[WN] kinderen laten rijden op westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

kinderen laten rijden op westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:10

Mijn kleine nichtje van 9 is gek van paarden. Nu wil ik haar wat vaker laten rijden maar mijn fenders kan ik niet kort genoeg maken voor haar beentjes. Is daar niet een handigheidje voor? Ik zou haar graag wat vaker laten rijden maar dan moet ze wel veilig in een zadel kunnen zitten. Hoe doen jullie dat als deze kleintjes willen rijden?
Hebbne jullie ervaring met die goedkope kunstof educatieve zadels van Norton en Wintec? Dit zijn een soort luxe pannekoekzadeltjes waar volgens mij niet een echte boom in zit. Zou dat wat zijn om aan te schaffen?

s6801881

Re: kinderen laten rijden op westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:12

ik heb destijds weleens het nichtje van de eigenaar van mijn bijrijd westernpaard gehad. Ze had hele handige minifenders die je aan de horn kunt maken, maar ik weet niet of die lang genoeg zijn voor jou nichtje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:15

mijn dochter is overgegaan op een veelzeidigheidszadeltje
een westernzadel is gewoon erg breed en ze had er last van
ik heb liever dat ze goed leert rijden en dan maar even wachten tot ze wat gegroeid is

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:18

Kijk even bij Arthur of op Westernspul.nl.
Daar zag ik laatste een geweldige oplossing die je aan je knop kon doen of zoiets ;)

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:24

Die kinder fenders zijn inderdaad erg handig!

zoiets moeten zo ook uitvinden voor een middenmaat ;) Zelf pas ik goed op me zadel, maar een vriendin (die misschien 10 cm kleiner is) komt met geen mogelijkheid bij de beugels... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:41

Hoe vaak gaat ze er in rijden? Ook ik ben nl. van mening dat een westernzadel véél te breed is voor de heupen van een kind. Ik heb zelf heel veel groeipijn gehad door het altijd maar te paard zitten als ik de kans had, ben te jong met grote paarden begonnen. Doet echt gruwelijk zeer en is niets aan te doen...

Als ik eens kinderen met mijn zadel laat rijden dan neem ik de beugels en beugelriemen van mijn Engelse zadel, en hang die om de zadelknop en fork.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:43

Die Wintec kinderzadeltjes gaan trouwens prima voor kinderen, kleine, smalle zitting en omdat ze helemaal van rubber zijn, zonder boom, passen ze bijna overal op. Ook op een grotere pony/paard met een langere singel :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:58

Mijn zoontje had voor zijn shet een klein westernzadeltje. Toen ie 3 was en 5 min rondstapte, kon ie nog niet in beide beugels. later heeft ie er best fijn mee gereden. Ik heb die weleens op mijn D pony gebonden met een dikke pad eronder en eigen singel, maar niet vaak.
Toen hij 10 werd, was die zitting echt te klein, dus heeft hij een 14'' van kunststof gekocht. Past nog net op de shet. Ook die heeft weleens op die van mij gelegen.
Omdat hij eerst op die van mij zou overstappe toen hij ook 10 was. heb ik mijn zadel ingeruild voor een zadel waarvan de fenders iets door konden draaien. Het is echt een lood en lood zwaar zadel, maar met wat gaten erbij, kon hij erop.
Daarna ging het in ene heel snel en nu kan hij bijna op mijn maat rijden, maar hij rijdt vrijwel niet meer. Hij is 12 nu en ik heb een 15'' zitting.

Het ligt een beetje aan de lengte van je nichtje, het soort paardje waar ze op gaat en wat voor zadel qua maat etc die je hebt hoe ze zal zitten. Als ze geen ervaring heeft verder, zal ze snel wennen aan een western zadel. Of het te breed is en ze last krijgt weet ik niet. Ligt dus ook echt aan haar lengte, model, het paard etc. Van een enkele keer zal ze niet snel last krijgen. Mijn zoontje heeft iig nooit last gehad, behalve met springen als de shet weigerde. Ik zelf rij al mijn hele leven en nog nooit last gehad.
Wel nu 2x op veel te groot westernzadel gereden en voor het eerst dat gevoeld, dat is dus minder prettig.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:37

Mijn kinderen hebben ook leren rijden van kleins af aan op een westernzadel. Eerst met die losse fenders die over de horn gaan. Later gewone westernzadels. Ze hebben nooit ergens last van gehad en reden bijna dagelijks. Zoonlief rijd nu nog western maar dochterlief is uiteindelijk gaan springen en dressuren.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:40

Bij ons op stal wordt er rijles aan kinderen gegeven en die hebben dan van die fenders die rond de hoorn worden gehangen. Ze kunnen er fijn mee rijden hoor.
Een westernzadel is inderdaad dikwijls breder, maar ik vind zowiezo dat echt jonge kinderen niet al te vaak (max 1x per week ofzo) moeten paardrijden, heel slecht voor de beenderen. Ik weet niet hoe oud de kindjes moeten zijn bij ons om te mogen starten maar ik heb al op meerdere plaatsen gehoord dat ze een leeftijd van 8 ipv 6 jaar beginnen hanteren ivm gezondheid.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:51

Omwille van de groei van botten en kraakbeen best slechts kinderen laten rijden vanaf 8 jaar (uiteraard kan gewenning op paard door uitstappen van paard wel vroeger - juist erop letten dat het kind ook mentaal oud genoeg is - mijn zoontje van 6 wil leren paardrijden, maar ik heb beslist om nog een jaartje te wachten met lesgeven (zelfs met gewoon stappen) omdat ik hem mentaal nog niet klaar vind)
Zo'n kinderzadel van Wintec is super, maar gewoon van die losse kinderfenders aan de horn zijn ook een super oplossing. Zo'n kinderzadeltje is ook weer een investering op zich - tenzij je er echt heel veel gebruik van gaat maken.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:47

Mijn dochter is nu 10 en gaat langzaam aan steeds beter in het westernzadel passen. Ook ik had idd "last" ervan dat de beugels veel te lang waren voor haar. Ik heb toen een kunststof vzh-zadeltje voor haar gekocht totdat ze de overstap volledig naar het westernzadel kan maken.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:50

Ik ben zo blij met de lange benen van mijn dochter! (en ik heb extra gaatjes in mijn fenders ;) )
Jammer genoeg zijn die van mijn man weer zo lang dat de fenders eigenlijk te kort zijn, heb je dat weer :roll:

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:32

Ik heb voor mijn dochter een kinderzadel gekocht. Zij wordt bijna 11 en mijn westernzadel was echt te ruim voor haar. Derhalve heb ik een podium westernzadel voor haar gekocht bij Rene van Westernspul. Het zadel is echt super voor haar, niet te breedt en niet te ruim. Zij rijdt nu 3x in de week erop. Mijn nichtje van 16 (heeft nog een smal kontje) rijdt ook op dit zadel en vindt het ook super zitten. Was een investering, maar in ons geval absoluut de moeite waard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:51

Ja, ligt er echt aan wat je zelf hebt. Ik heb maar 15'' zitting, dus dan heb je snel dat je kind er ook lekker in gaat zitten. De fenders konden dus erg kort, maar nu maakt het niet veel meer uit. Kinderen gaan opeens best snel. Die van mij heeft dan jaren met een kleine 12 '' gedaan, maar als dat over is, heb je maar kort een tussenmaat nodig. Op die tussenmaat past ie dan nog wel steeds op de shet en daar past weer geen grotere op.

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:04

hay,

Ook moet er rekening worden gehouden met de grootte van de stijgbeugels. Die mogen niet te ruim zijn want anders kan het kind er met het ganse been doors chuiven als het valt, met alle gevolgen vandien.

groeten

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:21

Mijn buurmeisje van 10 rijd nu nog met een dressuurzadel, het westernzadel was veels te groot, en de beugels waren ook te lang. We hebben het met losse beugels die over het zadel heen kunnen hangen geprobeerd,maar dat was ook geen succes.
In het dressuurzadel heeft ze ook meer hou vast, dus daar rijd ze nog lekker mee totdat ze wat groter en ouder is.