Aurigan bit of gewoon metaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Aurigan bit of gewoon metaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:42

Voorheen heb ik gereden met een vrij dik enkel gebroken bustrens van gewoon metaal. dus dat zilverkleurige (weet even de juiste naam niet)
Daarna heb ik een tijdje bitloos gereden, wat voor mij persoonlijk geen succes was.
Inmiddels had ik mijn hoofdstel en bit al verkocht.

Toen heb ik een nieuw hoofdstel en een nieuw bit gekocht, een dubbelgebroken bustrens van Aurigan/Kaugan.
Daar schijnt een smaakje aan te zitten.

Maar wat is nou beter en fijner voor mijn paard?

Ik heb een dierenmedium bij mijn paard gehad en daaruit blijkt dat hij nog niet helemaal blij is met zijn bit... vandaar de vraag..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:47

Tja KK Aurigan is heel goed, maar het is per paard verschillend.

Wel blijkt dat er nog veel mensen hele dikke bitten gebruiken omdat men denkt dat het vriendelijk is, terwijl het veel te groot is, beter is gewoon dunnere bit te nemen dat vriendelijk is voor de mond, en als men zegt maar dan wordt het toch scherper? nou dat ligt eraan van hoe je handen zijn en of je er aan trekt of niet.

Billy12

Re: Aurigan bit of gewoon metaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:53

mijn dubbelgebroken die ik nu heb is dunner dan die ik eerst had.

Alleen ik weet niet of hij dat smaakje vies vind,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:13

als hij het bitje lekker aan neemt en dr gewoon fijn oploopt zal hij het smaakje geen probleem vinden.
En idd dikke bitten zijn minder prettig als dunnen bitjes omdat dikke vaak niet in de mond passen.

Verder moet ik zeggen dat ik persoonlijk niet in dierenmediums geloof. En zou me daar niet veel van aantrekken als ik jou was!
Maargoed ieder zijn eigen ding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:48

Het kan best dat hij de smaak niet prettig vindt, heb je al een rvs bit geprobeerd? Heb je de goede dikte, breedte, model (ringen) en mondstuk? Kan er wat mis zijn met zijn tanden? Wondjes in de mond?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:32

@hestejente: ik heb zelf het idee dat de bitringen te groot zijn.. want het bit kan kantelen in zijn mond...

wat voor bit kan ik dan het beste nemen? een met ronde ringen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:35

Het beste bit is het bit dat bij je paard past. Wat voor bit heb je nu? (watertrens, bustrens, D-trens, kneveltrens) en wat voor mondstuk (ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:59

nu heb ik een buse bustrens dubbelgebroken van Kaugan (Aurigan)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:02

Okee. Was je vorige (zilverkleurige) bit ook een dubbelgebroken bustrens?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:06

nee dat was een enkelgebroken bustrens
en iets dikker dan die hij nu heeft, maar die vorige vond ik te dik omdat zijn mond dan iets open bleef. (dat bit heb ik erbij gekregen bij de aankoop van hem)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:09

Okee. Prima dat je een dunner bitje hebt. Kan zijn dat hij het mondstuk niet prettig vindt, een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong, een enkelgebroken geeft meer druk op de lagen. Zeker als je paard een dikke tong en een klein mondje heeft kunnen ze een dubbelgebroken bit vervelend vinden. Ik heb een bijrijdpaard gehad dat niet fijn liep op een dubbelgebroken bit, bijvoorbeeld. Dus ik zou eerst uitsluiten of de moeite die je paard met het nieuwe bit heeft niet door de vorm en inwerking van het bit komt. Heb je de mogelijkheid om een ongebroken kaugan bustrens te lenen? Overigens heb ik voor mijn paard ook een kaugan bustrens gehad. Maar die bleek veel te zwaar voor hem omdat het een massief bit is. Nu heb ik een hol, lichtgewicht en ook dunner bitje, en daar doet hij 't veel beter op :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:18

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:21

ik heb net even de paardentandarts gebeld en een afspraak gemaakt in september om te kijken wat voor bit er het beste bij zijn mond past. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:22

jumpgirl schreef:
ik heb net even de paardentandarts gebeld en een afspraak gemaakt in september om te kijken wat voor bit er het beste bij zijn mond past. :)

Da's verstandig :j Op de foto's kan ik niet zo veel zien, alleen dat het een bustrens is. Maar ik kan er niet op zien wat voor mondstuk het is, en ik kan al helemaal niet zien hoe zwaar het bit is :+

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:24

haha nee das waar :P ze waren beide massief.. dus zwaar.
Maar ik wacht de tandarts even af :)