Welk zadel raden julle mij aan als ik zeg...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oeless

Welk zadel raden julle mij aan als ik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:23

Dat ik absoluut niet goed mijn bekken kan kantelen, en mijn kont dus naar achter druk en mijn rug naar voor buig? ;)
Ik ga uit van een van de zadels van Hulsebos, heb momenteel een Passier Grand Gilbert maar daar kan ik echt niet mee rijden. ;)

Ik snap best dat een zadel mijn probleem niet uit de weg kan halen, maar ik weet wel dat er waarscheinlijk wel een betere zadel voor mijn probleem is.

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:05

In iedergeval geen Hulsebos. Ik heb zelf het zelfde probleem en ben ook opzoek naar een nieuw zadel. Ik heb nu ook de Grand Gilbert te leen maar ben er nog niet uit of dat hem gaat worden.

Hiervoor had ik een zadel met een diepe zit en daar werd het steeds erger van. Wij hebben dus een zadel nodig met een vlakke zit. Ik ga ook nog de KN symfonie proberen, misschien is dat iets.

Ik hou je toppic in de gaten daarom, maar mijn zadelmaker zei in iedergeval geen diepe zit, dan wordt het alleen maar erger van en dat heb ik zelf ook ondervonden. Heel erg jammer vind ik want ik vind een diepe zit juist zo lekker zitten en mooi ogen :( maar mijn houding word er veel slechter van.

ponymeid1

Re: Welk zadel raden julle mij aan als ik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:13

Diepe zit is idd af te raden zoals bovenstaande zegt.
Ik heb nu een rossner met een ongedwongen zit, en dat zit heeeeel wat beter als een KN met diepe zit... :) Ik had toen ook echt rugklachten.

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:14

Ik heb dezelfde problemen. Ik heb gister een hulsebos aan laten meten heb op verschillende zadels gereden en ben uitgekomen bij de dressage CC deze heeft wel een diepe zit en veel kniewrongen en deze zette mij in de juiste houding mijn problemen werden er niet erger door ( heb er een half uur op gereden ong.) maar ik zat juist veel beter vooral in de galop merkte ikzelf heel erg verschil. Heb er nu een oud type kn op met een platte zit en weignig wrong hierop kantelde ik juist heel erg naar voren (tevens op mijn spring zadel) misschien dat ik het minder erg heb als ts maar dat kan ik zo natuurlijk niet beoordelen. Hij kijkt in ieder geval heel goed naar ruiter en paard. Tevens zijn er modellen met een mider diepe zit van Hulsebos.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:17

Rossner American VZH zadels zijn zo fijn! Denk dat je die wel erg goed kan gebruiken als ik je klachten zo zie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:18

Geen zadel, maar de sportschool.
Buikspieren trainen en je probleem is over.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:26

Ik heb dat ook een beetje. Ligt meer aan het paard (is nogal schieterig) waardoor ik periodes heb dat ik verkrampt ga zitten en dus naar voren.

Zadels waarmee ik heb gereden:
- Euroriding Diamant - Verschrikkelijk zadel ... Altijd last van mijn rug tijdens en na het rijden
- Wintec 500 - Geeft niet heel veel steun, maar kunt wel vrij zitten
- Stubben Scandica DL - In dit zadel kon ik het fijnst zitten. Genoeg steun aan de kniewrongen en een redelijk vlakke zit
- Prestige Top Dressage - Kan ik ook fijn in zitten, maar net iets minder als de Stubben
- Wintec Isabell Werth - Dit was voordat ik rugklachten kreeg, maar ik kon er heerlijk mee rijden

Een zadel met diepe en gedwongen zit zou ik niet nemen. Een Ainsley kan ik voor mijn gevoel niet aanraden.

Ik heb nu een Prestige, maar heb een tijdje rond gekeken en ik vond een Rossner Montreal heerlijk zitten! Heel veel steun maar totaal geen gedwongen zit. Een Rossner Amerika of Sydney kon ik dan weer niet lekker in zitten ...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:58

Ik heb idd de Rossner Montreal :j ideaal zadel! :)

@ Pyriet, mijn klachten speelden ook pas later op. Hoop dat jij daar geen last van krijgt!

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:10

Mik_ schreef:
Ik heb idd de Rossner Montreal :j ideaal zadel! :)

@ Pyriet, mijn klachten speelden ook pas later op. Hoop dat jij daar geen last van krijgt!

Ga er niet vanuit heb de laatste tijd op veel verschillende zadels gereden waaronder veel met diepe zit en veel met vlakke zit. met een vlakke zit krijg ik veel rugklachten met een diepe zit niet hiervoor heb ik een rossner montreal diepe zit met veel knie wrong gehad (1,5jaar) daar kon ik ook erg goed op zitten alleen was deze niet geschikt meer voor mijn paard en niet goed aan te passen. daarna veel op een KN met vlakke zit en een springzadel met vlakke zit daarbij kwamen de problemen opzetten misschien iets spier tekort maar het word niet beter vandaar dat ik nu wel weer voor een diepe zit en veel wrong ga (en close contact)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:38

riekSter schreef:
Ik heb dat ook een beetje. Ligt meer aan het paard (is nogal schieterig) waardoor ik periodes heb dat ik verkrampt ga zitten en dus naar voren.

Zadels waarmee ik heb gereden:
- Euroriding Diamant - Verschrikkelijk zadel ... Altijd last van mijn rug tijdens en na het rijden
- Wintec 500 - Geeft niet heel veel steun, maar kunt wel vrij zitten
- Stubben Scandica DL - In dit zadel kon ik het fijnst zitten. Genoeg steun aan de kniewrongen en een redelijk vlakke zit
- Prestige Top Dressage - Kan ik ook fijn in zitten, maar net iets minder als de Stubben
- Wintec Isabell Werth - Dit was voordat ik rugklachten kreeg, maar ik kon er heerlijk mee rijden

Een zadel met diepe en gedwongen zit zou ik niet nemen. Een Ainsley kan ik voor mijn gevoel niet aanraden.

Ik heb nu een Prestige, maar heb een tijdje rond gekeken en ik vond een Rossner Montreal heerlijk zitten! Heel veel steun maar totaal geen gedwongen zit. Een Rossner Amerika of Sydney kon ik dan weer niet lekker in zitten ...

Dat komt me ook erg bekend voor. ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:14

mijn eerste gedachte was ook, hoe komt het en kan je er nog aan werken dmv fysio, ostheo, of sportschool oid? maar dat vroeg je niet... ;)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:18

De sportschool werkt zowieso niet, heb van alles gedaan, een hele boel afgevallen maar ik kan nog steeds helaas mijn bekken niet kantelen. :+

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:21

Hulsebos zou ik aanraden... Ik had ongeveer hetzelfde probleem, waardoor ik met een kromme rug ging rijden, een Hulsebos zadel(Als je het goede type hebt..) dwingt je om je bekken te kantelen en daardoor ging ik rechtop zitten, ik heb het zadel nu 2,5 week... ! En ik ben er zooo blij mee!

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:54

Misschien moet je een zadel laten maken speciaal voor jouw problemen.. Of een zadelmaker laten komen en de hele zwik zadels mee laten nemen..Misschien is een boomloos zadel wel wat voor je..

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:06

fienaaa schreef:
Hulsebos zou ik aanraden... Ik had ongeveer hetzelfde probleem, waardoor ik met een kromme rug ging rijden, een Hulsebos zadel(Als je het goede type hebt..) dwingt je om je bekken te kantelen en daardoor ging ik rechtop zitten, ik heb het zadel nu 2,5 week... ! En ik ben er zooo blij mee!

En welk type heb jij dan? :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:14

PP > HAR

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:20

Maar er moet toch een oorzaak voor zijn dat je bekken niet kan / wil kantelen? Is het niet handiger om dat eerst uit te zoeken, bijvoorbeeld eens naar goede chiropractor?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:23

Welk zadel je het best kan hebben is moeilijk wat dat is erg persoonlijk wat voor de een werkt hoeft voor jou niet te werken. Mijn zit is ook niet geweldig, maar ik ga regelmatig zonder zadel rijden en dan moet je wel goed zitten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:25

Ik ken het probleem en van diepe zadels wordt het inderdaad alleen maar beroerder. Ook een boomloos zadel werkt niet (voor mij althans). Ik rij nu op een massimo trail rond. Geen diepe zit, maar met voldoende steun waardoor je het probleem met het bekken kunt ondervangen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:30

Ik heb nu een rossner en kan daar wel fijn mee rijden ( helaas is het zadel voor mij iets te groot maar voor mijn pony perfect.

Ik heb ook met een legacy Fryso zadel gereden maar hierdoor kreeg ik zo'n rugpijn en pijn in mijn benen.

En ik heb nog een kieffer vzh zadel, vind ik ook heel erg fijn zitten. En geeft goede steun aan mijn benen wat ook bij de rossner goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:39

Ik had ook hetzelfde probleem, ik reed met een Kieffer Action dressuurzadel met diepe zit en veel kniewrong en dat pastte dus helemaal niet bij mij. Ik kon niet op mijn kont blijven zitten, vooral in galop. Ik kon toen de Passier GG van mijn bijrijdster proberen en dat was echt een verademing! Ik heb nu zelf ook een Passier GG gekocht en ik zit veel vrijer en minder gedwongen, nu kan ik echt veel beter zitten.

aafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:48

Ik had op mijn paardje een Zaldi New Kent dressuurzadel liggen en dat ging goed. Er zitten geen achtelijke dikke wrongen aan en heeft een heerlijke zachte zit.
Helaas is mijn paardje overleden en heb ik het zadel nu te koop staan op marktplaats.

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:30

fienaaa: Wat voor hulsebos heb jij dan??

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:33

Ik had hetzelfde probleem met mijn Passier Grand Gilbert. Ben overgegaan naar de Kentauer Elektra. Zit als een huis en kost een schijntje vergeleken bij de Passier.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:48

Ik kan je een vlak zadel aanraden met een ongedwongen zit en weinig kniewrong. Zelf rijd ik met zeer oude zadels, omdat deze nog een vlakke zitting hebben en mij niet in een houding dwingen. Ik heb een vlak dressuurzadel van Kieffer (een Kieffer Bavaria van ca. 25-30 jaar oud) en één van Stübben. Tevens rijd ik dressuur met een Ainsley springzadel.

Het niet goed kunnen kantelen van een bekken kan verschillende oorzaken hebben. Mensen met een wat meer horizontaler bekkentype (dit zijn mensen met meer bil en neiging tot een holle rug) ondervinden vaak problemen bij een zadel met diepe zit. De diepe zit verhindert dat het bekken in middenstand kan en duwt de ruiter naar voren. Daarnaast kan er sprake zijn van onvoldoende spierkracht van de onderste buikspieren of onvoldoende coördinatie.