Biothane hoofdstel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

Biothane hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:31

hallo,

Omdat ik het te duur vind om zo maar even iets op de gok te bestellen,
heb een aantal vragen over biothane hoofdstellen:

Wat is het verschil tussen deze biothane soorten:

*Opaque?
*translucent?
*Beta?

Ik zag dat je uit 3 verschillende teugel maten kunt kiezen,
wat bevalt jullie het besten.

Wat vinden jullie het fijnste hoofdtel (ben er nog niet uit welke ik wil bestellen).

Voor de rest ben ik ook over de kleur nog niet uit,
zijn er hier mensen die fluor geel/ fel roze of fel oranje hebben?
(mijn paard is een bruinschimmel).

Hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen :D .

spettic

Re: Biothane hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:32

Ik heb mijn hoofdstel bij Goedhard endurance vandaan.
Je kunt hen ook het een en ander vragen.
Succes

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:34

op die site ben ik inderdaad ook aan het kijken.

Ik ken niemand in mijn omgeving die met zoon soort hoofdstel rijd,
dus ben benieuwd naar verschillen enz.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:44

Zijn de beugelriemen ook geschikt voor een leren zadel?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:58

Ik heb een hoofdstel met translucent en beta.
De translucent is glimmend, de beta matter.
Ook is de beta veel soepeler als de tranclucent.
Ik weet niet precies welke maat teugel ik heb uit mijn hoofd, maar in elk geval de smalste, ik heb namelijk kleine handen. ik kan met normale springteugels mijn handen al niet meer sluiten. De smalle teugels bevallen me prima.
Ik weet niet wat voor teugels je precies wilt, maar als je zonder grip neemt zou ik geen translucent nemen, dit lijk mij totaal niet rijden als ik zie hoe het aanvoelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:07

Ik vind Beta verreweg het fijnste , dat lijkt het meeste op leer terwijl de andere heel erg stroef vies plastic-achtig aanvoelen , brrrr.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:05

Ik heb ook een beta biothane hoofdstel.
Ik heb cottongrip teugels erbij, maar die vind ik alles behalve fijn. Verkeerde keus gemaakt dus helaas.
De zonder grip lijken me ook niks, dus wat blijft er over? die dikke rubberachtige...? is dat wat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:39

Okee, even voor de duidelijkheid:
translucent = beetje doorzichtige coating, je ziet de biothane dus onder het plastic laagje zitten.
opaque: niet-doorzichtige coating, je kunt het biothane niet zien.
beta-biothane: voelt heel anders aan, meer leerachtig, niet zo plastic als gewoon biothane. Ik vind dat het eerder vies wordt, het slijt ook wat sneller heb ik de indruk. Verder houd ik wel van glim, dus ik heb vooral gewoon biothane. Van alle drie de materialen heb ik losse, overgebleven stukjes liggen, als je wil kan ik van alledrie wat opsturen, kun je kijken en voelen.

Onder andere in verband met de kosten heb ik zelf een hoofdstel gemaakt, zie de link in mijn onderschrift. Ik heb het helemaal gemaakt zoals ik het graag wilde hebben, in hippe kleurtjes, zonder te veel gespen en met een kaakriem ipv een keelriem, daarmee is dit het enige hoofdstel tot nu toe dat mijn paard niet zelfstandig af kan krijgen. Biothane beugelriemen bij een leren zadel kan ook: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GJ3NB4EP-D.jpg En ja, ik heb er een grafhekel aan om riemen, en dus ook beugelriemen, schoon te maken en in te vetten, dus vandaar :Y)

Verder teugels. Ik heb 4 paar teugels, 1 paar leren, 1 paar springteugels, 1 paar opaque biothane met een rubberen laagje (zie foto met de beugelriemen) en 1 paar betabiothane. Ik vind de springteugels het fijnst, en daarna de leren. Door het rubber zijn de opaque teugels wel erg dik, terwijl het minder stevig aanvoelt. Het betabiothane vind ik wat glibberig, ik rijd graag met handschoenen en dat kan ik met deze teugels niet. De enige reden dat ik ze gebruik is dat het split reins zijn, vind ik handig aangezien ze niet aan elkaar vast zitten en mijn paard heeeeele duuuuuuiiiiiidelijke richtingaanwijzingen nodig heeft wanneer ik met hem aan dikkeconditielozeponymetkortehalsjesdienietwillenbuigen-gym doe. Voor m'n gevoel ben ik met die teugels toch minder beperkt dan met teugels die aan elkaar vast zitten, zeg maar. Qua breedte heb ik liever niet te smalle teugels, de biothane teugels die ik heb zijn allebei 16 millimeter (en het biothane hoofdstel 12 millimeter) Daarmee zijn die teugels smaller dan mijn leren teugels en springteugels. Wat me meer uitmaakt is de dikte. Die met het rubber zijn wel dik (knotsig) maar niet stevig, die van betabiothane glijden te makkelijk door je handen, door het materiaal en doordat het maar een paar millimeter dik is. Dus ik zou niet zo gauw weer biothane teugels kopen, ik rijd toch geen endurance dus voor het praktisch nut (zweet, koelen) hoeft het ook niet. Geef mij maar gewoon springteugeltjes ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:11

Ik heb ook allerlei verschillende teugels maar mijn favoriet blijft toch gewone dunne touwteugels :j

Ietsje dikker dan touwhalster-touw , en dus ook rond , ideaal !
Ligt superlekker en licht in de hand , niet dat gepruts met gedraaide teugels , werkt heerlijk met neck-reining , geen gespje in het midden of open teugels die je op een onbewaakt moment ineens kwijt bent :P

Veel relaxedter dan standaard teugeltjes , ze klotsen en flapperen ook niet zo maar hangen veel stiller.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:44

Het ligt natuurlijk helemaal aan hoe je rijdt en aan wat voor paard zich onder je bips voortbeweegt wat voor teugels, hoofdstel, zadel, noem maar op, het prettigst is :) Ik vind ronde teugels dus echt niks, maar jij wel pmarena. Gelukkig hebben we allebei de voor ons geschikte spullen gevonden :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:25

pmarena schreef:
Ik heb ook allerlei verschillende teugels maar mijn favoriet blijft toch gewone dunne touwteugels :j

Ligt superlekker en licht in de hand , niet dat gepruts met gedraaide teugels , werkt heerlijk met neck-reining , geen gespje in het midden of open teugels die je op een onbewaakt moment ineens kwijt bent :P

Veel relaxedter dan standaard teugeltjes , ze klotsen en flapperen ook niet zo maar hangen veel stiller.

ja DIE teugels ja!! die heb ik nog bij jou vandaan!! Tijdje geleden. :)
Ik had ze blauw willen verven, ze waren immers wit/roze.... Maar het leer kon daar niet zo goed tegen helaas.
Het touw zelf was wel redelijk blauw geworden, en het leer had ik er af gehaald, en door de schoenmaker heb ik daar zwart band met nieuwe klips aan laten zetten :D
Want die ronde touwteugels zijn wel SUPER, en ze zijn ook zo lekker kort, geen probleem als je ze inderdaad eens los laat haha :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:55

hestejente schreef:
Het ligt natuurlijk helemaal aan hoe je rijdt en aan wat voor paard zich onder je bips voortbeweegt wat voor teugels, hoofdstel, zadel, noem maar op, het prettigst is :) Ik vind ronde teugels dus echt niks, maar jij wel pmarena. Gelukkig hebben we allebei de voor ons geschikte spullen gevonden :)

Let wel : ik vind de ronde teugels die normaal in de handel zijn ook niks : VEELS te dik en dat is niet fijn , krijg je kramp in je pinkje van :D
Vandaar ook dat ik iets van 8mm dikke heb , dat is ideaal :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:57

Dabo schreef:
pmarena schreef:

ja DIE teugels ja!! die heb ik nog bij jou vandaan!! Tijdje geleden. :)
Ik had ze blauw willen verven, ze waren immers wit/roze.... Maar het leer kon daar niet zo goed tegen helaas.
Het touw zelf was wel redelijk blauw geworden, en het leer had ik er af gehaald, en door de schoenmaker heb ik daar zwart band met nieuwe klips aan laten zetten :D
Want die ronde touwteugels zijn wel SUPER, en ze zijn ook zo lekker kort, geen probleem als je ze inderdaad eens los laat haha :D

O dat waren dus dikke touwteugels , daar rij ik zelf dus niet mee hoor , vind ik veels te dik , die van mij zijn de helft ongeveer :P

offtopic : ik PB je binnenkort nog even over de speelbal als we er een plekje voor hebben gemaakt om hem op te hangen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:57

Ik heb van die dunne passierteugels..
Die zijn echt dun hoor, niet te vergelijken met normale springteugels.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 17:41

oke, bedankt voor jullie reacties,

Ik ga zeker voor de beta (volgensmij is dat ook van die felle kleurtjes :D ?).

Over de teugels ga ik nog eens even flink nadenken, vind ze erg mooi,
maar wel prijzig voor als ze niet fijn zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:34

Betabiothane ziet er minder fel uit omdat het matter is.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:09

Maar is toch te verkrijgen in heel veel leuke kleuren! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:03

De roze en oranje in Beta zijn behoorlijk fel , de roze is helemaal behoorlijk neon :P

De rest is niet zo eng akelig fel maar wel gewoon heel helder qua kleur.

En het weerkaatst de zon niet zo erg , bij het gewone Biothane kun je nog wel eens een rare schittering krijgen op foto's ;)