Kimblewick bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kimblewick bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:07

Hoi!

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw bit omdat ik er geen heb voor mijn kleinere shet :)

Nu kwam ik dit tegen:

Afbeelding

Niet dat ik hem ga aanschaffen (tenzij het wel een goed bit is dan toch :+ ), maar wat is er zo anders aan de werking van dit bit dan aan die van een water- of bustrens? Want hier zit zelfs een kinketting aan?

Ben er wel nieuwsgierig naar eigenlijk...

Alvast bedankt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:14

Wat wil je doen met die pony? Rijden of voor het karretje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:17

mo_van_dijk schreef:
Wat wil je doen met die pony? Rijden of voor het karretje?

Zoals ik al zei, ik ga het bit niet kopen.
Ik vraag me gewoon uit nieuwsgierigheid af wat voor werking het bit heeft, want ik heb het nog nooit van mijn leven gezien ;)

EDIT: Ik werk trouwens met hem aan de lange teugel ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:26

Anoniem

Re: Kimblewick bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:29

Dus eigenlijk een soort pelham zonder scharen? Als ik het goed begrijp :))

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:31

Ja, klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:40

Ah, bedankt :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:24

Er zit een hele lichte hefboomwerking op dit bit. Dit in combinatie met het notenkrakerseffect (enkel gebroken) is alles behalve vriendelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:35

HAR --> GVL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:20

Amanda schreef:
HAR --> GVL

Waarom dat :+ ?
Het gaat toch om een bit? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:23

Daar heb je wel een punt. :D

Het was ook niet helemaal duidelijk of het om een menbit of om een bit voor het rijden ging. En omdat je aan de lange lijnen werkt heb ik het topic naar GVL verplaatst.
Is een beetje een twijfelgeval omdat je het bit eigenlijk weer niet daarvoor gaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:26

Amanda schreef:
Daar heb je wel een punt. :D

Het was ook niet helemaal duidelijk of het om een menbit of om een bit voor het rijden ging. En omdat je aan de lange lijnen werkt heb ik het topic naar GVL verplaatst.
Is een beetje een twijfelgeval omdat je het bit eigenlijk weer niet daarvoor gaat gebruiken.

Haha, ik ga het bit helemaal niet gebruiken :)) Het ging echt enkel en alleen om waar het nou voor is :)

Maar goed ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:28

Dan zet ik 'm weer terug naar HAR :j :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:28

Amanda schreef:
Dan zet ik 'm weer terug naar HAR :j :D

:') Oke :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:03

Ik heb ook zo'n bit. Reden: het is een dun bit, met een (in mijn geval) ongebroken mondstuk en tongvrijheid. Dun en tongboogje was wat mijn paard nodig had, hij doet 't er best op. Omdat ik niet zo weg was van de hefboomwerking ben ik toch verder blijven zoeken en kwam toen bij een mylerbitje (de MB04) uit. En dat is het helemaal. Maar de kimblewick blijft, voor afwisseling en voor geval van nood.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:47

Het bit zelf werkt als een enkelgebroken D-trens(niet vriendelijk dus) de kinketting zorgt voor hefboom werking en dan kun je als voorbeeld de pelham geven ja. Eigenlijk kan de kinketting van de foto die jij laat zien niet optimaal inwerken omdat er geen teugel gaten in zitten, zoals bij deze wel het geval is. Doordat je de teugels door een van die gaten vastmaakt verkrijg je de optimale hefboomwerking en bevestigen aan de bitringen zelf is minder scherpe kinketting inwerking, dus minder hefboomwerking.

http://horze.nl/product_info.php?products_id=13060

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:47

daffie1986 schreef:
Het bit zelf werkt als een enkelgebroken D-trens(niet vriendelijk dus) de kinketting zorgt voor hefboom werking en dan kun je als voorbeeld de pelham geven ja.

Mis. Het oogje voor het bakstuk ten opzichte van de bitring zorgt voor de hefboomwerking, de kinketting zorgt ervoor dat het bit niet te ver kantelt in de mond, en begrenst dus de hefboomwerking (en zorgt voor druk op de kin, waardoor er op 2 plaatsen op het hoofd druk is)