervelend om te lezen !

sla ik in de regel ook over :o
of lees door middel van stukje voor stukje met de muis te selecteren
waardoor het een ander kleurtje heeft

dus uh nee mijn schift knop is niet kapot
jouw enter knop wel ??

nu weer ontopic

voor kunststof bestaan er ook heel veel poets middellen
waardoor dofheid ed verdwijnt

echter bij slijtage zal je het altijd beter zien dan als bij idem leder slijtage
daarbij slijt de huidige kunststof sneller dan degelijk leder

let op het woord degelijk

bij karton zadels
leder tot pulp gemalen geperts en voorzien van een flinterdun leer laagje
die slijten harder dan de allergoedkoopste kunststof zadels

Als je een beetje verstand / gevoel van leer hebt kan je een 'kartonnen' zadel erg goed onderscheiden van een goed leren zadel. Je buigt het leer eens sterk, bij normaal leer geen probleem bij slechte kwaliteit ontstaan er meteen kleine scheurtjes. Of je krast een beetje van de bovenlaag eraf op een plekje dat je niet ziet, slechte kwaliteit zal meteen mee er af komen of zelfs brokkelen, in goede kwaliteit laat het enkel een lichte streep zien zonder deeltjes die mee komen. Volgens mij begreep je ook niet wat ik bedoelde met dofheid/ slecht uitzien van een kunstof zadel. Tuurlijk, als je er een vochtige doek overheen haalt is hij weer mooi zwart, beschadigingen zoals stof die loslaat etc, krijg je niet weg met poetsmiddelen. En ook al heb je er een doek overheen gehaald, binnen de kortste tijd zijn ze weer dof. Een lederen zadel daarentegen blijft mooi diep van kleur als je het hebt verzorgd en bijhoudt. Dat kun je ook makkelijker laten herstellen overigens. Dus nee nog steeds blijf ik erbij dat je voor echte langdurige kwaliteit toch echt bij leer moet zijn, kunststof is niet slecht en kan ook voor voldoende tijd haar werk doen maar leer heeft imo echt een stapje voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:55

Ik heb 2 Wintecs 500 alleen voor het boscrossen (ideaal schoon te maken), zo houdt ik mijn leren (dressuur)zadels netjes.