Welke boommaat: wintec 2000

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Welke boommaat: wintec 2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 08:38

Op mijn verzorgpaardje ligt op dit moment een wintec vhz zadel 2000 17,5", hierin kan geen verwisselbare boom.
Omdat ik dit zadel niet zo fijn vind rijden ben ik aan het rond neuzen voor een betaalbaar zadel.
Ik zit te denken aan een dressuur zadel of dressuur gericht vhz zadel. Echter heb ik geen idee met welke boommaat ik de wintec van haar moet vergelijken. Het is een normaal gebouwde merrie van 1.65 (gelders rijpaard).

Ik hoop dat jullie tips hebben voor een goed zadel (merk) en waar ik op moet letten bij de aanschaf.

petitparis

Re: Welke boommaat: wintec 2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:45

raar dat je de boom niet kan vervangen, kennissen van mij hebben er zo'n 3 en in allemaal hebben ze de boom vervangen...
Normaal zit er in de wintec een zwarte boom er en die wordt als medium beschouwd, 2 maten smallen is geel en een meisje uit de club beweerde dat dit boommaat 34 zou zijn...
Nu veronderstel ik dat een goede ruitersportzaak en zadelmaker/-passer je wel kan vertellen met welke boommaat een standaard wintec te vergelijken is.

Ik zou een zadelmaker of zadelpasser contacteren, want je kan wel zeggen:
- voldoende schoudervrijheid
- niet knellen op de schoft
- 4 vingers/handbreedte tussen schoft en kamer (2à3 als je erop zit)
- mooi aansluiten en volledige kussens moeten dragen
- in balans: kamer moet ongeveer 1 duim lager liggen dan het uiteinde van de lepel (of dit bij dressuurzadels met extra diepe zit nog geldt weet ik niet)
- jij moet er goed in zitten
Maar als leek weet je dan nog niet of het echt goed ligt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 08:56

Bedankt voor de snelle reactie. Dit zadel is wel al 7/8 jaar oud denk ik. Ik kan nergens iets vinden wat erop duid dat er een boom in of uit kan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:07

ik heb ook een wintec, en die is ook al 10 jaar oud (of ouder nog voor de euro aangekocht en toen was er nog geen 2000 reeks) en ik heb ook m'n boom vervangen.
Standaard zit er een zwarte boom in en dan kan je telkens nog 2 maten groter of kleiner.
Hoe zie je dit, moeilijk om uit te leggen. In de kamer zit een stuk velcro en daarachter zit de boom en de zweetbladen zitten over je boom geschoven door enkele schroeven los te zetten kan je ze eruit schuiven.
Zoek misschien eens een plaatje over hoe je de boom kan wisselen, ik heb het eenvoudig zelf kunnen doen met de gebruiksaanwijzing.
Maar zit het zadel niet goed voor jou of past het niet op je paard z'n rug? want da's natuurlijk iets anders

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:20

Ik heb wel eens een nieuwe in handen gehad maar die schoeven zitten er bij mij niet in. Het zadel ligt goed op het paard maar ik vind hem niet prettig rijden.