[WN] verschil dr. cook en side pulls?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

verschil dr. cook en side pulls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:16

laatst van iemand een sidepull geleend en eigenlijk beviel dat wel. Nu ging ik kijken en vond ik 2 soorten, de ene gaat kruislinks onder de kin, de andere heeft 2 bevestigingen aan de neusriem zeg maar. Hoop dat jullie het nog snappen.
Maargoed wat ik dus wil weten wat is het verschil qua inwerking en wat is jullie ervaring?
Laatst bijgewerkt door Berdien op 21-08-09 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:21

Ik heb een gewone side pull, waarbij je het hoofd dus opzij 'trekt' en die andere, die kruist heeft ook een naam kan er nu even niet op komen :+ die duwt het hoofd eerder opzij. Verschillende merken en soorten hebben overgens een andere inwerking, zwaarder of lichter of kan je zelf verstellen op de hoeveelheid druk je wild op de neus en tussen de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:21

Het hoofdstel wat kruislings gaat is geen sidepull ;) . Deze heeft een stropwerking als je aan de teugels komt en niet alle paarden reageren daar goed op. Je kan de inwerking absoluut niet met elkaar vergelijken. Als paard goed loopt op een sidepull zou ik die gewoon gebruiken. Met een zachte flexibele neusriem is dat de meest vriendelijke bitloze optoming.

troi

Re: verschillende side pulls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:31

Die andere heet de crosslink, verschillen de meningen nogal over. Ik lees vooral dat het bij paarden met veel haar op die locatie (zoals tinkers) nogal wat problemen geeft met de release (dat de spanning weer van de kruislingse bandjes af gaat). Geen persoonlijke ervaringen mee overigens.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 13:54

sorry even opgezocht het blijkt dus om een dr cook en sidepull te gaan
kan ik de topictitel nog aanpassen?

Berdien

Re: verschil dr. cook en side pulls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:05

Als ervaringsdeskundige wat dat haar betreft ben ik het met troi eens. Ik heb dus een Tinker, met een flinke 'baard'. Een release-systeem zoals de Dr. Cook en andere crosslinks hebben werkt gewoon niet, door de hoeveelheid haar 'schuiven' de bandjes niet meer. Waardoor je dus constante druk erop hebt, wat niet gewenst is bij een bitloze optoming.

Wat dat betreft werkt een sidepull beter, al werkte die ook niet bij mijn Tinker. Ik train haar nou veel op een bosal, daar loopt ze heel fijn op :j Geen gedoe met bandjes die niet willen releasen en je kunt er heel precies druk en geen druk mee geven.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:47

ok, ook nog mensen ervaring met paarden met minder beharing?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:03

Ik denk dat de meeste mensen die ervaring hebben met dergelijke systemen niet zozeer bij western zitten maar meer bij de naturals of in topic harnachement, is maar een tip ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:05

aangezien ik zelf western rij, heb ik ook graag reacties van western ruiters, toch bedankt voor de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:44

Ja hoor, hier ervaring met een 'gewone' pony die met crossropebridle gereden wordt in mijn lessen, maar ook dan ben ik niet kapot van de release van dit hoofdstel.
Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar sidepull als ik tussen die twee moet kiezen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:08

ok dan moet ik toch maar eens aan de side pull

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:10

Paardje wat wij met de crossrope hebben lopen heeft totaal geen baard, is zo'n bloedkikkertje. Ze geeft ook niet aan 'last' te hebben van het hoofdstelletje ofzo hoor, maar ik vind zelf dat de release onvoldoende is. Het blijft voor mijn gevoel te strak zitten nadat er contact is geweest.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:34

heel simpel gesteld- dr. cook is een bitloos hoofdstel, een sidepull is bedoeld als een een trainings hoofdstel.