Wow continetal zadel, Balance zenith zadel of BF Cherokee

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wiseke

Wow continetal zadel, Balance zenith zadel of BF Cherokee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:37

Hoi,

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen wat voor een zadel ik mij zou aanschaffen.
Mijn paard is 3.8 jaar oud en heb hem nu al enkele keren bereden. Nu heeft dit paard nog geen bespiering op de rug en is alles nog zwak.
Voor dit paard heb ik geen passend zadel liggen, enkel rij ik hen bareback of met een niet passend zadel.
Omdat hij nog zo jong is en ik toch een ander zadel nodig heb lig ik een beetje in conflict welk zadel ik mijn zou aanschaffen.
Ik dacht eerst van een Barefoot te nemen, maar men verteld mij dat deze zadels niet goed zijn voor jonge paarden zonder enige vorm van bespiering door de druk van de stijgbeugelriemen. Wel passen deze zadels makkelijk op een paardenrug. (met natuurlijk de juiste pad er onder)
Ik vraag mij nu af bij die Barefoots of dit wel klopt en of het verstandig is van zo'n zadel aan te kopen, want als je op het internet kijkt hoeveel Barefoots er te koop staan heb ik daar mijn bedenkingen bij.
Wel ik ben wel helemaal verzot op de Balance zadels, maar die kosten zo veel en ik weet niet of ik een lederen zadel moet aankopen voor een jong paard dat nog groeit.
De wow zadels zijn dan ook weer goed want die geven genoeg vrijheid en hebben die lucht systemen.
Een andere optie is nog 1 of 2 jaar wachten tot hij wat meer gegroeid is en in die periode bareback rijden. Of mijn niet passend zadel aanpassen, een flair systeem in laten steken en met een thera flex pad rijden van Parelli

Wat zouden jullie doen?

Groetjes

Peelie

Re: Wow continetal zadel, Balance zenith zadel of BF Cherokee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:41

Het wowzadel.

De boom daarvan kunnen ze aanpassen door heel de binnekant er uit te halen. en een nieuwe binnenkant er in te zetten.

Barepak is trouwens dan net zo slecht als barefoot. En met de huidige technologien in de Barefoot ben ik er van overtuigt dat het helemaal geen kwaar kan. De pads en het zadel zelf zijn zoo sterk. dat ik denk dat het gewoon goed gaat.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:42

Een WOW zadel is altijd aanpasbaar, dus ook als je paard over een jaar bespierder is geworden. Is niet goedkoop in aanschaf, maar in prinicipe altijd aan te passen.
Overigens is een WOW zadel volgens mij erg prettig voor een onbespierd jong paard.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 17-08-09 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:44

Een niet passend zadel is met flair erin NIET PASSEND te krijgen.
Je zadel moet in de basis al goed liggen/passen als je een flair erin wilt laten zetten. Flair is geen probleemoplosser voor een te klein zadel.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:50

Bedankt voor de reacties, maar stel dat ik nu helemaal overtuigd ben van een wow zadel.
Is het verstandig om een 2e hands aan te kopen? (door het prijskaartje)
want men zei net tegen mij dat de wow- zadels met luchtkussens niet geschikt zijn voor jonge paarden.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:51

Ik bedoel wow zadel met geschikte kussens..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:54

waarom zou lucht niet geschikt zijn??

Je hoeft een stuk minder bang te zijn dat de kussen scheef uitzakken. Want er valt niks uit te zakken.

ik zou niet weten waarom niet...??

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:01

Hoe bedoel je? Je zou niet weten waarom geen 2e hands aan te schaffen of niet?

groetjes

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:04

Nee, waarom met lucht niet goed zou zijn.

Wolle vullen zakt in. Als je pech hebt scheef. Dan rij je je paard dus helemaal scheef als je het niet door hebt...

Met lucht hoef je niet bang te zijn dat het scheef is. want het kan niet in zakken...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:04

Een 2e hands WOW kan net zo goed als een nieuwe WOW. Het principe van lucht blijft hetzelfde.
Als je er uitleg van de zadelmaker in krijgt, kan je in principe ook zelf je kussens bij vullen.
Hoezo zou het niet geschikt zijn voor jonge paarden?
Juist een luchtzadel is beter en sneller aanpasbaar dan wol.
Voor vragen kan je Marjolein van Woensel (Bourrelier hier op bokt) of Arie Boer (zadelboer) altijd een pb sturen.
;)

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:10

Er is in de huiskamer ook een WoW topic, met meerdere mensen met een jong paard en een WoW.
Ik ben daar zelf 1 van en heb ook bewust voor de WoW gekozen, met alle bijkommende voordelen die aan het zadel zitten!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:10

Je vraagt of een tweedehands Wow ook geschikt is. Dat kan ook prima hoor! :j Ook ik krijg binnenkort mijn eerste Wow en die is ook tweedehands. Ook hiervoor kan je contact opnemen met bovenstaande mensen.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:13

Wel ik ben helemaal overtuigd van de wow zadels!
Ik ben al wat aan het rondkijken en zal mij een 2e hands wow aanschaffen.

Allen bedankt!!

Groetjes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:00

Ik heb zelf een 2e hands WoW gekocht voor mijn merrie via Arie Boer, ruim 1,5 jaar geleden en daar ben ik erg blij mee, haar rugbespiering is er duidelijk door bijgekomen.

Ik gebruik het zadel nu ook op een jong paard (vanaf de 1e keer dat ik erop heb gezeten) en ook dat gaat prima hoor, geen probleem met lucht!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:51

Het enige waar je op moet letten bij een tweedehands wow is of de kussens geschikt zijn voor je paard. Verder zou ik niet weten waarom je geen 2e hands wow kan kopen.
Ik heb zelf ook een wow, niet op een jong paard, maar op een 11 jarige, die sinds hij de wow draagt bijna 2 boommaten is gegroeit. :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:46

Een WOW/flair zadel zou niet op een jong paard kunnen, jawel hoor
Juist op een jong paard!
Hier is alles beleerd met lucht (ik rij al 9 jaar met Flair)
Zelfs in mijn wintec had ik flair laten bouwen (was nog duurder dan het zadel zelf :+ )
Ze hebben zelfs nooit iets anders op hun rug gehad 8-)
Lucht/flair geeft zowiezo veel minder druk dan wol!
Bij een nieuwe WOW heb je (als het goed is :P ) meteen de juiste kussens voor jou paard en ook de service
Maar ook al zijn de kussens (bij een 2e hands) niet helemaal perfect voor je paard
dan nóg geeft het stukken minder schade aan de rug dan een (niet passend) wolgevuld zadel is mijn ervaring
Dit omdat de WOW bij de schouder met de beweging mee gaat en zo meer schoudervrijheid geeft
Alleen als de kussens echt helemaal fout zijn, dan kan het paard er zeker ook last van krijgen
(bv een erg smal kussenkanaal en dik voorkussen, terwijl het paard juist een extra breed kussenskanaal nodig heeft en een dun voorkussen)
Succes!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:18

Nou ik hoef niets meet toe te voegen haha
ik zou ook voor de Wow gaan en naja de reden word boven al beschreven ;)