weinig ruimte welk bitje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

weinig ruimte welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:34

het paardje wat ik rij blijkt naar mijn idee te weinig ruimte te hebben voor het bit wat ze nu heeft.
ze doet de voortanden nooit echt op elkaar houd ze telkens een stukje open. verder heeft ze een dikkere tong dan andere paarden. zou een dunner bit voor haar aangenamer kunnen zijn?
en welk bitje dan enkel, dubbel enz???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:56

Ben voor mijn paard met kleine mond en dikke tong ook aan het rondkijken voor een dun en licht bitje. En ik neig heel erg naar een mylerbit, die zijn dun, er zit een rolletje in het midden dat over de tong rolt en de druk verdeelt en het bit is gebroken in die zin dat je links en rechts onafhankelijk kunt inwerken maar het is tegelijkertijd ook recht en neemt door het model veel minder ruimte in in de mond. Gewone gebroken mondstukken nemen juist doordat ze gebroken zijn veel ruimte in beslag. Als je met je paard wil starten moet je wel een bit zoeken zonder sleuven in de ringen.

Persevero

Re: weinig ruimte welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:01

ik ben geen wedstrijd ruiter dus dat maakt me niet zo veel uit. het gaat mij er om dat het paard het prettig vind

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:08

Ik weet niet waar je woont? Van de week kreeg ik namelijk een tip over een ruitersportwinkel waar je een stuk of 5 van die bitten (verschillende modellen) kunt huren om uit te proberen :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:13

Als je paardje echt weinig ruimte in de mond heeft lijkt een geschikt bit te vinden mij lastig. Misschien eens bitloos proberen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:16

Dan wel niet voor mijn paard maar in verhouding hetzelfde probleem bij de mini's: Ik zweer bij de Myler. Dit is zo ongeveer het enige bit wat een beetje op kleine bekkies aangepast is. Ik praat nu over kleintjes maar ook de grote paardenmaten zijn mooi dun. Daarbij hebben ze zoveel verschillende modellen dat er wel iets tussen moet zitten voor je. Evt zou je ook nog een onderlegtrens kunnen proberen, deze zijn vaak ook stukken dunner dan de normale bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:17

Een vriendin van mij rijdt met een ongebroken trens. Dit ook omdat het paard teveel mondvlees heeft. Dit is aanbevolen door de dierenarts.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:22

Ongebroken trens heb ik al geprobeerd, veel dikker en minder beweeglijk dan de myler. Ik wil graag links en rechts onafhankelijk kunnen inwerken. Daarnaast is een ongebroken bustrens ook nog eens veel zwaarder dan de myler, dat weegt voor mij ook mee.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:27

hier een pony met het zelfde.....
wij waren geholpen met een dunner ongebroken bit.
de tandarts adviseerde dat als dat niet genoeg is een bit met tongboog te nemen.
wij mennen met deze pony.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:36

Ook hier een paard met hetzelfde probleem. Kleine mond en een dikke tong. Ik heb al vele bitten geprobeerd. Maar al die bitten probeert ze uit haar mond te werken. Elk halfjaar komt de tandarts die ik elke keer weer hetzelfde probleem voor leg. Maar volgens hem lag het aan haar tanden en werd er elke keer geveild en zou het weg moeten zijn. Helaas.
Nu iemand anders laten kijken en die constateerde dus dikke tong klein mondje. En raadde mij een myler level 2 aan. Vanwege het mooie gevormde en iets dunner bit en een beetje een tongboog.
Ik heb hem in bestelling staan maar nog niet binnen. Heb dus nog geen ervaringen.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:16

Een dun watertrensje kan helpen, en anders even in de winkel vragen miss weten ze daar wel wat ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:26

Ik heb een snaffle, een 'Westerntrens' dus.
Die zijn vaak wat dunner, enkelgebroken en mijne heeft D-ringen.
Ik had eerst een dubbelgebroken bit wat ook een 'normalere' dikte had maar daar liep mijn pony met zijn smalle bekkie ook wat minder mee.
Nu ben ik heel tevreden met dun bit/ bitloos. :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:40

ik kan op het moment een onderlegtrensje lenen. en ik moet zeggen dat ik al het idee heb dat dit beter werkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:54

Nou, dat is dan duidelijk, dan moet je dus op zoek naar een dunner bit... Lijkt me. :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:58

hestejente schreef:
Ongebroken trens heb ik al geprobeerd, veel dikker en minder beweeglijk dan de myler. Ik wil graag links en rechts onafhankelijk kunnen inwerken. Daarnaast is een ongebroken bustrens ook nog eens veel zwaarder dan de myler, dat weegt voor mij ook mee.

Misschien is zo een ongebroken happy mouth bitje wat voor jou?
Die dingen buigen wel, maar knikken niet. Ik rijd er nou ook mee op proef, als middenweg tussen
een enkel en dubbel gebroken bitje.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:58

Een Myler is zeer geschikt voor paarden met een dikke tong
Maar dat ze haar voortanden niet op elkaar krijgt kan ook door haar tanden komen (gebit is niet uitgebalanceerd)
Veel tandartsen hebben nl (nog) niet de juiste kennis in huis om dit te kunnen doen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 07:42

unamie schreef:
Een Myler is zeer geschikt voor paarden met een dikke tong
Maar dat ze haar voortanden niet op elkaar krijgt kan ook door haar tanden komen (gebit is niet uitgebalanceerd)
Veel tandartsen hebben nl (nog) niet de juiste kennis in huis om dit te kunnen doen

als ze geen bit inheeft doet ze dit niet.