Zadel schuift bij opstappen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Zadel schuift bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:42

Ik heb een probleempje bij het opstappen met mijn boomloze zadel (Barefoot Cheyenne Drytex).
Als er niemand gaat hangen terwijl ik opstap, hangt het zadel standaard bijna onder zijn buik zo snel ik mijn voet in de beugel zet.
Ik heb al geprobeerd om met een opstapje op te stappen, maar dat maakte niet veel verschil.
Ook geprobeerd om het dan maar héél snel te doen. Niet snel genoeg.
Natuurlijk heb ik ook geprobeerd of ik strakker moest aansingelen, maar weer geen resultaat :n

Uiteindelijk heb ik de tijdelijke oplossing gevonden om met een opstapje één been over zijn rug te zwaaien
en pas mijn voeten in de beugels te doen als ik er op zit (zoals je doet zonder zadel),
maar 1. het ziet er niet uit, en 2. het is nogal gevaarlijk
(laatst is het opstapje omgekieperd terwijl ik dat probeerde, recht op mijn achterhoofd gevallen en mijn kont is ook nog steeds geel)

Er zijn verschillende dingen waardoor ik denk dat het zou kunnen komen:
1. de pony is gewoon heel erg rond.
2. het is een boomloos zadel » heel flexibel
3. de singel heeft er aan twee kanten elastiek in (weet niet of dat iets uitmaakt eigenlijk?)
Het vorige zadel (met boom) schoof ook wel met opstappen, maar wel veel minder.
Daar gebruikte ik ook gewoon een singel zonder elastiek bij.

Wie heeft de oplossing? :)

Sodeletuut

Re: Zadel schuift bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:43

Welke singel heb je?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:44

Die van Barefoot zelf
Afbeelding

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:45

Opstappen met een krukje dan maar?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:46

Oke, zoiets heb ik ook.
Ik had eerst een singel die helemaal van elastiek was en toen schoof mijn zadel ook.
Misschien eens een singel zonder elastiek van iemand lenen om te proberen of hij dan niet schuift?
Verder weet ik het ook niet.
Je zadel past verder wel goed enz?

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:47

iemand laten hangen ?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:47

Denk toch dat je dan andere singel moet nemen hoor

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:48

krukje&hangen is niet zo handig als je (alleen) op buitenrit bent en dan en dan een keer moet afstappen en er daarna weer op moet..

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:50

Ik weet niet wat voor pad je eronder hebt? Ik had dit ook bij mijn cheyenne.
Ik heb toen een HAF pad gekocht en een fra singel eraan gedaan. Dit scheelde al enorm.
Alleen kunnen niet alle paarden over de antislip (kom zo ffe niet op de naam) die onder een hafpad zit.
Mijn paard gelukkig wel. Succes ! :D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:24

Sorry dat ik vanochtend niet meer reageerde, was vergeten dat ik weg moest dus moest me haasten :+

Met een krukje opstappen is zoals ik al zei geen oplossing helaas :n
Hangen wel, maar het komt niet echt vaak voor dat er iemand bij is als ik opstap,
als dat wel zo is vraag ik ze ook al om te gaan hangen :)

Een keer een singel zonder elastiek lenen is wel een goed idee :j

Claudia: Ik heb er op het moment een Grandeur pad onder zitten,
ik dacht dat ik had gehoord dat die ook wel redelijk goed waren,
maar dat weet ik niet zeker eigenlijk.
Wat had jij er voor er onder liggen?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:31

Als je paard vrij rond is en weinig schoft heeft blijft een boomloos niet liggen, ik heb het zelf ook ondervonden met een testzadel, bij Tinka (tinkermerrie met schoft) bleef die wel liggen met opstijgen
Bij Devon (tinkerruin, nauwelijks schoft, zoon van Tinka) kon ik met geen mogelijk opstijgen zonder dat het zadel me tegemoet kwam.
Helaas want ik was toen op zoek voor een zadel voor Devon.
als ik er voor Tinka een nodig had gehad dan had ik het wel geweten.

eventueel kun je proberen om er een andere pommel in te doen, wil soms ook nog wel eens helpen heb ik gehoord

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:33

Er bestaat al een topic hierover. Maar goed. Wanneer je zadel opzij schuift met het opstijgen zou dat inderdaad met de vorm van je paard te maken kunnen hebben. Een kennis van mij heeft dat ook met haar paard, en haar zadel blijft nu goed liggen met een antislipmatje eronder. Die dingen kosten een paar euro en helpen tegen zijdelings schuiven.

Is je zadel nog erg nieuw soms? In dat geval moet het zich denk ik nog even vormen naar je paard. Van de kenners heb ik begrepen dat een gevormd boomloos zadel juist beter blijft liggen.

Succes!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:35

Mijn paard is ook erg rond en heeft geen schoft. Ik heb er nu een London op liggen. Ik heb de pommel eruit gehaald en alles met watten opgevuld omdat het veel te smal was (je hebt ook flexibele pommels van barefoot). iK stap op met een krukje, dan blijft het zadel prima liggen. Maar ik moet echt flink aansingelen. Zit er daarom aan te denken om over te stappen op de Nevada, die schijnt wat stabieler te liggen op rondere paarden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:36

Ik hoor hier allemaal hele andere pads voorbij komen dan de speciale pads die je eigenlijk moet gebruiken voor een boomloos zadel. Misschien ten eerste gewoon het pad gebruiken dat speciaal ontworpen is voor boomloze zadels? én daarbij inderdaad die zingel zónder elastiek?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:46

Ik gebruik exact dezelfde singel bij mijn Barefoot en heb dit probleem niet. Zit ook niet zo er veel rek in. Ik ben bang dat het weinig schoft hebben wel eens het probleem kan zijn. Mijn Hafje is ook erg rond, maar heeft wel een beetje schoft. Zadel verschuift amper, ook al stijg ik op vanaf de grond. Ook op andere paarden nog geen probleem gehad, maar ja........ allemaal een schoft.

Ik vrees ook dat het bij een boomzadel weinig anders zal zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:52

Maartje1990 schreef:
Ik hoor hier allemaal hele andere pads voorbij komen dan de speciale pads die je eigenlijk moet gebruiken voor een boomloos zadel. Misschien ten eerste gewoon het pad gebruiken dat speciaal ontworpen is voor boomloze zadels? én daarbij inderdaad die zingel zónder elastiek?

Ik bedoelde ook dat ze eens kon proberen met een antislipmatje ónder de pads die ze verder gebruikt ;)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:59

Je had destijds wel van die pads bij barefoot met zo'n anti slip onderkant. Maar nu verkopen ze ze volgens mij niet meer omdat sommige paarden er toch witte haren van kregen. Ik heb er nog een liggen, vond 'm wat te lang voor mijn korte Hafje, maar hij kreeg er geen witte haren van. Ik zat er over te denken om 'm te verbouwen en een wollen onderkant ervoor te maken.

Misschien dat daar nog aan te komen is? Pmarena heeft er misschien ook nog wel een liggen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 17:10

@ hestejente, ik heb 'm nu denk ik een paar maanden.
Het vreemde is alleen dat ie steeds meer begint te schuiven,
in 't begin gebeurde dat nauwelijks :n
Antislipmatje is wel een idee ja :j

@ Maartje, zoals ik zei heb ik er een Grandeur pad onder liggen.
Dat is wel degelijk een pad voor onder een boomloos zadel :)

@ Sosha, dat ie nauwelijks schoft heeft lijkt mij idd ook wel de voornaamste reden dat het schuift,
maar helaas kan ik daar niks aan doen :n
Als die pad langer was dan het zadel zelf dan krijgen wij waarschijnlijk hetzelfde probleem als jij,
dit zadel past nl. ook maar net.. :+

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:39

Ik weet niet of ze er in verschillende maten waren, waarschijnlijk niet, want dan had ik wel een kleinere genomen. En ik was eigenlijk ook niet van plan de mijne te verkopen, want dan heb ik geen reserve meer liggen en dat is ook weer niks.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 17:40

Nee, dat snap ik, maar ik bedoel dat ik dan ook niet hoef te gaan zoeken :P

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:23

Ik heb een heeeeele ronde en schofloze fjord, mijn dry-tex ligt echt als een huis!

Ik heb er een HKM pad onder, uiteraard met inlages, en een fra-singel.

Ik singel echt goed aan, strakker dan met een boomzadel.

En ik stap ook altijd op met een krukje. Als ik eenmaal zit en een mijn gewicht op een beugel hang, gebeurt er amper iets.

Ik hoop ook van harte dat dit zo blijft!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 14:31

Dan ligt het dus waarschijnlijk toch aan de singel of pads :j

Bedankt :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:29

Misschien is het trouwens een idee om eens op http://www.boomloosrijden.nl te kijken daar staat ook veel van wat als je zadel wel glijd etc. Ze zeggen daar iets over een Hi-Tech pad dat dan geschikt is. Kijk vooral eens bij vraag&antwoord.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:32

Hey Tes,

mijn zadel schoof in het begin ook met opstappen.
Ik heb nu een leren singel zonder elastiek en een BudgetPad onder het zadel liggen. Dit helpt redelijk.
Je moet er ook een beetje handigheid in krijgen hoor. Als je er met je hele gewicht aan gaat hangen, dan komt ie van mij ook opzij zetten. Ik stap nu altijd met een verhoginkje op, ongeveer 20 cm hoog. Dat is net voldoende om meteen op mijn armen te kunnen leunen als ik opstap.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:37

Als het schuift, dan past eht toch gewoon niet????
toch precies zoals bij een boomzadel... een zadle hoort stevig te liggen... en absoluut niet te schuiven...
om dit tegen te gaan met singels.. dus vervolgens druk onder de buik om het schuiven tegen te gaan..
of slipmatten op de rug....

nee dat snap ik niet