Een ontzettend sensibel paard die bij de minste 'oneerlijke' beweging weg wil lopen van het bit. Dit is geen paard die je moet/hoeft te begrenzen bij het bit, een scherp/pijnlijk bit is echt niet nodig.
Hij heeft nu een dubbelgebroken watertrensje, alleen heb ik het idee dat dit nog 'to much' is voor hem. Dus vandaar mijn vraag, bestaat er iets wat nog prettiger zou kunnen zijn voor dit paard.?
Een ongebroken bitje? Dat is het meest rustig in de mond.
Anoniem
Geplaatst: 26-08-09 10:53
Ongebroken trens. Is veel rustiger in de mond dan een dubbelgebroken.
Koper
Geplaatst: 26-08-09 11:44
Ja, ik zou ook een ongebroken trens kiezen, of een mylerbitje met een geschikt mondstuk. Mijn paard fokt zichzelf ook snel op in zijn hoofd en zoekt dan in het minste of geringste afleiding, bijvoorbeeld in het bit. Ik heb voor hem een dubbelgebroken bustrens en een kimblewick met tongboogje, zolang ik niet te veel aan de teugels zit accepteert hij de trens maar loopt fijner op de kimblewick. Ik denk dat hij de druk op zijn tong niet kan velen, en hij heeft te weinig ruimte voor een enkelgebroken bit Doordat ik niet zo gecharmeerd ben van de werking achter de oren van de kimblewick en ook graag links en rechts afzonderlijk wil kunnen inwerken heb ik nu een mylerbitje te leen (model MB04, met zo'n rolletje in het midden en een laag tongboogje) tot nu toe loopt hij daar het beste op, heel ontspannen. Voor zijn doen dan.