Bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Salama

Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:46

Haai :wave:

Ik heb een NRPS pony, die eigelijk altijd het bit nooit durft aan te nemen.
Ze durft niet zelf aanleuning te zoeken, omdat ze vroeger nogal hardhandig is gereden.
In de les gaat het al wel een stuk beter, maar ik vroeg me af, zou voor dit paard
bitloos kunnen werken? Want ze loopt altijd ontzettend opgekropt, terwijl de teugels soms zelfs
in een boogje hangen, en dan rij ik naar voren, dan gaat het neusje vaak ook wel naar voren,
daar niet van, maar ik vroeg het me af, ik blijf wel zowiso dan in de les met een bit rijden, maar
misschien werkt bitloos wel heel goed voor op buitenrit, want als ze niet opgekropt loopt, dan gooit ze
d'r kop de lucht in, en drukt ze haar rug weg, en ik wil zelf ook op buitenrit niet altijd hoeven werken om te
zorgen dat ze niet zo 'bang' is voor het bit. En als ik haar lange teugel geef, dan loopt ze vaak wel gewoon met
uitgestrekte hals, maar als ik de teugels ook maar 1 strop strakker pak, dan hop! kop omhoog :=

En ja, ik weet het, dit kan ook met bit opgelost worden, maar misschien heeft een van jullie ook wel ervaring ermeee, want ik ben eigelijk wel benieuwd naar bitloos, het lijkt me vooral ook erg ontspannen rijden, en dat is juist wat ik wil :)

Groetjes,
Carina :wave:

MiSsY_Me

Re: Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:47

Denk dat er nu bij de zoekfunctie al honderden "bitloos" topics zijn...maar even zoeken, dus ;)

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:51

:j al gedaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:30

Ook wanneer je bitloos rijdt zal het paard druk op het hoofd moeten accepteren. Je zou natuurlijk eens kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je twee touwen aan een stalhalster vastmaakt (wel onder de kin, niet aan de zijkant) Wat doet ze dan? Zo zou je moeten kunnen inschatten of het aan het bit ligt dat ze zo doet of dat ze helemaal geen druk aan haar hoofd kan velen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:35

Mijn vorige paard pakte het bit vast en liep weg, keihard. Dat is ook opgelost met bitloos, dus het kan zeker. Als het buiten gaat waarom ook niet direct in de les, je paardje zal dan veel ontspannener lopen? Wat hestejente zegt is een goed idee, weet je direct of side pull werkt en of het wat is.
Dat sterre kijken en wegdrukken kan ook aan tanden of rug liggen.

Felinexpino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:41

Ik denk wel dat het een oplossing is, het is waarschijnlijk ontspannender voor jullie allebei. Bitloos ligt de druk in plaats van de mond voornamelijk op het hoofd, dat zal zoals hestejente zegt ook geaccepteerd moeten worden maar ik denk inderdaad dat het een goede oplossing is, probeer het is en kijk hoe ze erop reageerd. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:42

Hoe kom je nou weer bij een sidepull? Ik zeg juist dat ze de touwen/teugels NIET aan de zijkant van het halster vast moet maken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:45

ow over gelzen, oke ik plek er een ander zinnetje over: zoals een touwhalster, dan weet je meteen of dat iets is.
:+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:48

Waarom niet aan de zijkant (dus geen sidepull)?
De meeste paarden kun je probleemloos zo omscholen tot bitloos. Het is vaak het baasje wat er aan moet wennen.

Carientje mocht je meer hulp of tips nodig hebben mag je me ook wel een pm of mailtje sturen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:48

:P

Edit: als je teugels aan de zijkant van een stalhalster vastmaakt gaat dat schuiven en sturen, je trekt het halster dan omhoog (richting de ogen) wanneer je wat met je teugels doet. Wanneer de teugels aan de ring bij de kin zitten kun je dat niet, heeft het paard dus geen last van een schurend halster en kun je ook de hele tijd aanwijzingen op dezelfde manier blijven geven. Bovendien kom je dan niet in de verleiding om te veel met de teugels te doen, wat wel kan wanneer je ze aan de zijkant vastmaakt. Het is overigens wel handig als het paard geleerd heeft om voor de buitenteugel te wijken (= wenden)

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:18

hestejente schreef:
Ook wanneer je bitloos rijdt zal het paard druk op het hoofd moeten accepteren. Je zou natuurlijk eens kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je twee touwen aan een stalhalster vastmaakt (wel onder de kin, niet aan de zijkant) Wat doet ze dan? Zo zou je moeten kunnen inschatten of het aan het bit ligt dat ze zo doet of dat ze helemaal geen druk aan haar hoofd kan velen.

Het bit, tsja daar lijkt mij dat het niet aan kan liggen, tis een K&K dubbelgebroken bitje :)

annebe schreef:
Waarom niet aan de zijkant (dus geen sidepull)?
De meeste paarden kun je probleemloos zo omscholen tot bitloos. Het is vaak het baasje wat er aan moet wennen.

Carientje mocht je meer hulp of tips nodig hebben mag je me ook wel een pm of mailtje sturen.

Ik ga je PB'en als er problemen oid ontstaan ermee :)

Dus? Wat is de conclusie? Ik moet eerst met een stalhalster proberen? En daarna ? Sidepull, (S) Hackamore? of wat? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:25

Het ligt er maar net aan wat voor jouw paard de meest geschikte optoming is. Wij weten niet hoe hij aanvoelt he ;) Zo kan ik mijn paard best rijden op een halstertje maar niet op een hackamore, gaat hij vreselijk van hangen, en daarna dendert hij er dwars doorheen. Er zijn paarden die niet tegen de druk achter de oren van een crosslink kunnen, anderen vinden het juist wel een fijne optoming. Het ligt er ook aan wat je zelf fijn vindt. Zelf zou ik naar een kaptoom neigen als ik weer eens met bitloos zou gaan experimenteren, daarmee kan ik aan de hand vrij veel met mijn paard dus waarom niet wanneer ik rijd :)

Zou je niet eens wat verschillende bitloze optomingen kunnen proberen? Of wat systemen nabootsen, bijvoorbeeld van een hoge neusriem + frontriempje + een touwtje een crosslink maken, of van een lage neusriem (teugels aan de ringetjes) een sidepull? Zo kun je op een goedkope manier verschillende systemen en manieren van inwerken proberen :)

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:26

Hoe maak je een crosslink? :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:35

Pak een frontriem en een hoge neusriem met aansnoersluiting. Doe de neusriem door de frontriem. Dan pak je een touwtje. doe het touwtje langs het bakstuk van de neusriem door de frontriem. Doe om bij je paard. Dan pak je het touwtje dat aan de linkerkant van het hoofd hangt, dat doe je onder de kaak door door een ringetje van de neusriem. Aan de rechterkant dus. Dan het touwtje dat aan de rechterkant door de frontriem zit ook onder de kaak door en aan de linkerkant door het ringetje van de neusriem doen. Dan lusjes in de uiteindes knopen en daar je teugels aan. De release is niet fantastisch maar je kunt er in ieder geval mee kijken wat je paard vindt van de druk aan de zijkant van zijn hoofd en achter zijn oren.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:42

Okee, ik ga het naar eens proberen :D

JustMeDJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:54

Dit herken ik dus uit duizenden met mijn pony. Teugels lang is ontspannen en zodra ik de teugels wil vast pakken dan gaat zijn koppie om hoog. Ik rijd nu met lange teugel en zijn koppie is de hele tijd naar beneden! (Stap, draf en galop). Ook rijdt ik bitloos met een gewoon touwhalster. Op zich werkt het maar tis niet zo ontspannen als ik had gehoopt. Lange teugel met bit werkt voor mij beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:57

Voor iedere ruiter en voor ieder paard is het weer anders wat de prettigste optoming is. En het leuke is juist om uit te zoeken wat jij en je paard allebei fijn vinden :) Met bitten ben ik er nu bijna uit, en over een tijdje zal het heus weer gaan kriebelen om op zoek te gaan naar de voor ons beste bitloze optoming :)

JustMeDJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:59

Bitloos buitenrijden is trouwens wel het einde hoor :D Dan reageert hij net iets beter. Vooral in galop, wilt hij alleen maar harder en harder en zonder bit kan hij ook niet zijn bit vast pakken..

lupicor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:05

misschien moet je eens eens een kk dubbelgebroken africhttingsbit proberen, is dik dus zacht in de mond, is een koper bit dus het paard gaat hier eerder op kauwen en is dus rustiger in de mond....
van bitloos rijden ben ik zelf niet echt, het stuur hebben ze niet voor niets jaren geleden uitgevonden denk ik....\
heb zelf eens een paard gehad die het bit niet eccepteerde en die moest nog zadelmak dus van verkeerd gebruik was nog geen sprake heb hem toen met halster en gewoon 1 touwtje mak gemaakt en heb er toen ong 3 weken over gedaan en hij loopt nu het m springen met een africhtingsbitje van kk dus ideaal...

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:12

lupicor schreef:
misschien moet je eens eens een kk dubbelgebroken africhttingsbit proberen, is dik dus zacht in de mond, is een koper bit dus het paard gaat hier eerder op kauwen en is dus rustiger in de mond....
van bitloos rijden ben ik zelf niet echt, het stuur hebben ze niet voor niets jaren geleden uitgevonden denk ik....\
heb zelf eens een paard gehad die het bit niet eccepteerde en die moest nog zadelmak dus van verkeerd gebruik was nog geen sprake heb hem toen met halster en gewoon 1 touwtje mak gemaakt en heb er toen ong 3 weken over gedaan en hij loopt nu het m springen met een africhtingsbitje van kk dus ideaal...

Als je het topic even doorgelezen had, had je gezien dat er stond dat ik dat bit al heb :)

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:04

K heb net bitloos gereden met lage neusriem, en ze loopt er zoo fijn op, nog niet met nagevelijkheid ed. maar dat komt nog wel, waarom ik bitloos wil? Omdat mijn pony veelste opgekropt loopt, en dat rijdt echt niet fijn, en als ik lengte geef doet ze het ook. En ze is dus ook bang voor je hand, als je de teugels oppakt gaat die kop meteen omhoog, eigelijk best zielig. Ze is dus met te harde hand gereden, en zo'n vrouwtje van hier verderop, die zei dat ik bitloos echt een x moest proberen, omdat de meeste van dit 'soort' er heel fijn op lopen, dusja, waarom niet he? Nou ik ga dus kijken of er ergens een bitloos hoofdstel te koop is inde kleur london of cognac, en dan ga ik maar over op bitloos, maar eerst ff 2/3 weken verder kijken hoe het gaat. Ik rij/reed altijd met een dubbelgebroken K&K bit, heb echt alles geprobeerd, van rubber tot roest.

:)

evatje_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:13

ik weet niet veel over welk bit je moet nemen en zo maar ik wil als ik zelf een pony heb zeker bitloss proberen te rijden!

Bitloos!! +:)+
p.s maar dat is mijn menig

IZZIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:19

idd bitloos is zeker de moeite voor eens te proberen :) probeer vooral veel verschillende systemen uit & kijk wat jullie het beste ligt.. ik rijd ook bitloos met mijn paard en vind dit echt 'n goede uitvinding:)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:24

ik ken ook een arabiertje die dat deed,
en ik weet dat die niet hardhandig gereden was
maar de ruiter was wel erg druk in haar bewegingen, ook met haar handen.

en als je een vriendelijke bitloze optoming pakt,
probeer gewoon eens de teugels aan de neusriem te doen bijv.
dan kom thet indirect aan, dus als je je handen nog neit helemaal netjes stil kunt houden,
heeft je pony hie niet direct last van.

en dan kun je daar mooi aan werken terwijl je pony zijn hoofd ook stil houd, dat makt eht voor allebei de partijen makkelijker.

probeer het gewoon eens!

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:51

Weetje dat vorige week (ja met bit nog) een paar mensen zeiden dat mijn pony ongelovelijk triest en ook vals uit der ogen keek En toevallig kwam ik net een van die tegen, en die zei 'oh wat kijkt ze al vriendelijker, ze keek me zo eng aan vorige week' Dus ik denk dat ze misschien ook echt veel pijn aan dr mond heeft gehad, maar ze is vorige maand nog naar de tandarts geweest, dus haar tanden kunnen het niet zijn... achja, ik ben al blij genoeg dat ik kan rijden zonder dat gestress... weetje, ik heb in geen maanden meer een normale buitenrit gehad, sinds vandaag :D