barefoot singel maakt wondjes..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

barefoot singel maakt wondjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:59

Met mijn dikke haflingerpony heb ik eigenlijk zins ik haar heb al problemen met zadels.. veel boomzadels van marktplaats gehad maar dat ging altijd weer snel kopot. nu dus eindelijk een goed zadel gevonden dat past, een barefoot drytex cheyenne. maar hij schoof heel erg, kon niet normaal opstappen. de orginele singel erbij gekocht, en hij schoof niet meer. tenminste, niet opzij (nog wel naar voren...) maar, van die singel krijgt ze dus wondjes..
iemand een idee wat ik kan proberen?

groetjes ;)

ELpatcho

Re: barefoot singel maakt wondjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:02

je zegtdat je eindelijk een passend zadel heb gevonden. Als het zo erg schuift dan is het niet passend. Mijn mening : verder zoeken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:11

Hoi , het hoort niet zo te schuiven hoor :)

Leg je het zadel niet tever naar voren bij het opzadelen ?
Dan heeft hij namelijk geen goede grip en kan gaan schuiven.

En dan ligt de singel ook te dicht tegen de voorbenen aan , waardoor irritatie kan ontstaan.

Of heeft ze wellicht een wat te dikke buik waardoor singel + zadel naar voren geduwd worden ? Dat kan ook , zeker in de zomer als ze op de wei staan ;)

Singels kunnen ook wondjes geven als je een te korte maat gebruikt , waardoor de gespen precies achter de elleboogplooitjes uitkomen.

Heb je wellicht foto's van het zadel op je Haf ?

O wacht even , nu zie ik ineens staan : dikke haflingerpony , dat verklaart dus het naar voren schuiven ben ik bang...de singel kan dan niet op de goede plek liggen maar wordt door de dikke buik naar voren geduwd , en neemt het zadel mee...

Oplossing daarvoor is : afvallen , of een banaansingel gebruiken.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:13

heey,

dankjewel voor jullie reacties. ik heb het idee dat het zadel wel goed past, ze loopt er super mee (als hij blijft liggen :+ ) en als ze zweetplakken heeft dat zie je precies 2 van die plekken aan de bijde kanten van de ruggegraat, en de ruggengraat blijkt mooi droog.
het zadel schuift inderadaad door haar geweldige buik :Y) maar afvallen gaat erg moeilijk, ze mag niet zo veel lopen voor een blijvende blessure.. en als je haar apart zet van onze fries gaat ze schuren als ze geen eten heeft en hij wel :Y) maar, vandaag gaan we naar divoza om van die prikpaaltjes te kopen en een stuk van de paddock afzetten, hopen dat dat helpt.. en anders ga ik opzoek naar een banaansingel..

groetjes ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:21

Een banaansingel is vaak een super oplossing voor dikke buiken, dat is het proberen waard!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:33

Wat voor wondjes, scheurtjes in de huid, schaafplekken, drukkingen. Op welke plekken krijgt ze die wondjes? kortom, vertel eens meer....

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:17

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:18

ohja, het wondje zit niet bij de gespen maar lager, achter haar been.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:22

Je zou ook tijdelijk een singelbontje kunnen gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:12

Okee , de singel zou voor het mooie iets langer moeten zijn zodat het brede stuk met de gespen niet zo achter de elleboog uitkomt.

Normaal als je wondjes krijgt dan komt dus op die plekken , weet je zeker dat het tijdens het lopen toch niet zo is dat de elleboogplooitjes tegen de gespen aankomen ?

Want dan is de oplossing gewoon simpel : een iets langere singel zodat de gespen hoger uitkomen :)

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:30

Dit probleem heb ik ook gehad met het rechte model van de Barefoot singel. Dit gebeurde alleen bij onze Haflinger en Fries. De gesp was niet het probleem, maar het hardere leer wat bovenop op het zachte leer zit wel. Ik heb het idee dat bij koudbloeden het vel op die plek net iets 'lubbert' (beetje oneerbiedig gezegd). Het vel komt dan tegen het harde leer aan. Dat gebeurt namelijk niet bij ons andere paard, die daar wel 'strak' in z'n velletje zit. En voor hem heb ik dezelfde singel gebruikt. Alledrie de paarden zijn overigens niet te dik, dus daar had het niets mee te maken. Ook wij hadden slechts last aan 1 kant. Inmiddels hebben we hetzelfde probleem met de singel van het mentuig. Daarvoor gebruiken wij inmiddels wel een bontje. De Barefootsingels heb ik vervangen door een goedkope zachte neopreen singel en sindsdien heb ik noch bij de Haf noch bij de Fries weer problemen gehad.
Bij het oude ronde model Barefootsingel was dit overigens nooit een probleem.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:01

Ik kan het niet heel duidelijk zien, maar ligt het zadel wel achter de schouderbladen, het lijkt namelijk op de schouderbladen te liggen. Als het zadel niet goed ligt gaat het gegarandeerd schuiven.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:08

Ik heb bij mijn cheyenne barefoot, een singel waar iets elastiek in zit. Echt ideaal moet ik zeggen.

Het is een F.R.A singel.
Moet je eventjes bij Barefoot-saddles.com kijken daar staat het onder singels.
Wilde het hier kopieren maar lukt dus niet ??

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:27

heb een tijdje met een rechte leren zonder elastiek en een neporeen gereden, maar daardoor gaat hij juist schuiven.. met een singelbondje wordt het nog gladder, zadel lag opeens aan de onderkand van de pony :Y)

@sammie18:ga even kijken of het zadel vandaag een beetje naar achter kan, kijken of dat werkt (maar dan komt de acterkant van het zadel al ter hoogte van de flanken bovenop, is hij dan niet te lang? of maakt dat niet zo veel uit.. het is een maat 1)

@ pmarena:ga even kijken waaar nou precies van welk stukje leer/gesp ze wondjes krijgt.

@ ttpaard: ja ach, niet iedereen heeft een super mooi strak huidje.. :o de singel is geen rechte overgens, maar die nu op de site van boomloosrijden staat (de barefoot dresuur) dus met z'n breed gedeelte in het midden. is dat de ronde die je bedoelde?

@irmalouise: gaat hij niet juist schuiven van zo veel elastiek? en maakt hij geen wondjes op gevoelige huidjes?

dankje voor jullie reacties ;)

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:24

Die singel bedoel ik niet. Ik bedoel echt het oude model, waarom de bovenste singel niet op die manier bevestigd is. Met die singel heb ik nooit een probleem gehad, maar die singel is helaas niet meer verkrijgbaar. Het rechte model waar ik problemen mee had is van de zelfde constructie als die jij nu hebt, dus het zou mij niets verbazen dat het wondje zit op de plek waar de huid achter het voorbeen tegen het dikke stugge leer van de bovensingel aanloopt.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:21

hoi,
heb gister zonder zadel gereden omdat het zo warm was, en ik ga vandaag op vakantie.. dus het wordt na de vakantie dat ik kan kijken naar het zadel/singel/plekje. (ze wordt overgens wel bereden,die vrouw zadel proberen het zadel naar achter te leggen, misschien helpt dat, want dat heeft ze ook geen last van haar 'velletje'achter haar been.)

maargoed, dankje wel voor jullie reacties en ik laat het nog wel een keer horen ;)

groetjes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:09

Haal bij de apotheek kamferspiritus, een of tweek keer per dag de huis me afsponsen. Niet te veel gebuitken hoor. Kamferspiritus maakt de huid harder een beetje dikker en dus minder kwetsbaar.
Niet te lang mee doorgaan of afbouwen naar maar een keer per week.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:43

Mijn zadel schuift niet met de FRA singel en mijn paard heeft een gevoelige huid (door de zomerexceem) en heeft geen last van wondjes.
Ben erg tevreden over de singel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:11

je paard heeft idd een vrij duidelijk buikje
misschien dat een banansingel werkt?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:19

Ik heb ook een drk-texje, ligt als een huis op mijn ronde fjord. Ik heb een FRA singel. Eigenlijk perfect en nooit problemen, maar vorige week na een lange rit had ze aan beide kanten in de elleboog open plekken. Tot op de huid toe, echt open.

Nu een week niet gereden, vandaag met een singelbontje over de singel gereden, dat ging goed..

Maar ik vind het met een bontje nu zo warm.