Wintec zadel goed passend?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Wintec zadel goed passend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:21

Is het überhaubt mogelijk een wintec (500) zadel goed aan te passen aan een pony?

Vorig jaar een nieuw zadel gekocht, iemand van de winkel is komen passen welke maat boom ze nodig had (wit).
Nu krijgt ze heel licht wat witte haren (dit was ruim een jaar geleden ook het geval met het oude zadel. Toen heb ik deze nieuwe gekocht, witte haren zijn toen helemaal weggetrokken)
Nu krijgt ze op dezelfde plek (een jaar later) aan één kant weer witte haren. Zo ongeveer aan de voorkant van de kussens zeg maar, zo'n beetje waar je beugelriemen vast zitten.

Uiteraard ligt er nu geen zadel op.
Mijn vraag is of het eigenlijk wel mogelijk is om dit (of een ander wintec) zadel goed aan haar aan te passen?
Zijn er goede(!) zadelmakers die hiervoor langskomen of hebben die vooral leren zadels? Wintec bevalt me namelijk zelf wel goed..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:41

het is heel moeilijk om zo uit je verhaal te oordelen wat er precies aan de hand is, en of een zadelmaker dit in de wintec kan compenseren. Zo te horen brugt je zadel, of is de fish nog te smal. De Wintec is redelijk aanpasbaar, en zou kleine pasvormfoutjes nog wel kunnen compenseren. De Wintecboom is wel gemaakt om op zoveel mogelijk paarden te passen, en dat houd toch in: paarden met een recht goede rug, zonder gek hoge schoft of opliggende ruggengraat. Als je paard bijvoorbeeld overbouwd is of een holle rug heeft, dan is op dat gebied de aanpasbaarheid gering.

Door spierontwikkeling wordt je paard ook breder, dus het kan best dat de fish gewoon te smal is geworden.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:48

Dank je wel vast voor je reactie.
Wat wordt er met de fish bedoelt? En wat bedoel je met 'brugt' je zadel?

Ik geloof niet dat ze een vreemde rug heeft maar ze kan qua spieren/vet best veranderd zijn.
Ik rij het hele jaar door buiten, niet (zeer zelden) in de bak maar vorig jaar was het ook rond deze tijd en ik maak in de zomer wel veel vaker lange buitenritten. Zou het kunnen zijn dat ze daardoor al veel veranderd?

_Marianne

Re: Wintec zadel goed passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:50

Tja wintec is geen "wonder"zadel dat op elk paard past.. op mijn verzorgpaard past het ook niet.

Dus pin je daar niet op vast.. misschien gewoon een zadelmaker even langs laten komen? Die weet het beter dan wij zo via de computer ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:03

fish is dat witte/zwarte/groene/rode/gele ding wat je voorin stopt om de boommaat aan te passen. (vaak foutief naar gerefereerd als "de boom" maar dat is onjuist, het harde kunsstof dat helemaal onder de zitting doorloopt is de boom).

Als een zadel "brugt" sluit hij vooraan aan en achteraan aan, maar heeft hij in het midden geen contact met de rug. Daardoor komt er dus een hele grote druk voor en achter op de rug, maar blijft het midden vrij van druk. Dat is natuurlijk heel belastend. Op zich ook makkelijk op te controleren door even je hand onder het zadel (over de lengte van de kussens) door te halen.

Als je meer bent gaan rijden, of je manier van rijden is verbeterd kan het maken dat de bespiering toeneemt, waardoor het zadel te smal wordt. En dan is een Wintec wel super fijn: even een andere "boom" (fish) erin, en klaar.

Een foto van je paard (met en zonder zadel, en de drukplek) kan handig zijn voor advies. Maar uiteindelijk is een pasvorm alleen echt te beoordelen door te kijken en voelen, dus in real life.

En een Wintec is en blijft, net als ieder zadel, een zadel die wel of niet aansluit op je paard. De boom moet maar net een pasvorm hebben die dicht bij de vorm van de rug ligt (dicht genoeg om met kleine aanpassingen er een heel fijn zadel van te maken). Wanneer een Wintec eenmaal goed op de rug past, blijft hij langer goed voor je (ontwikkelende) paard door de hoge aanpasbaarheid. Ook past de Wintec op meer paarden door de wisselbare boom. Maar je hoort niemand beweren dat het zadel op alles en iedereen die maar iets op een paard lijkt past. Dat is een hardnekkig fabeltje wat soms maar al te graag voor waar wordt gehouden.