ervaringen duitse hack?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovemeintje

ervaringen duitse hack?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:52

hallo,
ik rijd al jaren met een hack
en mijn merrie reageerd er goed op.
maar ik vind dat deze hack te onstabiel om het hoofd hangt
(engelse hack)Afbeelding
nu heb ik zitten kijken voor deze (duitse?)
Afbeelding
wie heeft hier ervarinmg mee en of foto,s?
is deze scherper? en is deze wel stabieler?
het lijkt erop dat bij deze duitse de scharen eerst naar je toe komen en dan pas druk op de neusriem zetten klopt dit?
ik vind het nogal een grof ding en vind deze wat fijner.
Afbeelding
maar is dit diegene met een ketting op de neusriem met rubber eroverheen? of is dit bij de duitse ook?
en is dit erg scherp?
en waar kan ik evt een fijnere (simpeler en minder grof om te zien) hack kopen dan de duitse en engelse?
wellicht eentje met platte neusriem maar wel met de duitse scharen ofzo? :o
hoop dat jullie me kunnen helpen? ;)
ps de s hack was voor ons geen optie.
groetjes

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:13

duitse hack is iets scherper dan de engelse dat komt voornamelijk door het dunne ronde neus gedeelte.
De scharen zijn langer en daardoor is het ook weer wat scherper.
Bij sommige paarden ligt het idd iets stabieler maar over het algemeen ligt een engelse stabieler omdat de scharen net als het neusgedeelte plat zijn.
Uiteraard is dit per paard verschillend, je zal het dus gewoon moeten uitproberen.

voordeel van de duitse is dat je fijn kan inwerken met heel weinig druk. nadeel is dat je al snel te veel druk zet.
Welke voor jou beter is ligt eraan hoe je rijd. losse teugels en weinig keren inwerken dan zou ik voor de duitse gaan. Anders voor de engelse.

als je het neusgedeelte van de engelse aan de duitse zet dan is het hele effect van de duitse weg. dan kan je beter een engelse met langere scharen nemen. Dat geeft hetzelfde effect. (de duitse neusriem is stijf en blijt daardoor vrijwel in model, de engelse is dit niet)

hopenlijk heb je er wat aan ;) succes

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:46

thanx.
zijn er dan engelse met lange scharen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:30

Die duitse zijn niet alleen dunner maar hebben meestal ook een neusriem die een kern heeft van fietsketting of zelfs een massieve staaf ijzer. Hij is dus niet een beetje scherper maar heel erg veel. Voor je beeldvorming: een dubbel gebroken trensje ten opzichte van een ongebroken pelham.

Waarom is je huidge hack instabiel? Ik zie vaak dat hij gewoon niet op de juiste manier om het hoofd zit, te laag en/of te los. Hij hoort minimaal 2 vingers onder het jeukbeen te hangen. De neusriem moet ook zo strak dat er twee platte vingers tussen kunnen.

Voor zo'n Duits model zou ik niet snel gaan, dat kunnen echte martelwerktuigen zijn als je een keer uit balans raakt of wat sterker in moet komen.

Je zou dan beter voor een s-hack kunnen kijken. Die zijn stabiel, hebben een flexibele neusriem en korte scharen. Onder andere verkrijgbaar bij Goedhard, zowel met neusriem als losse scharen. Ik heb losse gekocht en er door de zadelmaker een brede leren band tussen laten zetten.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:44

de s hack was voor ons geen optie.
de huidige hack hangt gewoon goed op juiste plek maar niet lekker om de smalle neus van mijn merrie
en geeft wel ruis door.
vandaar
en mijn vragen waren ook: zit er een ketting in en zo ja werk dit scherper?
ik weet wat ik doe,en zou niet onnodig of in een opwelling iets aaschaffen waar ik mijn paard pijn mee kan doen.
ik ben gewoon aan het aftasten en bekijk de mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:46

Ja er zit een kinketting aan. Ik had in eerste instantie ook de bovenste in een goedkope versie en ging op zoek naar iets mooiers. Heb toen op Equitana alle mogelijke varianten van de 'Duitse' in mn handen gehad maar ben absoluut niet te spreken over die dingen :n .

Waarom is een S-hack niet geschikt voor jouw paard?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 12:00

Juliette86 schreef:
Ja er zit een kinketting aan. Ik had in eerste instantie ook de bovenste in een goedkope versie en ging op zoek naar iets mooiers. Heb toen op Equitana alle mogelijke varianten van de 'Duitse' in mn handen gehad maar ben absoluut niet te spreken over die dingen :n .

Waarom is een S-hack niet geschikt voor jouw paard?

heey,

ik bedoel geen kinketting maar de ketting om de neus.
dat was mijn vraag in bovenstaande.
de duitse hack heeft deze altijd een ketting in de neusriem of alleen de 2e duitse op de foto,s?
de s hack was ook erg onstabiel.
had welliswaar de goedkopere variant van 35,- maar zoiezo regageerde ze er ook niet lekker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:51

Ow okee, alle modellen die ik daar vast heb gehad hadden een flexibel neusdeel van een met rubber omtrokken fietsketting of een massief stalen neusdeel met vaak gevlochten leer er omheen. Ik ben er ook geen één tegen gekomen die dikker was dan 1cm dus ze zijn behoorlijk dun.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:19

mmm oke dan zal ik even moeten verder zoeken naar de juiste bitloose oplossing voor ons.
maar bedankt voor je advies en info.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:07

Heb je de bloemhack of glückstadt al geprobeerd? Die bloem kan je met verschillende lengtes in ringen krijgen. Lijkt daarin een beetje op een pessoa bit.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 19:16

mm ook geprobeerd.
haha.
werkte voor ons ook niet het is allemaal te onstabiel naar mijn idee.
mischien moet ik maar met een neckrope gaann rijden.
dan heeft ze niets aan haar hoofd wat dwars kan zitten.
maar dan wordt trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:20

Ook een bloem zonder schaar? Dat is niet meer dan een schijft aan elke kant van het hoofd.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 19:39

ja net als de glückstadt.
agh, ik ga mijn eigen hack wel eens proberen om te bouwen. *D
mischien wel een gat in de markt haha. :D

een bossal zou ik ook graag eens uitproberen
maar het is zo duur om een goed aan te schaffen en als het dan niet is wat je zoekt kan je niet meer terug.

Ginoya

Re: ervaringen duitse hack?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:11

als je een hack al niet stabiel vind dat vind je een bosal al helemaal niet stabiel ;)