Last van mijn liezen met rijden, ervaringen? welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Last van mijn liezen met rijden, ervaringen? welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:29

Hallo allemaal!

2 jaar geleden ben ik overgestapt op een dressuurzadel. Ik heb toen een Anatomica gekocht (diepe zit, veel wrong) en was daar best tevreden over. Het ding zit als een stoel en voor het dressuren is het prima. Maar, ik reed ook veel buiten met mijn paard en afgelopen zomer begon ik nadien steeds meer last van mijn liezen te krijgen. Ik was stijf gezeten en moest echt weer even 'loslopen' wanneer ik afstapte. Al met al, zat ik aan het eind van de zomer jankend op mijn paard en kreeg ik letterlijk geen beweging meer in mijn been, zo'n zeer deed het.

Een bezoekje aan mijn huisarts en fysio leerde me dat de spieren in mijn liezen overbelast waren. Dit was te wijten aan mijn zadel en de gedwongen, brede zit die ontstond door de kniewrongen. Een probleem dat blijkbaar veel bij ruiters, vooral op professioneel gebied (veelrijders), voorkomt. Rust was de remedie en ik moet aan een ander zadel. Inmiddels stond het paard ook kreupel en heb ik enkele maanden rust gehad. Nu ben ik haar weer rustig aant oppakken, maar heb nog steeds geen ander zadel (leen tijdelijk een zadel van vriendin, dat zit al beter, minnder breed)

Ik ben dus behoorlijk lang, hetgeen mijn probleem met de liezen verergerd (kracht x arm - principe) en zoek mensen die dit herkennen en me kunnen adviseren over een zadel wat dit probleem verminderen kan. Het is dus echt ontstaan door dit dressuurzadel, want voorheen met mijn veelzijdigheidzadel had ik er praktisch geen last van. Wat ik wil met mijn paard: dressuren en buitenritten van +/- 1.5uur maken. Er zijn vast meer (lange) mensen met dit probleem op bokt toch?

Nijntje1987

Re: Last van mijn liezen met rijden, ervaringen? welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:35

Ik heb altijd last van mijn liezen bij het "wisselen" van een zadel. Bij mij is het meer wennen. In jou verhaal heb ik heel veel herkenning. Kan de dagen erna niet eens op mijn/een paard komen. Heel erg naar is dat.

Ik heb een lange tijd op een dressuurzadel gezeten, helaas weet ik het merk niet meer, en had er dan vrijwel geen last van.
Daarna had ik een Wintec, daar had ik er ook geen last van.

Ik hoop dat je een fijn zadel vindt waarbij je geen last hebt, want het is super lastig, en ik ken de pijn....

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:42

ik heb der geen probleem mee maar misschien help dit ook voor op je zadel ( heb ik namelijk ook op mijn zadel en het zit heel zacht ) Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:47

Het is wel een dure oplossing misschien, maar ga eens naar de zadelmaker. Die heeft er namelijk ook verstand van hoe de pasvorm voor de ruiter is. Zo hebben sommige bomen een model waar hele smalle mensen lekker op rijden omdat het zitvlak versmald is (zonder dat het effect heeft op de boommaat en pasvorm voor je paard). In het uiterste geval kun je een zadel helemaal pas laten maken, maar dan moet de rug van je paard wel uitontwikkeld zijn, anders is het wel heeeeeel duur. Ik weet niet of ze dit ook met de WOW-zadels kunnen, want dat zou wellicht ook een optie kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 23-08-09 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah_

Re: Last van mijn liezen met rijden, ervaringen? welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:02

De WoW is in de zitting al smaller, maar ik zou eens contact opnemen met arie boer (zadelboer @ bokt) die kan je dr veel meer over vertellen