[WN] Hoe zadel tijdelijk passend maken, welke pad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hoe zadel tijdelijk passend maken, welke pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:55

Hallo allemaal,

zoals enkele weten heb ik een jonge haf met een vrij nieuw westernzadel, toen passend gekocht.
Ik heb zadel nu vanaf december 2008 en nu na flinke training en groeispurts kwa spieren en alles eromheen past het niet meer.

Na het rijden is een duidelijk verdeelde zweetafdruk te zien, voor en achter mooie nat en in het midden droog, hier ligt het dus niet meer goed.

Maar om nu direct weer een nieuw boomzadel te kopen voor mijn 4,5 jarige en over een jaar weer hetzelfde probleem te hebben ben ik opzoek naar goede tijdelijk alternatieven ;)

Verder wil ik graag boomloos, zodat ik de komende 2 jaar beter uit de voeten kan en dan custom made.
Ik aas op een Freemax western roundskirt voor de kortere ruggetjes, maar aangezien dat nog wel 2 maanden ongeveer duurt volgens Arthur zal ik even moeten gaan schikken, met bijvoorbeeld een pad om op te vullen maar welke?
Owja en ook niet heel onbelangerijk een onbereikbaar vermogen heb ik niet :+

Alles tips welkom :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:10

Als je bedoelt dat het zadel in het midden de rug niet goed raakt, dan zou je een swaybackpad kunnen proberen. Die zijn in het midden dikker dan aan de voor en achterzijde.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:16

Tja met een NIET passend zadel moet je gewoon niet gaan rijden. De zuinigheid van het uitsparen van direct een nieuw zadel kun je misschien wel in 4 voud moeten betalen aan de dierenarts omdat er rugproblemen gaan ontstaan.

Misschien tijdje lekker zonder zadel gaan rijden? Is bovendien voor jezelf en een jong paard uitstekend.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:00

Ik ben ook niet zo'n voorstander om met een niet passend zadel te rijden...het kan alleen maar resulteren in problemen.
Natuurlijk is het maar tijdelijk, maar kan je niet even kijken in je entourage naar een zadel dat beter past om in bruikleen te houden tot jouw nieuwe zadel binnenkomt ? Een eventueel te groot zadel kan je altijd laten passen met een extra pad...een te klein zadel kan je nooit laten passen!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:29

Op zoek gaan naar een passende 2e hands of tijdelijk met een dressuurzadel of iets dergelijks gaan rijden. Een niet passend zadel is ook met hulpmiddeltjes meestal niet passend te krijgen en de problemen die kunnen ontstaan zijn te groot om risico te lopen.
Ik heb zelf voor mijn jonge paard een 2e hands zadel gekocht wat nu nog goed ligt maar waarschijnlijk met een jaar ook vervanging toe is. Eerder heb ik ook nieuwe zadels gekocht voor een jong paard, met de nadruk op "zadels; meervoud" en door het gezeur van vaak dus niet passende zadels heeft mijn paard daar fikse rugproblemen door opgelopen. Ik heb nu een custom Muijs er op liggen en voor de andere jongeling komt er ook een custom over een jaar of 1,5.

http://www.greenwoodquarters.nl/zadels.html ,hier verkopen ze ook boomloze western zadels ( Debra Sibley).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:41

@Elcid, ja ik heb al contact met greenwood gehad en ben hierover aan het nadenken, de debra dan.

Het zadel is niet te krap, het draagt alleen momenteel in het mideen niet mee......ik heb wel een vzh zadeltje waar ik eventueel voorlopig mee uit de voeten kan tot deze verkocht is of om in te ruilen.
Ben even een ractie van Arthur aan het afwachten wat ongeveer de inruilwaarde nog zou zijn bij hem.......

Helaas heb ik geen 100'den euro's te besteden aangezien dit zadel al een rib uit mij lijf was zou ik met een goede inruil beter af zijn.
Maar het liefste ga ik voor boomloos maar bij de meeste kun je er dan geen boomzadel op inruilen, of weten jullie iemand?

En even particulier verkopen zal zo zijn vaart ook wel niet lopen en ik bang....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:04

Nadeel van een zadel wat in het midden niet draagt ( bridging heet dat officieel) is dat er teveel druk op de voorkant ( schouder) en achterkant ( de lendenen) komt te liggen. Een zadel hoort over de hele lengte en breedte van de boom goed te dragen omdat je anders piekbelasting krijgt ( relatief veel druk op te klein oppervlak) waardoor er allerlei ongewenste problemen kunnen optreden.
Zet je zadel gewoon vast particulier te koop; hier en op Marktplaats, wie weet!
Gewoon ook even een paar winkels afgaan en kijken wat ze ervoor willen geven, meestal hangt dat nl. ook weer af wat je ervoor terug koopt. Overigens is de kans groot dat als je nu weer een nieuw zadel koopt je over 6 maanden weer hetzelfde probleem hebt. Bij een gebruikt zadel is de pasvorm beter te bepalen dan bij een nieuwe i.v.m. de stroefheid van de skirts. Een nieuw zadel draagt vaak eerst op de skirts en nog niet op de boom, als het zadel dan is ingereden en de skirts platter gaan liggen komt de boom pas op de paardenrug en die blijkt dan soms niet te passen.

Mijn advies zou zijn; rij voorlopig met het vzh zadel, zet je western zadel te koop en kijk rond naar een passende 2e hands. Er staan er genoeg te koop voor redelijke prijzen en dan kan je uiteindelijk als je paard is uitgegroeid een custom laten maken.
Boomloos kan een oplossing zijn, maar dat is ook niet altijd zo.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:09

Niet meer mee gaan rijden , waarom zou je ook!
een bruggend zadel geeft druk en dat komt de rug niet ten goede om het maar zachtjes uit te drukken
Het is toch geen ramp als je even niet kan rijden doordat je geen zadel goedpassend hebt
verder zou boom-loos een optie zijn (er staan vast wel Barefoots op marktplaats)
Dan hou je iig de rug heel

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:12

Thnxz Elcid, ik denk wel dat je gelijk hebt.
Mijn vriend heeft uiteraard weer een hartverzakking gekregen maar het voelt gewoon zo slecht als ik alleen al denk Wodan pijn te doen.

Vandaar dat het dus nu waarschijnlijk niet meer zo goed ligt, dat klinkt logisch stroeve skirts endergelijk.

Ja boomloos is wat ik graag wil voor de komende 2 jaren maar dan moet ik wel een goed boomloos zadel hebben die ook niet telang is......eens even research naar vanalles gaan doen....

Even voor degene die zo'n bijna agressieve reactie geven naar mij toe, dat is niet nodig, daar vraag ik niet om en ben zelf geen retard en zal absoluut mijn paard niet na de knoppe rijden.
Ik wil gewoon e=info opdoen en zal hem heus niet met een slecht passend zadel doorrijden, als het mij namelijk weinig intresse gaf dan had ik vorig jaar december geen berg geld uitgegeven voor een nieuw zadel! ;)
Ow en by the way, boomloos is ook niet altijd beter ook daarmee kun je de rug helemaal naar de k*ote rijden dus ook dat vereist een boel aandacht!

Paintless

Re: Hoe zadel tijdelijk passend maken, welke pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:24

ik zit een beetje met het zelfde probleem, alleen sluit mijn zadel iets te nauw om de schouders. Fysio zei dat het nog wel even kon, maar moest toch wel op zoek naar een ander zadel.
ik hoop toch nog 4 a 500 euro voor mijn huidige zadel te kunnen krijgen maar probleem is dan toch al snel dat ik een moment zonder zadel zit. aangezien ik wel met een trainingsplan bezig bent komt dat niet heel goed uit.

ik zal even zien wat ik kan doen. Fysio zei dat een build up pad eerst nog wel voldeed, zo klemde het nog niet.

iemand een zadel kopen??? :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:41

Paintless schreef:
ik zit een beetje met het zelfde probleem, alleen sluit mijn zadel iets te nauw om de schouders. Fysio zei dat het nog wel even kon, maar moest toch wel op zoek naar een ander zadel.
ik hoop toch nog 4 a 500 euro voor mijn huidige zadel te kunnen krijgen maar probleem is dan toch al snel dat ik een moment zonder zadel zit. aangezien ik wel met een trainingsplan bezig bent komt dat niet heel goed uit.

ik zal even zien wat ik kan doen. Fysio zei dat een build up pad eerst nog wel voldeed, zo klemde het nog niet.

iemand een zadel kopen??? :D

maar een buildup pad maakt de voorkant toch gewoon nog smaller of ben ik nou zo'n oen?? :o?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:53

Iets wat al krap zit zal alleen maar krapper worden. Je trekt tenslotte ook geen dikke sokken aan in schoenen die al te klein zitten ;) Je kunt eigenlijk alleen holtes opvullen, dus als je juist wat teveel ruimte hebt aan de voorkant, of zoals bij een zadel wat iets bridged, het midden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:48

Ik ben eens gaan rondsnuffelen en aangezien mijn zadel NIET te KRAP is maar in het midden bridged moet je al gauw 200 euro neerleggen voor een korrektorpad en dan ben je het probleem nog aan het verdoezelen dus kan ik net zo goed voor inruil gaan.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:10

ik ben ook even gaan rond snuffelen en vond op marktplaats boomloze zadels voor weinig. maar ik las ergens dat je met boomloos ook je paard kapot kan rijden.
iemand die dit even voor mij kan toe lichten?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 06:58

Denk dat je met verkeerd gebruik van iets alles wel stuk kunt maken.
Ik ga nu over op boomloos denk ik, want ik zie het niet zitten om weer een berg geld uit te geven aan iets wat straks mss weer niet past.

Ik zal wel niet een goedkoop boomloos zadel kopen maar een nieuwere waarin de drukverdeling het beste is, want dat is nogal een beetje een zorgenkindje bij boomloos ;) denk dat het per paard en per ruiter verschilt!
Maar heb jij niet een Nevada Paintless?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:23

Wat ik begrepen heb is dat de meeste boomloze zadels minder geschikt zouden zijn voor " de zwaardere" ruiter. Waar de grens precies ligt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat een goed zittende ruiter van 65 kg minder druk geeft ( piekbelasting) op de paardenrug dan een een goed zittende ruiter van , pak hem beet, 95 kg. Maar een als een aardappelzak hobbelende ruiter van 65 kg zal dan ook weer rare drukverdeling geven terwijl een goed zittende ruiter van 95 kg dat dan weer minder doet. Als nou ook die ruiter van 95 kg niet goed zit en boomloos rijdt lijkt me dat niet bevorderlijk voor de paardenrug.
Dat is per slot van zake de reden dat men die bomen in zadels heeft gemaakt, om te zorgen dat het gewicht van de ruiter goed over derug verdeeld wordt. Zoveel te groter de boom, zoveel te meer drukverdeling. Bij een "flexibele" boom of boomloos is die drukverdeling er veel minder en zal er dus, bijv. op de plek van de zitbeenknobbels van de ruiter, meer druk ontstaan dan op de rest van de rug; een en ander ook weer afhankelijk van wat voor boomloos of flexibele boom men gebruikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:20

ELCid: groot misverstand. Je zit nl niet alleen op je zitbeenknobbels, maar ook op je bovenbenen. En door mee te gaan in de beweging van je paard zit je nog niet eens stil ook.
Lees deze eens door
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html
En dan vooral het gedeelte ' waarom boomloos' .

Je hebt gelijk dat een ruiter die niet goed kan rijden een paard meer in de weg zit als een ruiter die dat wel kan en ergens gaat gewicht natuurlijk wel meespelen, maar beide gaat op voor zowel boom-, als boomloos en zou dus niet tegen boomloos gebruikt mogen worden.

Quote:
When it comes down to it, do your research but above all ask your horse's opinion because the most up-to-date technical designs and the most expensive materials will mean diddly squat to the horse because they will knów when they're comfortable.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:33

@Elcid, volgens mij is die boom niet gemaakt ten goede van het paard vroegah, maar omdat de ruiter dan (veel) meer houvast had ;)

Ik rij nu een jaar of 5 boomloos, ik weeg die 95+ kg :j Ik kan meerdere foto's laten zien van zweetafdrukken na lange ritten. Ook na Endurance Klasse II ritten waarbij paard, uiteraard en ook op rug, goedgekeurd is. Denk er namelijk ook om, zoals je al aangeeft, hoe groter het oppervlakte, hoe minder punt belasting ;) Iemand van 95 kg heeft die oppervlakte zekers wel ;) Mijn paarden moeten wel mijn gewicht dragen, wat natuurlijk minder fijn is als 30 kg minder, maar van punt belasting of van pijn door het zadel en/of druk ervan is geen sprake.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:05

nee ik heb geen nevada. ik heb nu een boomzadel, maar wil niet elke 3 maand een ander zadel moeten kopen. heb 1 keer op een boomloos gestapt en dat was wel prettig, maar of het echt iets voor mij is weet ik niet.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:19

Wij hebben een boomloos zadel onder een van onze paarden gehad, hele rug naar de knoppe ! (echt oppassen met die dingen !) Ik was een jaar of 7 dus had geen idee van, en de gediplomeerde instructie die zich met de paarden bezig hield bleek niet bepaald gediplomeerd te zijn, gelukkig zag ik in(toen ik 9 was) dat het zadel toch echt die wondjes veroorzaakte... Naar paps toen, ander zadel erop... En jahoor de wonden gingen weg !
De instuctrice is ook weg, en ik ben nu 15 en mijn vader heeft een kursus over paarden gevolgd... Helaas is dat paard overleden (ouderdom) was 32 jaar oud.
Nu hebben we gewone zadels omdat ik dressuur wedstrijden rijd, en die vind ik een stuk lekkerder zitten...
Tsjah,, das mijn verhaal... Maar je moet dus nooit een boomloos zadel kopen als je geen iedee hebt wat de pasvorm enz. is... !

Groetjes

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:25

Maar datzelfde geld voor een boomzadel... ;) Zat paarden wiens rug daarvan naar de "knoppe" gegaan zijn en dan zeg je toch ook niet dat ze maar nooit een boomzadel kopen moeten? ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 06:39

En daar komt bij dat er wel degelijk een verschil is tussen boomloos en boomloos!
Je hebt tegewoordig van die slappe aftreksels die je voor een symbolisch bedrag kunt kopen en imo is dat in de meeste gevallen vragen om problemen.
De zadels worden niet voor niets zover door ontwikkeld.

@Paintless, hmmm dan ben ik in de war hihi ;)
Maar een barefoot kun je een week tesetn, geen idee?

Ik heb nu de Nevada van mijn vriendin in huis om te prberen, krijg over 2 weken de Missoula om te testen ;)
Ik wil gewoon eens voelen of ik ook wat aan Wodan kan merken of het zadel niet goed past, ben erg benieuwd!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:10

Een boomloos zadel kan best hoor! het is wel belangrijk dat je ook een geschikte pad met ruggengraad vrijheid er onder hebt liggen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:45

ik hoor allemaal verschillende verhalen. boomloos is super, boomloos is kút... dus ik weet t niet meer. barefoot kan ik een week proberen. dat vind ik best kort eigenlijk. als het de hele week regent kan ik niet rijden dus ook niet proberen.

boomzadels ken ik, ik weet wanneer ze passen en wanneer niet, dus dat is mijns inziens dan makkelijker. en zo een geweldige zit heb ik nou ook weer niet.. helaas.

dan toch maar voor een boom gaan????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:48

Je zit toch redelijk bij Alida in de buurt?? Probeer eens een BM te regelen.