Bandages voor jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

flo31

Bandages voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:37

Ik doe wel eens bandages om mijn paard, ik weet hoe het moet, niet te strak niet te los en ik doe het nooit bij warm weer zodat de pezen niet overhitten. (Bokt kennende schrijf ik het er het liefst al nu bij dat ik dus geen pro-contra discussie wil over het bandagegebruik op zich)

Nu kreeg ik net te horen van mijn lerares dat je het best geen bandages gebruikt bij jonge paarden (het ging niet specifiek over mijn paard, mijn paard is nu 6, maar ze zei het wel uitdrukkellijk over een 3 en een ander 4 jarig paard) en vooral al geen elastische als ze toch geen peesproblemen hebben. Heeft iemand hier al van gehoord en wat is de reden dan?

MARILYN_

Re: Bandages voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:40

Wij gebruiken bij onze 3 en 4 jarige ook gewoon bandages, nog nooit gehoord dat het niet goed zou zijn.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:47

Hmmm, ja ik had er dus ook nooit van gehoord
Ik denk dat ze bedoelt dat de paarden niet gewoon moeten worden aan zoveel steun omdat je anders later geen extra meer kan geven. Een beetje zelfde principe als onmiddellijk een streng bit in een paardenmond gooien. Als je paard dit dan gewoon wordt kun je niet meer terug naar een trensje...?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:00

Voor zover ik weet zijn bandages niet voor steun. Zo gauw ze steun geven zitten ze verkeerd en zullen de benen tijdens het bewegen afhankelijk worden van deze steun (bij langer gebruik). Uiteindelijk zal het paard kreupel lopen als de steun niet gegeven word.
Waarom het specifiek bij jonge paarden niet zou 'mogen' worden gebruikt begrijp ik ook niet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:05

Wat ik weet is dat het voor jonge paarden belangrijk is om te leren waar ze hun benen laten. Met bandage om kunnen ze slordiger lopen, als ze een keer langs een eigen been strijken vangt de bandage dat op. Da's niet handig. Da's de enige reden waarom ik me kan voorstellen bij een jong paard.