welke bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

booster

welke bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:09

ik heb nu een gewone enkel gebroken watertrens maar ze heel erg stug in der mond wat kan ik beter doen deze bit aanhouden of een andere zo ja welke?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:20

Misschien een simpel dubbelgebroken watertrensje? Veel paarden nemen dat goed aan :j

booster

Re: welke bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:23

daar is ze ook stug op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:45

een paard word niet zachter in de mond van een ander bit... alleen van een langduurig zachte ruiter hand... Dus je kun het probleem beter bij je zelf zoeken dan bij je paard

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:47

ik rijd met een zachte hand alleen is ze heel stug miss familie kwaaltje vaders had dat ook

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:48

Een paard kan wel zachter worden van een ander bit :j
Het kan zijn dat je bit te dik is, of juist te dun. Dat ze liever een watertrens of juist liever een bustrens hebben. De ene vind dubbelgebroken fijner en de ander vind enkelgebroken fijner. Dus een ander bit kan echt wel veel verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:50

oke imo neemt hij dan het bit niet lekker aan maar is er niet stug op. Want een paard dat echt stug in zijn mond is is vaak met een harde hand gereden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:54

Ieder paard moet met zachte hand gereden kunnen worden, maar niet alle stugheidsproblemen zijn rijtechnische problemen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:55

ik zal een bustrens proberen miss dat dat wat lekkerder ligt.
ze is gewoon heel stug rijd haar gewoon met zachte hand miss (in het verleden harde hand gereden?? weet ik niet)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:56

#Ymke# schreef:
Een paard kan wel zachter worden van een ander bit :j
Het kan zijn dat je bit te dik is, of juist te dun. Dat ze liever een watertrens of juist liever een bustrens hebben. De ene vind dubbelgebroken fijner en de ander vind enkelgebroken fijner. Dus een ander bit kan echt wel veel verschil maken.

Of een ongebroken bit, of een bit met meer tongvrijheid. Er is met de weinige informatie die we nu over het paard hebben niks zinnigs te zeggen over wat voor bit goed bij hem zou passen. Ik ben bijna een half jaar aan het zoeken geweest naar hét ultieme bit en heb het vorige week gevonden :) Dus we zouden meer moeten weten over het karakter en de bouw van de mond van het paard, over wat voor bitten je al hebt geprobeerd enz. Verder kan het probleem ook ergens anders zitten he, in het gebit zelf, de nek of de rug. Het gewicht kan trouwens ook nog een rol spelen: mijn paard hangt op een dubbelgebroken bit, maar wanneer dat bit dan ook nog eens massief is voegt hij aan het begrip "hangen" een hele nieuwe dimensie toe :Y) :+

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:00

onder het zadel is ze vrij soepel ze moet nog wel wat lossen gereden worden ( ze heeft lange tijd stilgestaan sinds begin juli rijd ik haar) nek en rug is ze soepel in haar gebit moet ik nog laten nakijken ( maar doe ik pas als ik haar gekocht heb) ze heeft wel een halve voortand ze is 19 jaar.
heb een enkel en dubbelgebroken watertrens geprobeert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:05

Als ze lang heeft stilgestaan is het ook logisch dat je weer moet wennen, maar als ze altijd netjes is gereden zou ze niet stug mogen zijn op het bit. Heb je al een bustrens geprobeerd? Het lastige is dat je bij ieder paard opnieuw moet uitzoeken wat voor model (watertrens, bustrens, enz.), mondstuk (enkelgebroken, dubbelgebroken, wat voor tussenstukje bij dubbelgebroken, ongebroken enz.) en gewicht het paard het fijnst vindt. Kijk, ik kocht een kimblewick in de hoop dat ik mijn paard buiten beter zou kunnen houden :Y) Bleek niet zo te zijn, ben er ook niet trots op dat dat de reden is dat ik dat bit kocht maar zo kwam ik er wel achter dat hij de druk van een dubbelgebroken trens heel vervelend vindt op zijn tong. Dus het handigst lijkt me toch als je eens wat verschillende bitten uitprobeert. Zou je er verder achter kunnen komen met wat voor bit ze is ingereden?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:11

ik ga een bustrens proberen
had ook al zitten denken aan een rolletjes trens.
nee waarschijnlijk niet achter te halen waar ze altijd mee gereden is geweest

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:16

Zou je van stalgenoten of van een ruitersportwinkel verschillende bitten kunnen lenen? Dan hoef je ze namelijk niet allemaal zelf te kopen :Y)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:19

Je kan ook de paardentandarts laten komen.
Die kan in de mond kijken en je ook vertellen wat voor dikte etc van bit fijn zou liggen in de mond van je paard.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:20

ja die mogelijkheid is er zal ik ook zeker doen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:21

Als geen bit werkt is bitloos misschien een optie? :j

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:23

jumpgirl schreef:
Je kan ook de paardentandarts laten komen.
Die kan in de mond kijken en je ook vertellen wat voor dikte etc van bit fijn zou liggen in de mond van je paard.

het paard is nog niet van mij ik zou haar eigelijk vorige week gekocht hebben ( misschien als we overeen kunnen komen) maar ze liep wat anders dan normaal vandaar even uitgestelt tot het weer in orde is.
als ik haar koop dan pas laat ik haar naar de tandarts gaan is nu mijn taak nog niet ( miss krom gezegt maar zo vindt ik het)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:23

NHevaVD schreef:

heb ik ook wel eens aanzitten denken maar lijkt me dat een paard dan zo van je weg kan lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:26

booster schreef:
NHevaVD schreef:

heb ik ook wel eens aanzitten denken maar lijkt me dat een paard dan zo van je weg kan lopen

Dat zit tussen je oren. ;)
Bitloos is zeker een goede optie. Op de site in mijn onderschrift kun je alle info lezen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:26

booster schreef:
NHevaVD schreef:

Nou nee hoor! ;) Er zit natuurlijk wel even oefening in en je moet veel meer beginnen met sturen met je
lijf en benen, maar het gaat prima! Doe het zelf ook met mijn Haffie en de Arabier van mijn moeders vriendin
(pfff, lange zin :) ) Kunt ook proberen met een stalhalstertje, meteen een bitloos hoofdstel kopen is vrij prijzig :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:28

De zoektocht naar het juiste bitloze hoofdstel kan net zo lastig zijn als die naar het juiste bit. Er zijn zo veel verschillende optomingen die allemaal weer anders inwerken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:32

hestejente schreef:
De zoektocht naar het juiste bitloze hoofdstel kan net zo lastig zijn als die naar het juiste bit. Er zijn zo veel verschillende optomingen die allemaal weer anders inwerken.

Klopt. De TS zoekt een ander bitje, maar bitloos kan net zo goed een handige oplossing zijn hoor! :j
Een stalhalstertje is prima om het bitloos rijden mee te experimenteren, net zoals een oude neusriem.
Dat gebruik ik vaak en m'n Haffie buigt er alsnog prima op af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:32

hestejente schreef:

Dat valt best mee. Er zijn slechts 5 verschillende werkingen.
Over het algemeen lopen paarden probleemloos weg met een sidepull of kruislings systeem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:34

Mijne niet JoviBan. Verder vind ik het nogal ongenuanceerd dat bitloos in ieder bitgerelateerd topic als zaligmakende oplossing wordt aangedragen. TS zoekt een bit. Om bitloos wordt niet gevraagd.