Aanschaf zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sammiebo

Aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 23:58

Hallo iedereen

Ik heb een merrie van 3 jaar en het is binnenkort tijd om haar in te gaan rijden.

Ze is nog niet helemaal uitgegroeid want haar schoft staat lager dan haar billen.

Kan ik beter een 2e hands zadel kopen en wachten tot ze helemaal is uitgegroeit?
Of kan ik nu ook al een nieuw zadel op laten meten?

Alvast bedankt.

aslo

Re: Aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 06:27

Je paard zal zeker nog enorm veranderen de komende 2 jaar ( en daarna mss ook nog wel), dus de kans dat een nieuw aangemeten zadel over een paar maandjes niet meer past is erg groot. Je zou bijv. een goed 2e hands A merk kunnen kiezen of een (goedkopere) nieuwe van een B merk. Als je paard 'af' is, zou je dan een goed, nieuw Amerk zadel aan kunnen laten meten. Zo doen wij het tenminste wel altijd. Onze nu 9 jarige merrie hebben we inmiddels 2 jaar. Ze is van boommaat 30 naar 32 gegaan en vorige week hebben we een zadel aan laten meten. Dat wordt een M/W (dus 32/33), zodat ze eventueel nog iets ruimte overhoudt om nog wat meer bespiering te krijgen. Voor onze ruin (nu 14) hebben we het 1e jaar ook een (goede) 2e handse gehad (hij was toen 10) en op de leeftijd van 11 een zadel aan laten meten. Die ligt nu nog steeds prima.

blandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:44

Ja moeilijke keuze maar welke je ook kiest je zult ze allebei een keer moeten laten vermaken want als je paard aan het werk gaat veranderd het vaak wel ze krijgen spieren meer body dus.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:58

Je zou ook een barefoot zadel kunnen kopen. Die past op bijna ieder paard en 'groeit' mee met je paard.

sammiebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 00:43

oke bedankt voor jullie reacties :)

maryleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:50

een barefoot zadel is idd erg handig!
je hoeft verder geen nieuwe. maar als je echt een dressuur/spring zadel nodig hebt zou ik eerst een 2e hands kopen en dan een nieuwe.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:38

persoonlijk zou ik kijken naar een zadel die past en tevens is aan te passen.
Het is zo belangrijk dat een 3 jarige (elk paard trouwens) een passend zadel heeft wanneer je hem/haar inrijd. Dit kan veel schade tegen gaan.

Neem contact op met een goede zzadelmaker en ga kijken wat ded mogelijkheden zijn.

Ik krijg voor mijn 4 jarige een equestor zadel deze kunnen aangepast worden wanneer het paard groeid

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:04

ik weet niet wat je budget is, maar ik zou kiezen voor een goed (merk) zadel. als je paard de komende tijd verandert dan kan je een goed (merk) zadel altijd weer inruilen.

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:06

2e hands is het verstandigst!!

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:08

maar je kan ook een goed ( merk) zadel 2e hands kopen !

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:25

Ik zou gaan voor een Wow zadel, deze is in alle opzichten aan te passen aan je paard, omdat het uit vervangbare delen bestaat.
kijk anders een op de site: http://www.zadelmakerijboer.nl/wow.html

dan heb je een beetje een idee wat ik bedoel.
staan er nu ook 2 op marktplaats. Je zou eens kunnen kijken :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:31

Ik ben zelf wel weg van wintec of thorrowgood (gepast door een prof), omdat die redelijk aanpasbaar blijven, en de prijs kent van een B/C klasse zadel, terwijl de kwaliteit best goed is (ze zijn recht, duurzaam, vaak goed pas te maken, liggen je paard zeker niet in de weg als de prof hem gepast heeft, ze zijn veilig etc.). Door de wisselbare boom blijf ik het toch wel meegroeizadels vinden. Wat ook kan, als je voor de dressuur gaat, een starrtrek dressuur. Dat is echt een A klasse zadel (is de prijs ook wel na), maar die zal blijven passen (boomloos, wel ff op het kopijzer letten). Dus dat is een zadel die met een beetje geluk je hele leven meegaat. Succes.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:29

Startrekk dressuur zadels kunnen inderdaad makkelijk worden aangepast en dat is bij een jong paard wel belangrijk.

Ik heb mijn zadel te koop staan ;-)

Verder zou ik nu niet gelijk een super duur nieuw zadel kopen omdat de verwachting is dat het paard nog erg gaat veranderen.