Ik heb momenteel een JC Saphir vzh, richting springen.
De kniewrongen zijn dik, maar het heeft geen diepe zit. De eerste paar keer op dit zadel dacht ik dat ik van de rug af zou glijden, omdat ik een zadel met diepe zit gewend was. Nu vind ik het een heerlijk zadel om op te rijden en mijn e-pony, type rijpaard, loopt er veel ruimer mee dan met haar oude zadel.
Ik had hiervoor een Ainsley Rainger vzh. Dit zadel had een diepe zit, maar minder dikke kniewrongen. Het zat als een zetel. Al zat mijn schoonzus er niet zo lekker op. Zij vond het zadel te hard. Ik heb wat meer zitvlees
. De Ainsley Ranger is in breedte verstelbaar met behulp van een sleuteltje. Maar dan nog had ik het idee dat hij niet echt breed was. Dus niet geschikt voor brede paarden zoals Fjord, Haflinger, Tinker.
Je moet altijd goed kijken of het zadel ook goed op het paard past. Zelf is dat heel moeilijk om te beoordelen. Ik dacht ook dat ik dat wel even kon doen. Inmiddels weet ik wel beter. Een zadelmaker heeft er toch meer kijk op dan jezelf. Een JC zoals ik die heb (ze noemen het een middenklasse zadel, maar ik vind het van zeer goede kwaliteit), kost nieuw ca. € 865. Maar ja, als je dat over de hele looptijd bekijkt....en je doet er, zoals ik (als mijn paardje het tenminste nog zo lang bij me uithoudt) zo'n 15-25 jaar mee, dan is het op jaarbasis net niks wat het kost. Mijn oude JC Ijslanderzadel heb ik minimaal 15 jaar zeer intensief gebruikt. Als je het maar goed onderhoud en niet wacht met opvullen en repareren, anders lubbert het leer uit (heb ik bij mijn Ainsley Ranger gemerkt).