Bitloos rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

Bitloos rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:26

Hallo!
Ik heb een vraagje! Ik wil met het paardje (Angel) dat ik rijd graag bitloos gaan rijden.
Kan ik dit gewoon doen door het bit van het hoofdstel los te maken en het hoofdstel gewoon indoen?
Of zijn hier speciale hoofdstellen voor nodig?

Hier een foto van het hoofdstel waar wij mee rijden!;

Afbeelding

Groetjes Angel & Chantal! :D

siskeh

Re: Bitloos rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:30

het allesmakkelijkste is om te beginnen met bitloos op je gewone stalhalster.
dat is waarschijnlijk prettiger dan bij dit hoofdstel het bit uithalen.

als je verder wilt met bitloosrijden zou ik zeggen, koop een écht bitloos hoofdstel!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:36

Bedankt voor het advies!

Jaa ik wil eerst proberen of het een beetje lukt zonder bit, dus koop idd nog niet meteen een bitloos hoofdstel!
Maar het halster is wel een goede tip!

Heeft iemand nog tips hoe je het rijden zonder bit het best kan aanpakken als je net begint?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:14

Eerst maar eens gewoon heel speels, na het rijden halster met teugels omdoen, zadel eraf( als het misgaat kun je veel makkelijker afstappen) en dan gewoon eens wat sturen en aandraven.
De meesten vinden het eng omdat ze denken dat er geen stopknop of stuur meer opzit als het bit niet in de mond zit......
Kijk gewoon hoe ze reageert en dan kun je later altijd nog eens verdiepen in allerlei soorten bitloze optomingen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:19

ik heb weinig/geen ervaring met bitloos. maar ben al wel 2x met een touwhalster langs de weides gaan wandelen en rond de renbaan bij ons op stal.
om te sturen overdrijf ik gewoon met binnenteugel openen en buitenteugel aanleggen en om te stoppen gebruik ik ook mijn stem voor de zekerheid. Mijn paard snapt er wel niks van, maar dat kan ook niet echt na 2x 10 minuten ofzo :)

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:20

amondi schreef:
Eerst maar eens gewoon heel speels, na het rijden halster met teugels omdoen, zadel eraf( als het misgaat kun je veel makkelijker afstappen) en dan gewoon eens wat sturen en aandraven.
De meesten vinden het eng omdat ze denken dat er geen stopknop of stuur meer opzit als het bit niet in de mond zit......
Kijk gewoon hoe ze reageert en dan kun je later altijd nog eens verdiepen in allerlei soorten bitloze optomingen!

Bedankt voor de tips!
Ik ga meestal met Angel na het rijden, als ik haar terugbreng naar de wei, op haar rug zitten (dan heeft ze dus ook geen zadel op en alleen een halster om). Het halstertouw maak ik dan als "teugel".
Als ik haar in stap bochtjes probeer te laten lopen, reageert ze best goed en aandraven en halthouden hebben we ook al geprobeert, dit ging ook goed!

Op deze foto zie je hoe ik haar meestal terugbreng naar de wei;
Afbeelding

Is dit een goed begin voor het bitloos rijden?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:21

ja hoor je kunt het aan het begin prima doen met een normaal halstertje.
Misschien kun je wel je teugels van je hoofdstel aan het halster bevestigen dit zit wat lekkerder.

Als je er echt fanatiek mee wilt rijden, zou ik toch een bitloos hoofdstel aanraden.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 16:58

Bedankt voor de tips:D!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:17

Één -best belangrijke- tip. Op die tweede rijfoto (en ook best nog wel op die bitloze foto) heb je best wel wat druk op de teugels staan. Dit is sowieso nooit goed, maar de meeste bitloze hoofdstellen zijn hier nog minder geschikt voor, omdat ze werken met druk, en de beloning (voor het luisteren naar jouw hulpen) is het verdwijnen van die druk. Als je dus een echt bitloos hoofdstel gaat aanschaffen, begin dan rustig, anders kan het zijn dat je paard heel fel reageert omdat ze het niet snappen of pijn hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:54

Er is tegenwoordig heel veel keus in bitloosjes, als je start zou ik het op een freestyle halter doen en gewoon eens kijken hoe het stuur en rem werkt door middel van jou eigen houding,
Stalhalster is niet helemaal goed om mee te rijden, daar word de druk niet goed mee gegeven,
Vind zoiezo de druk op het halster vrij groot op de laatste foto.
Dus probeer met wat minder meer voor mekaar te krijgen en zoek geen sten in je handen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:12

RT-->HAR

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:18

Ik zou eerst je paard leren wijken voor druk, zie www.paardnatuurlijk.nl over hoe en wat. Met stalhalster kun je prima beginnen, wel met dan beide teugels aan de onderste ring ipv aan de zijkanten. Op de foto hoe je haar naar de wei brengt heb je wel je 'teugels' enorm strak! :oo Losser doen zou ik dus zeggen. :)

Succes!

santi04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:25

Wat je ook kan doen is als je een lage neusriem hebt liggen deze gebruiken met teugels eraan. Zo heb ik jaren lang gereden met mijn pony ging heel goed. Hoef je niet meteen een nieuw hoofdstel te kopen. Ik rij nu zelf met een norton bitloos hoofdstel kruislings systeem deze vind ik erg prettig en mijn pony reageert er heel goed op.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:32

Bedankt voor alle tips!
Ik heb zaterdag bitloos gereden met Angel en het ging best goed! Halthouden, stappen, draven en galoperen gaat goed en figuren rijden lukt ook al aardig!
Ik heb met zeer losse teugels gereden, dit ging best goed!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:09

Voor bitloosrijden heb je speciale hoofdstellen. Om aan een halster een touwtje te bevestigen kan ik nou niet echt "bitloos rijden" noemen. Eerder gewoon een beetje rondhobbelen op een paard/pony zonder hoofdstel

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:49

@vibabu: daar ben ik het absoluut niet mee eens.
waarom is een halster anders als een touwhalster?
oke, de inwerking is wat anders, maar dan nog je kan er wel degelijk mee trainen..
en wat dacht je van rijden op halsring.. is dat ook rondhobbelen?

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:20

Ik ga volledig mee met Siskeh :oo
Tuurlijk is dat wel bitloos rijden, je rijdt en je hebt geen bit :+
Wat versta jij onder 'echt' rijden dan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:11

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:41

Zoals Arabesk laat zien. Volgens mij staat hier niet echt een halster met een halstertouwtje er aan vast geknoopt als bitloos rijden als mogelijkheid.

Onder "echt" rijden zie ik een professioneel in elkaar gezet hoofdstel met de bedoeling om mee te rijden en niet een paard mee te begeleiden. :)