Aanpassen KN of nieuw zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Aanpassen KN of nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:08

Op mijn paard heb ik een KN Allegro liggen. Ik vind het echt een heerlijk zadel en zou er het liefst helemaal geen afstand van doen, maar het zadel komt iedere keer te dicht op het schouderblad van mijn paard te liggen.

Er is al een goede zadelmaker aan huis bij geweest en het zadel is opnieuw opgevuld en ligt volgens de zadelmaker goed. Als ik m'n paard opzadel, dan lijkt ie ook echt heel mooi te liggen. Ik leg het zadel goed terug en gebruik ook een banaansingel, maar het zadel schuift iedere keer weer net iets terug en komt tegen en soms zelfs iets op het schouderblad te liggen.

Mijn paard is in de groei (5 jaar en een laatbloeier), dus ik twijfel nogal over de aankoop van een ander zadel.
Verder heeft mijn paard een langdoorlopende schoft en geen brede schouder. Hij is niet dik, maar wel wat rond. Om de schouder volledig vrij te hebben, moet ik het zadel echt goed terug leggen.

De zadelmaker gaf aan dat de enige optie met dit zadel zou kunnen zijn om de hele vulling eruit te halen en te voorzien van een speciale synthetische vulling, die zich beter aanpast naar m'n paard.
Dit kost ca. € 250,00. Ook hierbij geen garantie natuurlijk.

Momenteel los ik het op door tijdens het rijden 1 tot 2 keer weer opnieuw op te zadelen en vermijd ik bij bosritten stijle heuvels naar beneden, maar erg prettig is het niet natuurlijk.

Iemand ervaring met zo'n nieuwe vulling? (Schijnt ook in een type Anky zadel te zitten).
Of weet iemand een zadel met veel schoudervrijheid? Ik zag zelf bijvoorbeeld de BR Mozart II met een iets terugwijkend zweetblad en ik kan me voorstellen dat zo'n zadel kan helpen.

Oplossingen met voorsingels ingebouwd of niet, wil ik niet. Ik geloof niet dat dit prettig is voor 't paard.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:11

Ik zou er een andere zadelmaker naar laten kijken. Een KN is een goed zadel (mits je natuurlijk niet toevallig een foute hebt) wat gewoon pas gemaakt op je paard moet kunnen worden met wat voor vulling dan ook.

Een nieuw zadel vind ik zonde van het geld.

aslo

Re: Aanpassen KN of nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:17

En als je zadelmaker er nou eens zo'n 3punts singelsysteem inzet? Waarbij de 1e singelstoot vanuit de wrong/boom komt? Dit zorgt dat het zadel op de juiste plek blijft liggen ipv dat deze steeds naar voren schuift.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:45

En trekt het zadel bij zo'n 3-punts systeem niet te strak op de schouder?
Op zich klinkt het wel goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:48

Nee, het zweetblad (dus het gehele zadel) blijft daardoor juist achter de schouder liggen zoals het hoort.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:50

Rhodos schreef:
Ik zou er een andere zadelmaker naar laten kijken. Een KN is een goed zadel (mits je natuurlijk niet toevallig een foute hebt) wat gewoon pas gemaakt op je paard moet kunnen worden met wat voor vulling dan ook.

Een nieuw zadel vind ik zonde van het geld.

ben ik niet helemaal met je eens.
ondanks dat KN goed is,betekend het niet dat het altijd goed passend te maken is.

ik zou eens een 2de zadelmaker raadplegen,en idd informeren naar het 3 punts singel systeem

goldwingJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:50

Ik heb een passier corona die is speciaal voor paarden die veel schouder vrijheid nodig hebben en voor paarden met veel schouder actie
Mijn paard duwde mijn oude zadel met zijn schouderbladen naar achter en was niet zo te maken dat het bleef liggen in de galop
daardoor zijn we er dus achter gekomen dat hij in de galop gewoon het zadel naar achter duwde
De corona is speciaal ontwikkelt voor paarden zoals andalusiers en paarden die dus inderdaad veel schouderruimte nodig hebben

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:09

Goldwing: Jou paard 'werkt' de zadels dus naar achteren, die van TS (en onze ruin dito) 'werkt' ze dus naar voren toe ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:16

Aslo heb je zelf ook goede ervaringen dan met een 3 punts singelsysteem?
Ooit heb ik 't er wel eens met de zadelmaker over gehad (m'n vorige paard had 't probleem nml. veel erger, alleen reageerde er veel minder op dan mijn ruin) en de zadelmaker was er niet enthousiast over. Volgens hem kon het gaan knijpen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:25

Ik heb er zelf juist hele goede ervaringen mee en 3 verschillende zadelmakers die ik al eens geconsulteerd heb, staan er helemaal achter. Maatzadel van onze ruin (Albion) heeft het en we hebben momenteel een maatzadel (Baines) in bestelling (10 weken levertijd) voor onze merrie en ook daar wordt een 3 punts systeem in verwerkt.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:47

Ik vraag mij persoonlijk af wat voor soort vulling je zadelmaker in het zadel wil stoppen, is dit iets in de trant van traagschuim?? Ik heb een onderlegger gahad met traagschuim(flexquality), maar dat had bij mijn paard niet zoveel invloed, heb immers een goed passende kieffer op liggen(of beter gezegd destijds paste het zadel goed, nu op zoek naar een nieuwe/andere). Maar traagschuim loopt eigenlijk achter de beweging aan, het is immers traag reagerend schuim. Ik rij momenteel met flair, luchtvulling, in mijn dressuurzadel en dit vind ik zelf erg fijn of dit een uitkomst kan zijn voor jou weet ik niet, daarover zou je een zadelmaker moeten vragen, welke dit inbouwd en ervaring ermee heeft. Zolang je boommaat nog steeds klopt/ past, zijn je kussens volledig aanpasbaar. Als je interesse hebt in dit systeem graag even reactie via pb.
Het driepunts systeem heb ik zelf weinig ervaring mee, één keer mee gereden, dus daar kan ik je niet in helpen.
Ik ga ervanuit dat je zeker weet dat de boommaat correct is, veel zadelmakers passen te smalle zadels en zeggen dat het past. De rug ligt dan helemaal opgesloten binnen de boom van het zadel.

Het is echt zonde als je een fijn zadel moet inruilen terwijl je het ook kan aanpassen. Moet het zadel het wel waard zijn, mijn kieffer is het namelijk niet meer waard om een nieuwe boom erin te zetten. Het is te duur voor de staat van het zadel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:57

sammie18 schreef:
Maar traagschuim loopt eigenlijk achter de beweging aan, het is immers traag reagerend schuim.

Hier moest ik toch wel even om lachen hoor. Traagschuim moet eerst op temperatuur komen voordat het zich continu aanpast, het duurt dus een aantal minuten na opzadelen/rijden, voor het gewenste effect, nl. het zich steeds (direct) aanpassen aan druk (punten).

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:00

Ik heb twee KN's met verstelbaar singelsysteem. Dan kun je kiezen voor ingebouwde voorsingel en die gebruik ik juist op bijna alle paarden. Blijft het zadel mooi achter het schouderblad liggen. Mijn KN Ouverture (in bijna nieuwstaat) is te koop.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:14

Ik heb de zadelmaker toen gevraagd of hij traagschuim bedoelde. Dat was niet 't geval. Het was een kunststof vezel, die niet reageert op lichaamswarmte, maar het zadel vormt zich na verloop van tijd wel meer naar 't paard. Schijnt in een type Anky zadel ook te zitten.

Mijn zadel heb ik vorig jaar juli bij John kool gekocht. In oktober is het zadel opnieuw gecheckt.
In juli dit jaar is het opnieuw opgevuld aan huis door Godfried Broekman. Volgens Godfried ligt het zadel netjes. Dat zie ik zelf ook, maar toch schuift ie dus.
De boommaat is goed.

Mijn paard heeft voor z'n lichaamsbouw (tamelijk rank paard) in verhouding wel een vrij brede schoft. Hij is een laatbloeier en begint nu hij 5 is flink uit te dijen. Volgens Godfried kan het wel zijn dat ik over ca 1.5 jaar aan een breder zadel kom. Dat is ook de reden dat ik niet zo goed een nieuw zadel durf te kopen, bovendien vind ik het ook zo zonde van mijn fijne KN.

Ik heb vandaag even met een Passier GG gereden. Die heeft geen driepunts singel systeem, maar de singelstoten zijn wel anders in het zadel verwerkt dan de KN. 1 meer van achteren en 1 meer van voren. Het zadel bleef wel beter liggen, dus blijf daar een paar dagen mee rijden. (Vind alleen mijn KN een stuk fijner :o ).

Ik zal begin volgende week eens met Godfried overleggen. Ik vind een zadelmaker die aan huis komt wel zo prettig.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:41

boemel schreef:
Oplossingen met voorsingels ingebouwd of niet, wil ik niet. Ik geloof niet dat dit prettig is voor 't paard.

Waarom zou dat niet prettig zijn voor het paard?. Het zadel schuift niet meer, en je paard heeft voldoende schoudervrijheid. Voorste singelstoot doe je gewoon wat losser.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 17:54

Omdat ik gehoord had dat 't teveel zou knijpen, maar hij liep onder de Passier ook lekker, dus ga maandag maar eens met Godfried bellen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:10

Ik heb nooit gesnapt waar het dan zou moeten knijpen en heb dit dus ook voorgelegd aan de MSFC'r die onlangs hier is geweest. Ook zij kon dit 'fabeltje mbt knijpen' niet verklaren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:18

Wat een ellende is dat als het zadel naar voren schuift.Ik heb dat ook met een paard,zadel ligt goed maar het paard is wat buikerig en dus wil de singel naar voren toe.Banaansingel helpt ook nix.Ik zou ook zeker even wachten met een ander zadel maar ben ook geen voorstander van een voorsingel.Een andere vulling zou ik voor gaan,deze vulling is zowiezo beter dus nooit geen weg gegooit geld.Denk alleen niet dat het erg veel uit zal halen...