Afgelopen week is Van Rijs langs geweest om mijn Euroriding Diamant te passen op mijn driejarige merrie.
Hij vond dat ze behoorlijk overbouwd was en dat dit zadel door de hoge kussens te veel naar voren zou schuiven waardoor overbelasting van de voorhand kon gaan plaatsvinden.
Nu heb ik gisteren uitgebreid haar stokmaat staan opmeten en ook de hoogte van de heupen, maar de conclusie is eigenlijk dat ze voor en achter vrijwel (scheelt 1 cm) recht is, maar dat juist het middenstuk neerwaarts is, dus hoger naar achter en lager naar voor.
Van Rijs stelde me voor een Wintec dressuurzadel te kopen, 17 inch, omdat die plattere kussens heeft en dan inderdaad netjes recht op de rug van Bridie ligt.
Alleen, Wintec vind ik dus niet zitten en ik heb ook het geld niet om een gloednieuw zadel aan te schaffen. Zelf had Van Rijs het idee dat mijn Euroriding zadel over twee jaar wel goed zou liggen (maar dat zien we dan wel weer). Voor de tussentijd zoek ik dus een zadeltje met liefst wel wat dikkere kniewrongen, maar met weer plattere kussens.
Wie van jullie heeft ook te maken (gehad) met dit probleem en rijdt dressuur? Welk zadel hebben jullie uiteindelijk aangeschaft??