Strijkringen vs. strijklappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Strijkringen vs. strijklappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 10:09

Hoi,,

Voor mijn (vz)paard heb ik nu strijklappen, maar die zitten over een groot litteken heen en als ik in de bak rij komen er telkens houtsnippers in en als ik klaar ben in de paddock zit er overal zand tussen dat gaat schuren.
Nu zit ik te denken om strijkringen te kopen,, maar ik heb wel eens gelezen dat ze onvriendelijk zijn en ik zie eigenlijk niet waarom.
Dus als iemand hier iets meer over weet, laat maar horen :D
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-08-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i][/i] tags verwijderd, graag tekst in gewoon letter type plaatsen, cursief gebruik je alleen om iets te benadrukken, niet voor een hele tekst.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:50

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, vooral of je ze voor en achter kan gebruiken. Dit lijkt me ook luchtiger zitten btw, want peesbeschermers houden een hoop warmte vast...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:13

Wat zou er in hemelsnaam onvriendelijk aan moeten zijn :+ Weet je wat ik denk, en dat mag ik vast niet zeggen van de setjesfreaks. Dat het gewoon is bedacht door een slimme setjesfabrikant zodat iedereen setjes koopt in fleurige kleurtjes ipv 1 paar strijkringen. Net zoiets als dat zoetstoffen die geen suiker zijn ongezond zouden zijn. Is ook weer zo'n broodje aapverhaal dat door de suikerindustrie in het leven is geroepen ;)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:21

maar strijklappen zijn glad natuurlijk, dus als ze dan "strijken" merken ze het minder. die strijkringen zijn van rubber geloof ik dat ik zag, maar dat geeft toch wrijving als de ene been tegen de andere ring komt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:25

Rubber is toch ook glad :+ Moet je eens kijken wat voor krassen er op zo'n strijklap zitten, het contact tussen de twee benen (omdat die strijklap nou eenmaal om het been heen zit) is veel groter. Bij zo'n ring heb je maar een klein oppervlakte waar de ring omheen zit, en dus minder impact op het been. Lijkt me fijner voor het paard.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:27

Maar zo'n ring zit natuurlijk maar op een plek, dus als hij flink aantikt krijgt hij die druk ook maar op een klein plekje waardoor de druk per vierkante cm groter is.

Edit: Ik bedoel dus dat de oppervlakte van die ring kleiner is, terwijl de druk die erop staat even groot is. Daarbij heb je aan een ring denk ik weinig als je paard met zijn ijzers zijn been aan tikt.
Maar goed, dat is ook even hoe ik het nu voor me zie, als ik even bedenk hoe een paard normaal gesproken " strijkt".

aslo

Re: Strijkringen vs. strijklappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:27

Strijkringen zijn prima hoor, voordeel is idd dat er geen zand tussen gaat zitten wat kan gaan schuren. 1 ring is trouwens voldoende om strijken tegen te gaan, tis onzin om beide achterbenen te voorzien. Met longeren doe ik meestal een ring om, vooral als de bak nat is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:29

Zo'n ring is toch niet massief? Dus de klap wordt opgevangen door de lucht in de ring, en niet door het been. Wat bij een strijklap wel zo is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:35

Idd zo'n ring is hol, daar loopt nl. het riempje doorheen. Dat er door druk een wond zou ontstaan is m.i. dan ook onzin. Een paard strijkt met zijn éne hoef langs de kogel van het andere been. Door de ring strijkt de hoef niet langs de kogel maar langs de ring op. Bovendien draait de ring tijdens het strijken mee, vergelijkbaar met een spoorwieltje zeg maar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:38

:j Of een springschoen. In ieder geval, met strijkringen tikt het paard niet tegen het andere been maar tegen de ring. Die daar als bumpertje zit.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:51

Ik wist niet dat die dingen hol waren :) Wel handig dus. Eigenlijk apart dat ze dan niet zoveel gebruikt worden!
Als ik het zo hoor hebben ze veel voordelen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:43

Babel schreef:
Eigenlijk apart dat ze dan niet zoveel gebruikt worden!

Strijklappen worden beter gemarket, aangezien setjes mode zijn.

myrn86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:45

Hoe krijg je ze om?? vraag ik me wel eens af!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:18

Uhm, nou, wat dacht je van gewoon door het gespje vast te maken?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:09

Bedankt voor alle reacties! Strijkringen werken dus meer als een bumper, en hebben eigenlijk veel meer voordelen als strijklappen.
Ik denk dat ze over een paar dagen hier in huis liggen :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:14

ben benieuwd of je ze nog gekocht hebt?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:28

Ik bedenk me nu trouwens dat die strijkringen natuurlijk geen steun geeft aan de pezen? Dat is dan wel een nadeel...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:54

dan doen strijklappen ook niet toch? ;)
ik heb het wel gebruikt bij een paard die een wond had op de kogel... ideaal. liet hem ook zo op stal staan (heb er nooit mee gereden trouwens) maar je hoeft dan maar idd 1 ring om te doen :j
je hebt ook verschillende hoor, ik heb een hele dunne, maar ook een hele dikke :j

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:06

strijklappen geven ook geen steun. ik geef de voorkeur aan een ring. blijft niet zo makkelijk zand tussen zitten als bij een strijklap en geeft veel minder wrijving. en ze zweten er ook niet zo in dat deed mijn paard met een strijklap wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:20