Bijten op bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:07

Hoi,

Ik rijd mijn eigen pony op een leren bit. Nu rijd ik nog een pony sinds een paar weken. Deze werd gewoon op een enkel gebroken watertrens gereden. Dit gaat echt vreselijk. Nu heb ik mijn eigen bit bij hem erin gedaan en t gaat veel beter. Maar het probleem is, hij bijt erop. En niet zo'n beetje ook. Er zit al een gat in, die is niet helemaal door. En je ziet krassen van zijn tanden. Ik vind die zeer zonde maar ik wil hem ook niet op die watertrens rijden.
Nu is mijn vraag; wat kan ik hier tegen doen? Iets om het bit heen maken? Maar wat dan?

Alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:25

Waar het bit hoort te liggen zitten geen tanden en zou hij dus niet kunnen bijten. Hij pakt het bit dus omhoog vast tussen zijn kiezen. Dit is een rijtechnisch probleem, omdat de enige juiste oplossing is dat hij het bit loslaat.

Het is natuurlijk wel zonde van je bitje want ze zijn best prijzig. Kan je niet voor een klein prijsje ergens een happy mouth appelbitje kopen? En dan bij voorkeur een ongebroken of dubbel gebroken. Liep hij op een enkel gebroken trens? Die heeft namelijk een notenkraker effect waarbij de punt in het gehemelte prikt en er zijn veel paarden die daar niet tegen kunnen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:11

Juliette86 schreef:
Liep hij op een enkel gebroken trens? Die heeft namelijk een notenkraker effect waarbij de punt in het gehemelte prikt en er zijn veel paarden die daar niet tegen kunnen.

En dat is achterhaald. Middels een 2tal röntgenonderzoeken aangetoond dat het zgn notenkarakerseffect sterk wordt overdreven en zo'n bit zelden in het gehemelte kan prikken.

Captain

Re: Bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:15

Heb je de link van de foto's en het onderzoek? :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:26

Ik zou als eerste proberen uit te zoeken of ie geen last van z'n gebit heeft, misschien dat daar ook de problemen vandaan komen.

Als de pony erg op het bit bijt, zou ik niet voor een Happy Mouth gaan. Er kunnen enorm scherpe randjes op dat kunststof komen als het paard erop kauwt.

Ongebroken of dubbelgebroken zijn ook mijn eerste gedachten. :j Je zou 't mondstuk kunnen omkleden met een latex bandage om het wat zachter te maken. http://www.ruitersport.com/imagemagic.p ... page=popup

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:48

Hannah_Menno schreef:
Heb je de link van de foto's en het onderzoek? :)

In een ander (zoveelste) topic over bitten heb ik een tijdje terug al eens wat geciteerd van 1 van die sites. Gewoon eens de zoekfunctie of google gebruiken ? ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:10

Juliette86 schreef:
En dan bij voorkeur een ongebroken of dubbel gebroken. Liep hij op een enkel gebroken trens? Die heeft namelijk een notenkraker effect waarbij de punt in het gehemelte prikt en er zijn veel paarden die daar niet tegen kunnen.

Daarom wil ik hem ook niet op een enkel gebroken rijden. Voor een ongebroken ga ik niet. Een leren is ook ''ongebroken'' maar past wel aan het paard zijn mond aan. Dus ik wil ongebroken toch ff te ''hard''. Aan een dubbel gebroken heb ik ook gedacht, dat ga ik eens proberen!
Ik ga maar eens voorstellen over zijn gebit, maar het is natuurlijk niet mijn pony.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:18

Misschien je neusriem een gaatje strakker doen?
Dan kan hij niet meer kauwen...

Ik weet niet hoe oud het paardje is?
Maar ik vind een dubbelgebroken watertrens met koper tussenstukje bij veel paarden goed bevallen...

Succes

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:26

Ik had het kinriempje die aan het bit zit al iets strakker gedaan. Natuurlijk niet de ideale oplossing maar hij leek wel minder te kauwen.
Hij is nog vrij jong en heel ''speels''. Weet niet precies hoe oud die is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:32

Alves schreef:
Misschien je neusriem een gaatje strakker doen?
Dan kan hij niet meer kauwen...

Sorry maar dat is in mijn ogen symptoombestrijding.

Een ongebroken bitje is helemaal niet zo sterk. Het ligt juist heel stil in de mond en geeft een evenredig verdeelde druk over de lagen en de tong. Veel paarden lopen er juist fijn op. Maar kijk anders of je wat bitten kan lenen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:37

Ik heb een idee bij een ongebroken dan als je je teugels aanneemt, dat je dan meteen zo hard bent omdat het gewoon de onderkaak naar beneden trekt als het waren.
Ik heb eigenlijk niet echt fan van bitten en wil het liefst bitloos. Maar toen ik dat ging proberen vloog ik door de bak en ging ik bijna vliegen.. Niet echt een succes

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:39

Ik heb een jong paard wat ik over een half jaar ga inrijden...
Ik heb wat informatie opgedaan sommige raden een billy allen bit aan, of een dubbel gebroken watertrens met bol tussenstukje (geen koper sommige paarden reageren daar allergisch op)...
Maar afgezien welk bit je besluit te nemen, neem een zwaar bit, dit ligt beter in de mond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:43

S__L schreef:
Ik heb eigenlijk niet echt fan van bitten en wil het liefst bitloos. Maar toen ik dat ging proberen vloog ik door de bak en ging ik bijna vliegen.. Niet echt een succes

Heb je ook goed voor jezelf uitgezocht wat daar de oorzaak van was?
Als je echt graag bitloos wilt, zou het goed zijn om daar naar te kijken. Misschien kan iemand je op weg helpen daarmee?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:44

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:46

NEE!!!
Sorry beetje onduidelijk...
Deze:
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 52305.aspx

een billy allen bit, dat werkt hetzelfde als een dubbelgebroken bit, maar kan niet dubbelklappen, waardoor het niet de mondhoeken bij elkaar drukt, en dus vriendelijker is dan een gewoon dubbelgebroken bit
Laatst bijgewerkt door doei op 28-08-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:46

JoviBan schreef:
S__L schreef:

Heb je ook goed voor jezelf uitgezocht wat daar de oorzaak van was?
Als je echt graag bitloos wilt, zou het goed zijn om daar naar te kijken. Misschien kan iemand je op weg helpen daarmee?

Bak kabouters. Maar we hebben alleen een buiten bak en hij is nogal schrikkerig en snel. Bokt en vliegt alle kanten op. Ik hing er dus eigenlijk letterlijk naast. Toen hij zo ging rennen kon ik hem ook echt niet houden en rende hij gewoon door mijn hand heen. Ik vertrouw hem ook nog niet 100% omdat ik hem nog niet zo lang rijd, dus voor mijn eigen veiligheid wil ik liever (nu nog) met een bit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:47

Ik ben zelf van enkel gebroken over gestapt naar dubbelgebroken en mijn pony liep daar een stuk beter en rustiger op :) Enkelgebroken bit kon hij vastpakken in de mond, dat lukt hem met het dubbelgebroken bit niet. Deze accepteert hij ook goed :)

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:50

die van mij bijt ook alles kapot :o .. dat bite tape vind ik wel een aardige oplossing .. ligt zachter in der mond .. bijt ze ook wel stuk maar kan je zo weer nieuw om doen ..

appelbit heeft die van mij ook stuk gebeten ... moet zeggen dat bij die van mij enkel gebroken weer beter werkt als dubbel gebroken :o

bij elk paard weer verschillend denk ik :o ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:54

S__L schreef:
Ik vertrouw hem ook nog niet 100% omdat ik hem nog niet zo lang rijd, dus voor mijn eigen veiligheid wil ik liever (nu nog) met een bit.

Dan zit 'm daar dus de kneep. ;)

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:55

Alves schreef:
NEE!!!
Sorry beetje onduidelijk...
Deze:
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 52305.aspx

een billy allen bit, dat werkt hetzelfde als een dubbelgebroken bit, maar kan niet dubbelklappen, waardoor het niet de mondhoeken bij elkaar drukt, en dus vriendelijker is dan een gewoon dubbelgebroken bit

mag je daar gewoon wedstrijden ook mee rijden ?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:55

vera23@ is dat gewoon normale tape wat over te krijgen is?

JoviBan@ wat bedoel je?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:57

ga link voor je zoeken ;)

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:57

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:58

ow zag dat er al een link staat in het topic ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:58

Alves schreef:
NEE!!!

Maar als deze niet dubbelklapt dan heeft het toch dezelfde werking als een ongebroken?