Scherper bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienTje_

Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 08:21

Hoi,

Ik ben laatst bij een vriendin van me geweest en haar nicht die rijd Z dressuur, en die heeft ook even op mijn paard gereden en ik zelf vond mijn paard al heel stug in de mond (rijd nu met dubbelgebroken watertrens) en zij vond dat ook en was ook moeilijk rond te rijden en zij tegen mij dat is beter een wat scherper bit kon nemen.
Nu mijn vraag wat voor bit kan ik nu het beste nemen dat ze minder stug in de mond word en soepelder word?

Gr Evelien

Caira

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:24

geen bit, een scherper bit is nooit een oplossing!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:26

Scherper bit zou ik ook zeker niet doen.. :n

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:28

Lekker gaan lessen met je paardje, en anders kan je het altijd aan je instructrice vragen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:47

een scherper bit inhangen kan ook averechts werken ;) rond-ontspannenrijden doe je niet met een bit of ander bit ... maar met je been/zit hulpen.....als je lessen neemt zal denk ik de stugheid in de mond van je paard ook minder worden ...je paard ontspant nu niet vanuit zijn /haar kaak maar zet zich vast .
ik sluit me bij de andere aan ..neem zeker lessen en vraag het aan je instructrice.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:21

De kreet scherp is zo betrekkelijk. Ligt helemaal aan de mond van het paard of deze een bit als 'scherp' ervaart en aan de hand van de ruiter. Je zou gewoon eens een ander bit kunnen proberen, bijv. een enkel gebroken of een ongebroken. Laat anders een tandarts zijn gebit eens nakijken en vraag wat voor soort bit enigszins prettig voor je paard is. Dit kan een dikker bit, een dunner zijn etc.
Heb ooit een merrie gehad die ook echt heel stug aanvoelde in de mond, leek wel of dat de teugels aan een blok beton vast zaten ipv aan een bit wat in een paardenmond ligt. Op een bepaald moment een ongebroken bustrensje (12 mm) geprobeerd en ik had opeens een ander paard. Afgezien van het rijtechnische aspect kan een (ander) bit best veel verschil maken, als een paard nl. een bepaald bit als niet prettig ervaart zal deze gewoon moeilijk ontspannen in die kaak.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:05

scherp bit zal de 1ste keer wel werken, maar na verloop van tijd wordt je pony er als het ware imuun voor, waardoor je een nog scherpere zult moeten pakken. Dus conclusie, geen scherper, maar neem gewoon goed les :)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:10

aslo: ik ga helemaal met je mee!
En let wel dikker is niet per definitie zachter, dunner niet per se scherper. Ieder paard heeft een andere mondvorm, kijk dus ook eens hoeveel ruimte je paard eigenlijk heeft voor het bit.