Stugge beugel riemen ..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mathilde_

Stugge beugel riemen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:26

Heei medde-bokkers :D !

Ik verzorg een fries paard van 2.5 jaar ongeveer. Nu had ik al een goed 2e hans hoofdstel gekocht en de eigenaar zou eens naar een zadel kijken. Dat heeft hij dus gedaan en heeft er een gevonden. Hij zat erg onder het stof en was een poos niet meer gebruikt. De eigenaar heeft er eerst een natte doek over gehaalt en daar kwam een toch nog best leuk zadel onder weg. Ik heb het zadel mee naar huis genomen om het eens een keer goed in te vetten, dat is mooi gelukt alleen de beugelriemen zijn een ramp! Ze zijn zo stug, vaak gedraait en er zitten slagen in. Ik heb ze lekker dik ingevet en allebij aan een spijker gehangen met een touwtje door een gaatje onderaan met daaraan een zware steen. In de hoop dat dat gewicht ze weer een beetje recht trekt.
Het vet zit er nog steeds op, ik haal zo de steen eraf en ga ze uitvrijven. Maar ik verwacht dat ze net zo kreukelig zijn :n .

Heeft iemand nog tips om ze goed te krijgen? Want het duurt zeker nog een half jaar als het niet langer is voordat ik het zadel op het paard kan gebruiken. en als ik het langer laat liggen word het helemaal niks :\

Hoop zeer op tips,
Alvast bedankt ;)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:52

ik zou gewoon paar nieuwe kopen die heb je al voor 10,- :)

en anders gewoon vaak invetten nachtje in de olie laten weken
en veel bewegen

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:44

Ik zou ze een nachtje in een emmer met lederolie leggen. Vervolgens leg ik ze altijd een dag op een krant zodat het teveel aan olie dr af kan lekken. Als ze dan nog niet soepel zijn, zou ik nieuwe kopen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:28

Persoonlijk zou ik zulke beugelriemen juist niet laten weken in de olie, goed leer wordt namelijk niet zo ontzettend stug als je het een tijd niet gebruikt en slecht leer kan je niet meer opkalefateren zonder dat de veiligheid in het geding komt. Ik zou ze weggooien en nieuwe aanschaffen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:26

Als die beugelriemen zo droog en gedraaid zijn, is er grote kans dat er al scheuren in het leer zitten. Deze verdwijnen niet door te vetten en maken de beugelriemen onveilig. Ik begrijp dat die Fries wrs met dat zadel zadelmak gemaakt zal worden, dan is het voor de veiligheid beter om nieuwe beugels te kopen. En idd voor een 10-tje of 2 heb je al goede beugelriemen die er goed uitzien én veilig zijn.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:30

Heel erg bedankt voor de reacties !
Ik zou het wel eens in de olie leggen, maar Inderdaad wat er al gezecht word kan het onveilig worden als ze wel knappen of dat er scheurtjes is zitten.
Ik ga eens kijken wat er gebeurt met de beugel riemen maar ik verwacht wel dat ik nieuwen ga kopen ja.

En eigenlijk had ik nog wel een vraagje ..
ik zou eigenlijk eens moeten weten of het zadel wel past en goed licht.
Ik zou niet weten hoeveel inch. het zadel is en hoe je dat kan meten bij het zadel en/of me friesje ;) .
De eigenaar van het het paard heeft het zadel bij zijn buurman vandaan en daar had hij ook op een fries gelegen maar dat zegt tuurlijk niks dat die ook op deze fries past lijkt mij. Mijn verzorg paard is geen ouderwetse fries maar ik weet niet op wat voor soort fries het zadel heeft gelegen ..
Dus hoe weet je het aantal inch. van je paard wat die nodig heeft en het zadel.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:31

De inchmaten hebben niets te maken met de maat van je zadel maar met die van je achterwerk :+ 17,5 of 18 inch geeft de afstand van de boompunten tot het midden van de lepel aan en dus de ruimte in het zadel.

Om te weten of een zadel past, moet je op veel dingen letten. Hier kan je een zadelpasser of goede zadelmaker voor laten komen maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Belangrijk is dat de boom past op het paard, niet alleen op de schoft maar ook op de rug, daarnaast moet de kamer breed genoeg zijn om de ruggengraat niet te knellen.
Er is ook niet zomaar te zeggen welk merk op je paard past, dat kan alleen ontdekt worden door zadels te passen tot een goede pasvorm gevonden wordt.