Springen met springsingel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kimmetje01

Springen met springsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:40

Hoi allemaal,

In 2010 wil ik officieel gaan starten met mn paard.
Wat adviseren jullie, springen met of zonder springsingel?

Zelf twijfel ik er heel erg over, ook omdat een springsingel nog best duur is..

Ik hoor het graag ! :)

LetsgoKelly

Re: Springen met springsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:43

Je bedoeld een singel met buikflap? Ik zou daar toch wel voor gaan. Zeker als je paard zijn benen flink intrekt boven de sprong. Wat vind je duur? Je hebt ze al in leer voor 80 euro nieuw.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:44

Ik denk dat als je echt grote hindernissen gaat nemen dat het beter is om een springsingel aan te schaffen gewoon als extra bescherming. In het begin zal dit nog niet echt nodig zijn als je in de B-categorie gaat starten. Zodra je hoger gaat is het geen overbodige luxe. :D

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:45

Springen met een springflap is ervoor als je paard zn voorbenen erg intrekt dat de kalkoenen niet in zn buik gaan prikken.
Als jou paard zn voorbenen dus neit echt optrekt zou ik het niet doen.

In de B is het waarschijnlijk nog niet nodig ik zou wachten tot je wat hoger geklasseerd bent.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:46

tja... ligt eraan of je paard zichzelf aantikt..... Ik zeg daarom altijd "beter voorkomen dan genezen" (beter met singel rijden dan dat hij straks springen niet meer leuk vind doordat hij zich vaak aantikt)
Er zijn trouwens ook goedkopere oplossingen ivm een springsingel. Er zijn ook van die lederen lappen die je door je eigen singel kan 'rijgen'. Stuk goedkoper MAAR ik vind het niet zo mooi staan (het steekt namelijk meestal wel fel onder je paard vandaan...) EN als je nu een degelijke springsingel uit een stuk aanschaft doe je daar echt jaren en jaren mee. Ik heb de mijne nu alweer 6 jaar.
Tipje: bij http://www.emmers.eu bieden ze soms al springsingels aan voor 70 euries. dat is de kop nog niet af vind ik.
Laatst bijgewerkt door x_Quinta_x op 13-08-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:48

mijn vorig paard had toen hij nog maar aspiranten sprong (60 cm) zijn springsingel al heel hard nodig, dus dat er hier mensen zijn die zeggen dat het in de B niet nodig is ben ik toch nie zo mee eens. Elk paard is anders, toch?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:52

Springsingel is niet afhankelijk van de hoogte, maar van de manier van springen van het paard. Ik start M hc en en cross L, maar heb nog nooit met springflap gereden.

Als je paard zijn voorbenen dubbel vouwt zou ik het wel doen!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:53

mo_van_dijk schreef:
Springsingel is niet afhankelijk van de hoogte, maar van de manier van springen van het paard. Ik start M hc en en cross L, maar heb nog nooit met springflap gereden.

Das niet waar sommige paarden trekken bij hogere hindernissen de benen beter op dan bij lagere.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:54

Optrekken en dubbelvouwen is iets heel anders.

Als je paard zo springt zou ik het i.i.g. wel doen:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mootje op 13-08-09 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:56

Tis maar hoe je het ziet komt op het zelfde neer.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:59

Voordat er weer een giga discussie ontstaat:
@ TS: Wat jij verkiest is helemaal je eigen keuze. Sommige wagen het erop en springen zonder, wat bij sommige paarden ook perfect kan. Als ik jou was zou ik gewoon je paard even observeren tijdens het losspringen. Tikt hij of tikt hij niet...
Misschien moet je in je achterhoofd houden dat het toch nooit kwaad kan om wel met buikflap te springen. Maar zoals je zelf al hebt aangegeven is het wel een hele kost.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:33

Je kan inderdaad wel beter voorkomen dan genezen..

Bedankt voor de reacties !

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:38

ArabicQueen schreef:
mo_van_dijk schreef:

Das niet waar sommige paarden trekken bij hogere hindernissen de benen beter op dan bij lagere.

Ik ben het eens met Arabic Queen. Sommige paarden vouwen hun benen naar voren toe op, anderen meer onder hun lichaam.
Vergeet niet dat het ook maar zo kan zijn dat je paard helemaal niet tegen een buikflap kan, dat het hem erg irriteert. Ik ken een paard die helemaal knetter wordt zodra hij zo'n singel draagt.
Bij mijn vorige paard, waarmee ik af en toe een B parcourtje reed, had ik ook geen buikflap. En vroeger bestonden die dingen ook niet.
Tis maar net wat je zelf nodig vindt!