Pelhalmbit met verbindingsleertje.. Slecht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dootjuuh

Pelhalmbit met verbindingsleertje.. Slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:23

Hallo..

Wij rijden al 2 jaar met goed resultaat met de pelhalm.. Nu is het zo dat het mij aardig toertje lijkt om met twee teugels te rijden. Dus hebben we gekozen voor het Pelhalmriempje.. Nou was het al even zoeken wat voor haar een geschikt bit zou zijn.. En met de pelhalm zijn we tot de conclusie gekomen dat ze daar erg goed op reageerd.. Zelfs met het pelhalmriempje. In die twee jaar is het stukken beter met haar gegaan. En we willen eigelijk weer kijken hoe ze reageerd op een standaard trensje.. Omdat we niet eeuwig met dit bit willen blijven rijden. Alleen nou lees ik her en der dat het bit met zo verbindingsstukje helemaal niet geoorloofd is.. En je dus eigelijk je paard de vernieling in rijd.. Terwijl ik niet gewend ben om met twee teugels te rijden ik dus deze oplossing had voorzien.. Ik weet niet wat ik nu moet geloven.. Het is niet dat we haar mondhoeken uitscheuren ofzo.. Ondanks dat ze een pittig bit heeft.. Wordt er juist met hele zachte hand gewerkt..

Kan iemand me daar wat advies over verschaffen? Zelfs opbouwende kritiek kan ik waarderen!
Om even duidelijk te stellen waarom we de pelhalm hebben. Al leest het gek in sommige oren. Maar mevrouw is nu 13 jaar geboren en getogen bij ons.. Zelf gefokt.. Dus de band is zo goed.. Dat ik met gesloten oren kan voelen dat ik met haar te maken heb. Maar daar maakt zei soms aardig misbruik van.. En verzet zich aardig tegen de bitten die ze gehad heeft. Met de pelhalm hadden wij weer wat meer in te brengen.. En konden we weer vanaf de basis beginnen met trainen. En zo willen we kijken hoe dat resultaat geboekt is om te kijken hoe ze op een trens reageerd.. Want daar liep ze letterlijk dwars doorheen! Terwijl we haar tijdens het beleren nooit met bit hebben gelongeerd. Maar ze het trucje gewoon doorhad. En ze het er dus ook van nam!! Eigenzinnig laten we maar zeggen.

Als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.

Ik ben overigens het tweelingzusje van Dorien die reageerd onder haar account.. Vandaar de naam. Zodat jullie niet in de war schieten;)

Liefs,

Nynke

Nibbit

Re: Pelhalmbit met verbindingsleertje.. Slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:25

Met riempje is juist wel toegestaan, zonder niet ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:32

Het pelhamriempje maakt nou juist dat het bit vlees noch vis is; dit bit is bedoeld om met twee teugels gereden te worden, en dan ook nog alleen de ongebroken variant. alleen met twee teugels kun je dit bit gebruiken waar het voor bedoeld is; zachter als trens met de bovenste teugel, strenger als stang met de onderste teugel..
De gebroken pelham mag wat mij betreft vandaag nog verboden worden, dat is een martelwerktuig.

Je zou haar ook eerst kunnen proberen met een ongebroken trens, of de pelham met alleen 1 teugel bovenin; en misschien in de bak gelijk een (dubbel-)gebroken trens?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:39

als je met die pelham riempjes rijd heb je eigenlijk constante druk op alle 2 de ringen zeg maar ..dus werkt het bit erg scherp in ....als je met 2 teugels rijd (doe ik ook-heb een k&k dubbelgebroken aurigan pelham) kan je met je normale teugel (grote ring) net zoals een trensje rijden ..word je paard te heet zeg maar pak je even de onderste teugel erbij .en laat deze ook meteen weer losser als je paard rustiger word.. maar zorg als je dit wilt gaan proberen dat er iemand bij is die jou goed kan uitleggen hoe je hiermee om moet gaan. ;)

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 15:23

Ok bedankt.. Hier kan ik zeker wat mee!! Na jullie reacties gelezen te hebben. Wil ik zeker van de pelhalm af.. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik graag zou willen dat ze niet door de normale trens heen ging.. Ik denk dat ik de ongebroken trens even ga proberen.. Want ik heb idd het idee dat ongebroken haar beter zit dan ongebroken. Maar dat is aardig lastig in te schatten. En ik wil ook niet teveel poespas erom heen.. Ik wil graag een bitje wat voor haar erg goed te doen is. Maar ook voor mij.. Zodat ik enigzins wat controle heb. Al zie ik het als een technische probleem. Is het toch nog steeds lastig in te schatten welk bit voor haar nou geschikt is.. Ik wil haar niet martelen!!

Bedankt voor jullie advies!!

Liefs,

Nynke

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:51

ik denk ook dat het mischien goed is om je paard veel overgang oefeningen le laten rijden ....S voltes-voltes- achtjes zo houd je je paard bij de les en geconcentreerd op jou.....

ik zou gewoon wat bitjes proberen ...houd wel rekening mee dat je 2 jaar op een pelham met riempjes hebt gereden en je paard dus tijd nodig heeft om aan het nieuwe bit te wennen ;) mischien een dunnerbitje van 16-18mm dik een bustrens i.p.v watertrens .of andersom..mischien heeft je paard weinig ruimte in haar mond en gaat ze daarom soms in staking

je zou kunnen proberen om met 2 teugels te gaan rijden aan je pelham ..en alleen met de bovenste teugel te rijden word ze heet neem je de onderste voor de rem zeg maar..is ze meteen braaf de onderste teugel weer losser en doorgaan met wat je bezig was...meer om af te bouwen en haar al voorbereiden op rijden met normale trens

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:19

Ja precies.. Ik ben me ervan bewust dat een pelhalm dus met twee teugels gereden moet worden. Daar is ie voor gemaakt. Alleen omdat ik dat mezelf niet wil aanleren zonder begeleiding. Heb ik dus voor het verbindingsleertje gekozen. En idd daar krijg je dus die constante druk op het bit. Maar mischien moet ik juist een heel vriendelijk bitje voor haar gebruiken.. Hetzijt een appelbitje? Want mischien is het juist het bit.. Ondanks ik er tevreden over ben wel het probleem voor haar. Want dit is een gebroken.. Persoonlijk rijd ik liever ongebroken.. Want in die 2 jaar merk ik dat ze toch nog aardig tegenstribbeld.. Hetzij haar mond open willen doen ondanks het sperriempje!! Dus het is moeilijk.. Ze is ook al 13 jaar.. En ik doe nog steeds regelmatig grondwerk met haar om de communicatie optimaal te houden.. Maar ik twijfel toch nog enorm.. Ik wil graag dat ze er prettig op rijd.. Zonder martel.. Maar ik vind het met al die bitten enorm moeilijk om in te schatten wat bij haar zou passen.. Ik denk dat ik die ongebroken trens eens ga proberen.. En dan iets dunner.. Want als ik haar mond eens heb bekeken vult die tong van haar toch aardig de ruimte.. Maar ze moet ook niet over me heen lopen.. En ik wil dat ze er geen hinder aan ondervind! En ik wil gerust een aantal bitten proberen hoor.. Maar hahah dan zou ik ze wel moeten mogen proberen.. Het bit moet ook goed in haar mond passen.. Voor haar gebruik ik nu een 13.5 en dan zit hij niet te soepel, niet te ruim.. Maar toch ietwat te groot heb ik het idee.. Maar een 13 zou waarschijnlijk weer aan de krappe kant blijven..

Hahah kan iemand mijn paardje niet even een keer berijden om haar een beetje te leren kennen!! Dan heb ik tenminste iemand met wie ik een mening kan delen.. Vind het moeilijk!

Liefs,

Nynke

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:54

Misschien is het dan een goed begin om goede begeleiding te zoeken. Deze kan je ook adviseren in je bit. Dus ofdat je met 2 teugels kunt gaan rijden of op een andere manier. Het is moeilijk vanaf een computer te bepalen wat het probleem is. Daarnaast is ieder paard ook anders en kan een klein verschil een groot verschil zijn voor ee paard. Zo rijd de een beter met een dubbelgebroken bit de ander ongebroken. En daarnaast heb je nog zoveel soorten. Daarnaast kan misschien een verandering aan het hoofdstel zoals een andere neusriem ook al wat verandering brengen. Kan per paard heel verschillend zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:34

miscommunicatie moet je niet oplossen met een bit, miscommunicatie moet je oplossen in jouw hoofd en in de omgang naar je paard. Verdiep je eens in grondwerk ala parelli of voest.

Ponytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:38

met riempje is juist wel toegestaan en zonder riepje niet

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:39

Je bent in de war met een pessoa bit ponytjee

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:50

op wedstrijden is het verplicht om met verbindingsleertje te rijden, en daarnaast mag je ook nog is niet met een ongebroken pelham rijden..
Maar zelf rij ik toch echt met een ongebroken pelham met 2 teugels, omdat ik door de 2 teugels zelf kan bepalen hoe ik in wil werken (oftewel de onderste teugel hangt bijna altijd er los bij) en ongebroken is ook een stuk prettiger.

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:59

Ok dat snap ik.. Maar mijn vraag was uiteindelijk of mijn eigelijke mening gebaseerd op een gelezen verhaal.. Dat een pelhalm eigelijk een niet zo leuk bit is.. @caira.. Ik snap wat je bedoelt. Grondwerk is wat ik zoals als je goed heb gelezen vrij vaak met haar doe. Dit om de communicatie tussen mij en haar optimaal te houden. Ik zal me eens verdiepen in wat je als advies heb gegeven. Ik wil uiteindelijk graag van de pelhalm af.. Maar het ligt er ook een beetje aan hoe je hand is.. Ik ben me er terdege van bewust dat ik het verbindingsleertje heb met als doel ik haar dus onder controle heb. Maar ik me er dus ook van bewust b en dat er een constante druk is op beide ringen.. En dat baart me ergens een beetje zorgen. Ze loopt er opzich ontspannen bij. Maar het moet uiteindelijk gewoon afgebouwd worden!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:35

Slotje omdat dit topic gestart is met een uitgeleend account.