[WN] Ervaringen/ tips boomloos westernzadel gevraagt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Ervaringen/ tips boomloos westernzadel gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 07:31

Ik ben mijzelf aan het orienteren op een boomloos zadel voor mijn friesje.
Aangezien ik een een echte nitwit ben op dit gebied hoop ik hier veel goed advies en positieve als negatieve ervaringen te horen. Mijn paard heb ik voorheen altijd met een engels boomzadel gereden, maar door mijn medische toestand kan ik niet continue trainen, waardoor mijn paard zijn bouw dus erg wisselend is. Hij is er nu binnen een half jaar weer uitgegroeid. Elke keer een zadelmaker erbij word ook een duur grapje.

Ik zoek een BETAALBAAR licht 100% boomloos westernzadel wat ten eerste heel erg geschikt is voor zware rugpatienten, het moet dus voldoende steun bieden.

Ik vind een zadel van glad leer het mooiste en ook het fijnste om te onderhouden, dus hier gaat dan ook mijn voorkeur naar uit.

Donker bruin leer (dark of medium oiled)

Doorzitten kan ik minimaal, dus lichtrijden moet goed op het zadel kunnen qua drukpunt belasting.
Ik weeg zelf tussen de 55 en 60 kg.

Nu heb ik de BM treeless gezien en deze vind ik erg mooi. Maar waar is deze te verkrijgen in NL?
En hoe zit het met de maatvoering? Waar moet ik zoals op letten (ook als ik hem 2dehands koop). En hoe zijn de ervaringen?
BF heeft ook een heel mooi 'echt' glad lederen western zadel genaamd 'Missoula Nut'. Hoe zijn hier de ervaringen mee?
En tenslotte hoe zijn de ervaringen met een BF Arizona?

Welk merk verkoopt nog meer de echte glad lederen boomloze western modellen?

Alle tips en ervaringen zijn welkom.

hobbelheksJarig

Re: Ervaringen/ tips boomloos westernzadel gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:39

heb je al iets naar beneden gescrold op deze pagina? er staan topics genoeg over, zelfs 3 op d e1e pagina...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:39

hoi

Ik heb zelf sinds een tijdje de arizona van bf. Ik vind het een heel fijn zadel. Ik heb het aangeschaft omdat mijn pony ook vaak verschilt in breedte en dat maakt nu met de bf niet zo uit. Ik heb nog wel het oude model zonder vps maar ben er toch erg tevreden over. ik heb een pad met dubbele inlages en de ruggegraat blijft echt mooi vrij. Lichtrijden was in begin wel even wennen omdat ik van een engels zadel kwam en je dan toch wat meer steun hebt bij je knie dan een western zadel. Wel merk ik ook dat ik in een boomzadel moeite had met doorzitten en nu totaal niet meer

al met al vind ik het een heerlijk zadel waar ik zelf ook nog fijn stevig in zit, merk bij mij merrie geen problemen met drukpunten, maar ik zit wel het meest door ivb met mijn knieen waar ik snel pijn aan heb

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:58

De barefoot missoula nut heb ik uitgeprobeerd toen hij er net was. Mooi zadel!
Maar het zadel heeft ook wat minpuntjes. De singelophanging zit bijvoorbeeld te ver naar voren: dat zorgt ervoor dat het zadel de neiging heeft om naar voren te schuiven.

Verder heb ik met de barefoots, maar ook bijvoorbeeld met de Debra Sibley, het probleem dat ik te breed kom te zitten. Niet voor iedereen is dat een probleem, maar voor mij wel.
Ik zou je dus aanraden om zoveel mogelijk zadels gewoon uit te proberen. En kijk dan goed wat het met jouw houding doet. Want een foute houding hou je wel even vol, maar op termijn gaat dat problemen opleveren.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 09:25

Bedank voor jullie reacties Wendy en TrustHim.
Het singel probleem met de BF Nut heb ik idd al vaker gehoord. Dit weerhoud mij dan ook het zadel aan te schaffen.
Hoe zit dit overigens met de BF Arizona?

@ Susan; er staan idd diverse topics op deze pagina, maar aangezien deze niet MIJN vragen beantwoorden heb ik een nieuw topic geopend. Heb overigens wel flink wat extra info uit deze topics verkregen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:26

De dealer van de BM zadels is lars_alida@bokt, die kan je er veel over vertellen en heeft ook testzadels. Ik heb er op leren westernrijden en ze zitten hemels!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:11

Hier ook al jaren een tevreden BM-gebruiker.
Dit zijn helaas wel de wat duurdere zadels ivm een BF/Hilason.
Glad leer heet bij BM "Endurance leather" en dat schijnt net zo stroef te zijn als de standaard suede zitting.
Als je wilt lichtrijden zou ik niet een te kleine maat nemen, zeker bij het Barrel model is de pommel/fork vrij hoog (5") en kom je daar dan snel tegenaan. Persoonlijk vind ik dat erg storend.
Ik heb met mijn maat 40 dan ook een 16,5" Barrel. Van het Trail model is de pommel lager (4") en kun je wel met een 15,5" toe.
Hou verder de lengte van het zadel in de gaten. Niet elk paard kan een 65/68 cm kwijt.
Heeft je paard een iets hogere schoft/hollere rug dan adviseer ik een Peaked Pommel.
En natuurlijk een hele goede pad geschikt voor boomloos (ruggegraatvrijheid en gecontourde rugvorm).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:20

Bedankt DD en Troi. Hier heb ik zeker wat aan.

DD; mijn paard heeft een normale hoogte van schoft. De schoft is wel breed. Verder heeft hij is korte rug en is rond geribt. Jou zadel wat je tk hebt staan is ook erg mooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:18

Een schoft is nooit zo breed, de schouders wel ;)
Korte rug is dus goed passen of het niet te lang is. Diverse merken hebben zo hun eigen lengtes.
Bij BM is de enkele skirt 65/66 tot 68 afhankelijk van zittingmaat, grotere maten en de dubbele skirts (showmodel) kunnen tot rond 71 cm zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:06

als het even kan zou ik zeker omdat je rug patient bent een boomloos zadel eerst een tijdje uit proberen (testzadel van barefoot) voor je het aanschaft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:48

Ik vrees dat één merk boomloos niet een goede indikatie is voor alle boomloosjes ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:15

ik heb geen probleem met de singelplaats van de arizona, hij blijft liggen waar ik hem leg

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:25

Nee klopt, maar het schijnt bij vele een probleem te zijn met de rose / missoula.
Maar ik geloof dat ook dit afhankelijk is van de bouw van je paard, of het wel of niet een prbleem oplevert.

Ikzelf heb de Arizona en de Nevada van BF getest.
De arizona vond ik in m 2 niks.
De beugelophanging lag te ver naar voren waardoor ik giga in de stoelzit kwam n hiermee kon ik niet overweg.
De nevada daarintegen heeft een heel andere ophaging en dat vond ik beter, dit zadel lag ook lekker stabiel maar het oppervlakte is wat groot en dus wat warmer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:31

Ik vind de Debra Sibley, die ze hier http://www.greenwoodquarters.nl/zadels.html verkopen een heel mooi zadel, wat ik heb begrepen met een enorm goede pasvorm. Je moet even een stukje naar beneden scrollen op de site.
Zowel boomloos als met een "boom" die zich aanpast aan de paardenrug verkrijgbaar.
Ze zijn wel een stuk duurder dan de barefoots e.d. maar het zijn dan ook wel "echte" westernzadels!

Ik ben zelf over het algemeen geen fan van de boomloze zadels maar voor deze zou ik een uitzondering willen maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:37

ElCid schreef:
Ik vind de Debra Sibley, die ze hier http://www.greenwoodquarters.nl/zadels.html verkopen een heel mooi zadel, wat ik heb begrepen met een enorm goede pasvorm. Je moet even een stukje naar beneden scrollen op de site.
Ze zijn wel een stuk duurder dan de barefoots e.d. maar het zijn dan ook wel "echte" westernzadels!

dan heb je vast de nieuwste generatie Barefoots nog niet gezien... die lijken ook wel op een 'normaal' westernzadel :j
Probleem met de Derba Sibley vond ik de beugelophanging. Te ver naar voren (is ook wel logisch, voor een barrelzadel).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:38

Loes'sCorner schreef:
Nee klopt, maar het schijnt bij vele een probleem te zijn met de rose / missoula.
Maar ik geloof dat ook dit afhankelijk is van de bouw van je paard, of het wel of niet een prbleem oplevert.

We hebben het zadel hier op 5 totaal verschillende paarden gehad... allemaal hetzelfde probleem in meer of mindere mate.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:45

Hmmm das stom dan......want het is wel een giga mooi zadel!

Ik heb trouwens zelf ook een Hilason gehad, maar dat vond ik echt niks, zowel zit als ligging vond ik niet fijn maar dat zal wel per persoon verschillend zijn.
Kwaliteit vond ik ook matig.....;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:49

Ik vind zelf zo op het eerste gezicht de BF Arizona er netjes uitzien, vanaf een foto gezien dan. Morgen ga ik bij Barefoot Belgie langs om eens te kijken of ik het echt wat vind en dan evt. een testzadel meenemen.
Ik heb ook contact gezocht met Arthurs westernstore over de freemax en Buitenzinnig over de startrekk western. Moeilijk zeg een goed en betaalbaar zadel vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:39

DubbelDun schreef:
Ik vrees dat één merk boomloos niet een goede indikatie is voor alle boomloosjes ;)
Ben ik helemaal met je eens maar ik weet niet of je andere zadels ook 2 weken mag proberen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:30

Ja de strartrekk western is er ook nog, maar heir heb ik niet al te goede licenties over gelezen?
Zelf vind ik dat een erg mooi zadel, ook prijzig maar mooi en wat meer westernuiterlijk he maar goed, ik geloof dat Jeddah hier op Bokt er eentje heeft gehad, wellincht dat je haar een kunt vragen hoe ne wat!