Welk dressuurzadel voor paard met neerwaartse romprichting?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Welk dressuurzadel voor paard met neerwaartse romprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 08:45

Afgelopen week is Van Rijs langs geweest om mijn Euroriding Diamant te passen op mijn driejarige merrie.
Hij vond dat ze behoorlijk overbouwd was en dat dit zadel door de hoge kussens te veel naar voren zou schuiven waardoor overbelasting van de voorhand kon gaan plaatsvinden.
Nu heb ik gisteren uitgebreid haar stokmaat staan opmeten en ook de hoogte van de heupen, maar de conclusie is eigenlijk dat ze voor en achter vrijwel (scheelt 1 cm) recht is, maar dat juist het middenstuk neerwaarts is, dus hoger naar achter en lager naar voor.
Van Rijs stelde me voor een Wintec dressuurzadel te kopen, 17 inch, omdat die plattere kussens heeft en dan inderdaad netjes recht op de rug van Bridie ligt.
Alleen, Wintec vind ik dus niet zitten en ik heb ook het geld niet om een gloednieuw zadel aan te schaffen. Zelf had Van Rijs het idee dat mijn Euroriding zadel over twee jaar wel goed zou liggen (maar dat zien we dan wel weer). Voor de tussentijd zoek ik dus een zadeltje met liefst wel wat dikkere kniewrongen, maar met weer plattere kussens.
Wie van jullie heeft ook te maken (gehad) met dit probleem en rijdt dressuur? Welk zadel hebben jullie uiteindelijk aangeschaft??

CM_

Re: Welk dressuurzadel voor paard met neerwaartse romprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:52

Ik vind het advies van een wintec niet eens zo verkeerd...
Een 3-jarige een zadel aanmeten is een onmogelijke taak, over een jaar of 1,5 is die rug een stuk breder en wellicht ook minder overbouwt.

Gewoon een wintecje, op een 3 jarige zou ik zowiezo nog geen dressuurzadel gebruiken,maar een vzh of springen om de rug nog wat te ontlasten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:10

Herkenbaar verhaal. Onze ruin heeft ook zo'n beetje dezelfde bouw. Na lang zoeken en passen ligt daar nu sinds 3 jaar een Albion K2 op. Voordat het zadel kwam hebben wij ook een tijdje een Wintec 2000 erop gehad omdat deze ook vrij goed lag idd vanwege de plattere, kortere kussens. Een Stübben past er ook goed op, vanwege de ietwat rondere boomvorm, de kortere kussens die eveneens aan de achterzijde iets oplopen. Een zadel waarbij de voorste singelstoot vanuit de kniewrong komt is dito aan te raden. Heel veel zadels hebben dit tegenwoordig al incl. een 3punts systeem.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 10:10

Crossmonster, daar heb ik ook al aan zitten denken, aan een vzh zadel. Mijn vorige merrie was ook groen toen ik haar kocht en heb haar toen het eerste jaar ook met vzh zadel gereden.
Dinsdag a.s. komt Vroegop nog bij ons op stal, zal het hem ook nog even voorleggen. Dat dressuurzadel hou ik toch nog de komende jaren aan dus daar hoef ik me niet zo druk om te maken.
Mocht Vroegop ook aangeven dat een dressuurzadel ook zou kunnen en dat het voor de belasting van de rug niet veel verschil maakt, dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een dressuurzadel ;-). Mocht het zo zijn dat het wel verstandiger is voor het paard een vzh zadel te nemen, dan ga ik mij instellen op 2 jaar iets minder lekker zitten, maar als de rug van Bridie daar beter van blijft, so be it.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:14

maar als je wintec niet prettig vind door oa het materiaal kun je toch voor een bates gaan? Dit is immers de leren variant van wintec en daar kun je zelf dikke wrongen op zetten (heb ik ook gedaan nl) de bates is overigens kwa zit wel iets anders, maar de kussen zijn hetzelfde

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:58

Oke Inkepink, dank je voor de tip. Ik ben helemaal niet thuis in het zadelwereldje omdat ik al 13 jaar een goed zadel heb. Die Bates had Van Rijs het overigens ook niet over, maar als dinsdag Vroegop komt, kan ik het met hem overleggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:27

Kent en Masters. Verwisselbare boom, leer, dikke wrongen, dunne kussens.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 07:43

Thanks Germie, wat fijn dat ik namen doorkrijg van jullie, zo kan ik gericht kijken naar wat er allemaal op Bridies rug zou kunnen passen. Heb inmiddels een lijstje gemaakt dat ik morgen ga meenemen als Vroegop komt.