Voor mijn nieuwe paard heb ik een hoofdstel en bit gekocht (bit heeft mijn moeder gekocht bij de welkoop) ik had precies uitgelegd wat ik wilde hebben (dubbel gebroken watertrens) ik ben er alleen vergeten bij te zeggen dat het wel een bol tusenstukje moest wezen. en nu heb ik dus een plat tussenstukje. zit er heel veel verschil tussen qua scherpte of is een plat tussenstukje en echt veel scherper. zoja dan ga ik hem natuurlijk ruilen, maar liever niet. Ik kan het nu nog niet uitproberen, want mijn paard komt pas maandag.
Zolang het platte tussenstukje tussenstukje plat op de tong ligt is het gewoon zacht. Als het echter recht of schuin op de tong staat is het wel wat scherper.
vorame
Geplaatst: 08-08-09 17:47
Met wat voor bit werd je paard bij de vorige eigenaar gereden? Ik zou een zelfde bitje gaan halen als daar.
daar werd ze met een dubbelgebroken bustrens met bol middenstukje gereden. maar aangezien we alles al hadden, (zadel hoofdstel etc) en alleen nog de maat van het bit moesten weten. had mijn moeder geen zin om nog een x 3 kwartier in de auto te zitten voor een bit.
Koper
Geplaatst: 08-08-09 19:43
Waarom wil je nu dan een watertrens? Juist als je al zo'n beweeglijk dubbelgebroken mondstuk hebt is een watertrens nog weer wiebeliger voor het paard. Waarom heb je niet gewoon een bustrens gehaald?
Een bit met een plat tussenstukje dat met de smalle kant op de tong ligt is inderdaad wel wat scherper, maar ook duidelijker voor het paard.
okej! dan ga ik maandag nog naar de welkoop om een ander bit te halen, en anders vraag ik wel een vriendin of ik zolang een bit van hun mag lenen
Koper
Geplaatst: 08-08-09 19:55
Sowieso hoeft het bit dat de vorige eigenaar gebruikte niet het meest geschikte te zijn, bij mijn paard kreeg ik een hoofdstel met een vreselijk dikke, enkelgebroken watertrens. Die hem pijn deed. Dus die heb ik uiteraard nooit gebruikt. Het perfecte bit heb ik nog niet voor hem gevonden, het is voor ieder paard toch steeds weer een zoektocht en het ene paard is wat makkelijker met bitten dan het andere.
nou, ik heb er nu 4x op gereden. en ze liep er heel goed mee. (ze heeft hier vroeger wedstrijden op gelopen) maar ik heb nog een vraagje.. stel dat ze bij de welkoop nou niet een dubbelgebroken bustrens met bol tussenstukje hebben. wat moet ik dan kiezen, tocht voor een enkelgebroken bustrens, of dit bit met bol tussenstukje
Koper
Geplaatst: 08-08-09 20:26
Dat ligt er maar helemaal aan, ik weet natuurlijk ook niet wat dat paard het prettigst vindt. Sommige paarden vinden een ongebroken of enkelgebroken bit fijner dan een dubbelgebroken, andere juist niet. Sommige vinden een watertrens fijn, andere vinden het te onrustig. Heb je iemand in de buurt (op stal ofzo) waar je bitten van zou mogen lenen om een tijdje mee te rijden en te kijken wat bij haar past?
nou, ik denk dat ik die vriendin wel kan vragen, zij hebben heel veel paarden thuis (en een enorme bitten collectie) verder niemand op stal, want mijn (toekomstige) paard en shet staan thuis
Koper
Geplaatst: 08-08-09 20:29
Oh, hihi! Maar het zou fijn zijn als je van die vriendin wat modellen kon lenen