Zadel(s) wat voor ons?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel(s) wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:32

Vandaag is er iemand langsgeweest en deze heeft 2 zadels gepast (eigenlijk 3, maar het 3e was niet meteen wat, het paste wel, maar ze zag het toch liever anders, dus die hebben we maar geskipt) die ik ook getest heb met rijden. Ze heeft hiervan foto's gemaakt (waarvoor dank) zodat ik het achteraf nog eens rustig kon bekijken. Deze foto's wil ik dan ook even met jullie delen, om eens te zien wat jullie vanaf een foto zeggen .. (uiteraard zijn het maar momentopnames, zoveel keuze had ik niet qua foto's want ze heeft er niet zoveel gemaakt ;) ).

Zadel 1

Stand zonder ruiter

Net erop
Afbeelding

Drafje

Zadel 2

Stand zonder ruiter

Net erop

Stand na beugels 1 gaatje langer
Afbeelding

Drafje

Wat denken jullie, te oordelen vanaf deze foto's? Zowel naar pony toe als naar mij toe ..
(gewoon nieuwsgierigheid, ik heb mijn keuze al gemaakt, maar ben benieuwd of het ook vanaf de foto's kan :) ).

_Marianne

Re: Zadel(s) wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:34

Waarom laat je geen zadelmaker komen???

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:01

Altijd lastig te beoordelen vanaf foto's, wat me echter opvalt:
- passen gebeurt altijd zonder dekje.
- zadels moeten wat verder naar achteren.
- 1e zadel lijkt me niet geschikt, vanwege het feit je erg achterop zit.
- 2e lijkt redelijk te liggen.

Ik vraag me dus of dat er een zadelpasser/-maker bij is geweest of ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:07

Ja.

Passen is ook zonder dekje gebeurt, maar geen foto's van. En het rijden is gewoon gebeurt zoals altijd, dus met dekje en beugels :+ (lijkt me ook belangrijk om te zien wat het dekje doet met het zadel, het zou namelijk geen invloed mogen hebben ...)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:10

passen moet inderdaad altijd zonder dekje, ook het rijden met een paszadel kan het beste zonder dekje omdat de ligging dan niet beinvloed kan worden door een sjabrak.

zadel 1 is te krap van voren, ligt daardoor teveel naar achteren geheld en daardoor kom jij achterop te zitten.
dit zadel knijpt dus naast de schoft en geeft veel druk achterop de kussens.
met andere woorden: past niet

zadel 2 lijkt vrij netjes te liggen, maar om dat goed te kunnen beoordelen moet je toch echt met eigen ogen kunnen kijken en voelen

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:12

Tijdens het passen moet je ook rijden zonder dekje, omdat je dan veel meer kunt zien, maar dat terzijde.

Zadel 1 ligt niet goed, die ligt achterover. Hierdoor kom je teveel achter op de lepel te zitten en dit geeft teveel druk achter op de rug.
Zadel 2 lijkt op de foto mooi te liggen. Vanaf een foto kun je alleen niet beoordelen of het zadel overfal goed aansluit op de rug van het paard.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:14

Rijden gebeurt ook zonder dekje, zodat je veel beter kunt zien wat een zadel doet. Een dekje kan dit verbloemen/vertekenen.
Punt waar ik een beetje mee zit is dat zadel 1 (die rib) in stand al niet goed ligt en toch laat de zadelpasser (?) je er mee rijden. Moet eerlijk zeggen dat ik wat twijfel aan de kundigheid van die persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:14

Tuurlijk kan je vanaf een foto niet beoordelen of alles 100% goed ligt, zover kan ik nog net volgen ;)

Ik heb ze gewoon gepost omdat ik ze heb, en omdat ik me afvraag of je vanaf een foto hetzelfde kan vertellen als dat wij gezien en gevoeld hebben (over het algemeen dan, omdat het vanaf een foto natuurlijk altijd anders is dan IRL). ;)

aslo schreef:
Rijden gebeurt ook zonder dekje, zodat je veel beter kunt zien wat een zadel doet. Een dekje kan dit verbloemen/vertekenen.
Punt waar ik een beetje mee zit is dat zadel 1 (die rib) in stand al niet goed ligt en toch laat de zadelpasser (?) je er mee rijden. Moet eerlijk zeggen dat ik wat twijfel aan de kundigheid van die persoon.

Dat eerste zadel was gewoon om mij even te laten voelen hoe het zat tov het andere zadel, het was inderdaad qua boom net te krap (waardoor het dus vanzelfsprekend niet 100% goed ligt), werd mij ook gewoon verteld ;)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 29-08-09 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samen gevoegd! Gelieve geen 2 berichten kort achter elkaar plaatsen, zonder editknop te gebruiken!

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:36

aslo schreef:
Altijd lastig te beoordelen vanaf foto's, wat me echter opvalt:
- passen gebeurt altijd zonder dekje.
- zadels moeten wat verder naar achteren.
- 1e zadel lijkt me niet geschikt, vanwege het feit je erg achterop zit.
- 2e lijkt redelijk te liggen.

Ik vraag me dus of dat er een zadelpasser/-maker bij is geweest of ???

hoe ver naar achteren dann op de manege moet de singel ook altid tegen de voorbenen liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:41

Sowieso moet de singel nooit TEGEN de voorbenen liggen .. maar door z'n buikje is dit bij hem nogal eens een probleem.

Wel is het bij deze zadels zo dat de singel (dus de stoten) verder naar voren zit dan bij "standaard" zadels, wat voor hem dus goed is omdat het anders sowieso naar voren schuift en dan krijg je zeker problemen. Maar naar mijn gevoel ligt de singel toch nog te ver naar voren, maar dat moet ik gewoon in de toekomst kijken hoe dat allemaal uitdraait ..

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:43

[***] schreef:
Sowieso moet de singel nooit TEGEN de voorbenen liggen .. maar door z'n buikje is dit bij hem nogal eens een probleem.

Wel is het bij deze zadels zo dat de singel (dus de stoten) verder naar voren zit dan bij "standaard" zadels, wat voor hem dus goed is omdat het anders sowieso naar voren schuift en dan krijg je zeker problemen. Maar naar mijn gevoel ligt de singel toch nog te ver naar voren, maar dat moet ik gewoon in de toekomst kijken hoe dat allemaal uitdraait ..

hoever moet het dan van de voorbenen liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:44

Goh, mij hebben ze altijd gezegd een handbreedte? Maar ik weet ook niet of dat wel echt zo is .. mensen zeggen zoveel ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:45

je moet niet naar de singel achter de voorbenen kijken, maar naar de schouder van het paard.
het zadel hoort achter de schouder te liggen, ook in beweging

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:47

Precies, het uiteinde van de boomtakken dient (voldoende) achter het schouderblad te liggen. Bij dressuurzadels is het dan zo, dat het zweetblad automatisch ook zeker een duimbreedte achter de schouder ligt.
Waar de singel dan uitkomt zie je vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:48

Ja, uiteraard moeten de schouders vrij zijn .. Maar als die vrij zijn en de singel schuift naar voren omdat je paard z'n buik te dik is dan heb je nog niks aan je zadel, want dan krijg je constant wondjes (of wonden). ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:49

daar hebben ze banaansingels voor uitgevonden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:50

Ja, moeten ook nog maar te vinden zijn ..
En dan nog wil dat niet zeggen dat dat DE oplossing is, geloof mij ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:51

die kan je in elke ruitersportzaak wel kopen of bestellen. werkt prima

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:51

Hmm ik heb er nog 1 ;) en anders buikje eraf werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:53

Goh, dat laatste had ik nu echt nog niet aan gedacht :+
Kunnen we het nu weer over de zadels hebben? ;)