Pessoa Magic system

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Pessoa Magic system

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:42

Wie heeft ervaring met dit bit?
Ik heb begrepen dat dit bit een ongebroken mondstuk heeft als je de teugels aanneemt, maar gebroken is als de teugels niet aangenomen zijn. Maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk nou werkt. Ik kan me er eerlijk gezegd weinig van voorstellen.

Wat mijn probleem is. Ik rij Anouar op een [/url=http://img10.imageshack.us/img10/8175/bit001.jpg]ijslander stang[/url] het eerste deel van de wedstrijd omdat hij zo enorm entousiast is (daar verder geen discussie over graag) Hij loopt daar goed op en zeker het ongebroken mondstuk bevalt ons goed.
Behalve dan dat hij niet kan drinken met dit bit. Ik vermoed dat hij niet goed kan slikken, hij probeert het namelijk wel, maar laat dan al het water weer uit z'n mond lopen en houdt het na 2 keer proberen wel voor gezien. Aangezien drinken in de endurance best wel van essencieel belang is is dit toch een lastig probleem.
Bit eruit halen is ook geen optie. Ik moet dan zelf afstijgen om hem er weer in te doen en dat kost me veel te veel tijd.

Vandaar dat ik dacht aan dat pessoa bit. Een stang met rijden, gebroken met drinken. Werkt dit ook echt zo? En heb je deze bitten ook met hefboomwerking en kinketting?

aslo

Re: Pessoa Magic system

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:45

Doet me denken aan het danger bit. Werkt nl. net zo, bij druk wordt het een 'stang' , zonder druk een dubbel gebroken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:08

Zou het echt aan het mondstuk liggen? Ik rijd mijn paard ook met een bit met ongebroken mondstuk, een kimblewick, en daar kan hij mee drinken :j Er zit een tongboogje in, zou dat het kunnen zijn? Je link doet het niet, dus ik kan je bit niet zien ;) Vindt hij het bit niet te koud wanneer hij water drinkt, drinkt hij wel met een ander bit in? Is anders een gebroken pelham wat voor je? Houd daarbij wel in de gaten dat een gebroken bit met hefboom scherper inwerkt dan een ongebroken bit met hefboom.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:12

Ik kan hem bericht niet meer weizigen, dus de link maar even zo http://img10.imageshack.us/img10/8175/bit001.jpg
Ik wil graag een ongebroken mondstuk om wat jij al zegt, dat is wat vriendelijker. Tongboog wil ik ook niet.

Met een dubbelgebroken bit drinkt hij wel makkelijker. Maar een gewone trens reageert hij niet zo best op. Ik denk dat hij niet kan slikken ofzo omdat zo'n tong onder het bit zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:20

O ja, jij was dat :D Van dat bit. Nou weet ik het weer :P

Heb je een foto van hoe dat pessoabit eruit ziet? Het linke van de "gewone" pessoabitten vind ik juist dat er geen kinketting aan zit. Is dat bij het bit waar jij het topic over hebt geopend ook zo?

Mag ik vragen waarom je geen tongboog wil? Die in mijn bit is maar een centimeter hoog, net hoog genoeg voor die dikke vleeslap, en niet te hoog zodat de boel niet ergens prikt ;)

Het lijkt erop dat hij niet water kan doorslikken met jouw bit. Je moet dus iets hebben met een recht mondstuk maar waarbij hij wel zijn tong kan bewegen. Misschien dat ik nu iets heel doms zeg maar is dat niet het principe van een mylerbit? Dan zou je eens kunnen uitzoeken of je zoiets ook met scharen ergens kunt vinden.

Zou je groom niet even het bit gauw kunnen losmaken, paard laten drinken en dan het bit weer vast? :o :+

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:27

Ik bedoel het merk Pessoa (volgens mij is dat het merk) en niet het type 'pessoa-bit'
Zo ziet hij eruit http://i100.twenga.com/10/c/36/60/59523660vb.png
en dit is het Danger bit waar aslo het over heeft (zelfde principe denk ik) http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00000/2500025-t.jpg

Maar bij nader inzien denk ik dat enkel niet helemaal dubbel kunnen en dat ze verder weinig met een ongebroken mondstuk te maken hebben.
Ik wil geen tongboog omdat ik de druk op de tong wil houden.

Weet iemand of ze van deze bitten uberhaupt bitten met scharen en kinketting hebben?

Bit wat ik nu heb zit wel een ketting aan, welliswaar verpakt in een zacht hoesje, dus enkel tegen het doorklappen van het bit (of hoe noem je dat?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:29

Ik heb een linkje onder de knop dat ik even kwijt wil: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... n+589.aspx Geen tongboog, wel enigszins beweeglijk. Geen idee of je het mondstuk te gebroken/trenzerig vindt. Kinketting zou je er op de één of ander manier aan moeten frutselen :Y)

En dan ga ik nu naar jouw plaatjes kijken om te zien of ik er helemaal naast zit of niet :D

Edit: die bitten die jij laat zien vind ik net gewone trensjes :+ Hoe zou dat ongebroken moeten zijn dan?
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-08-09 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:33

Dat vraag ik me dus ook af.
Ik denk zo langzamerhand dat ze gewoon niet helemaal dubbel kunnen buigen en dat verhaal van ongebroken mondstuk een verkooppraatje is voor ruiters die nog niet weten dat een ongebroken mondstuk heel vriendelijk is.

Dat bit in jouw link ziet er ook goed uit. Ik ga nog even kijken wat myler voor mogelijkheden heeft wat betreft scharen. Kinketting maak ik er dan zelf wel aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:34

Die is van billy allen he, die ik had. Ondertussen ben ik nog voor je aan het speuren :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:36

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:38

Is een hackamore geen optie?
Daar kan je paard gewoon mee drinken.
Je hebt ook van die 9 rings bloemen, dan kan je zelf instellen wat nodig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:38

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:41

Hackemore rent hij dwars doorheen. Heb ik ook al geprobeerd.

Ik weet dat scherpe bitten niet bepaald de juiste oplossing zijn. Maar hij is zo entousiast en ik geef liever een keer een kleine ophouding aan zo'n bit dan dat ik constant aan een trens moet lopen sjorren.

hestejente: deze ziet er wel mooi uit (idd niet zo kojboj) Maar is dat mondstuk wel beweegbaar? http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 54105.aspx

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:43

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:45

Lenneke_ schreef:
hestejente: deze ziet er wel mooi uit (idd niet zo kojboj) Maar is dat mondstuk wel beweegbaar? http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 54105.aspx

In het midden zit zo'n busje/rolletje, zie je wel? Daarin zitten denk ik de twee helften vn het bit, zoals bij een mylerbit, zo'n soort systeem denk ik. Maar die laatste (anatomisch gevormd) lijkt me het meest aansluiten bij wat je zoekt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:47

Als de teugels dan loshangen wijst de boog denk ik naar boven en heeft hij ruimte om z'n tong te bewegen en als je de teugels aanneemt kantelt hij en wijst de boog naar voren en ligt dus plat op de tong.
Dat is wel wat ik zoek.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:48

Ik gebruik het pessoa magic system en ik vind het zeer prettig. Mijn paard kan nogal eens overenthousiast zijn eigen route kiezen en is daarbij ook nog eens in staat mij compleet uit het zadel te rukken. Sinds het Pessoa bitje zijn die problemen helemaal over. Als we lekker dressuren knabbelt tie lekker op het bitje en ontspant ie super en zodra hij begint te stuiteren en te rukken maak ik een ophouding met beide handen en hij is er gelijk klaar mee. Inmiddels heeft ie het zelfs opgegeven om nog door het bit te springen. Tijdens de dressuur durft ie het bit prima aan te nemen (hij duikt niet achter het bit) en hij kan er mee drinken. Uiteindelijk kan ik zeggen dat ik met dit bit meer ontspanning en controle heb dan met menig ander bit, en dat met een ontspannen aanleuning, geen blaren aan mijn handen en geen zandhappen.

Whitney2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:50

Heb jaren geleden met een erg druk paard gereden met een pessoa bit. Beviel me prima. Je hebt net iets meer te vertellen. Als het paard rustiger is kan je de teugel aan de bitringen bevestigen ipv de scharen, dan heb je dus weer een gewoon bit. Heel makkelijk.

Paard kan hiermee ook prima drinken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:59

Ik bedoel niet het type pessoabit, maar het merk.

Pessoabit heb ik ook geprobeerd, maar z'n mondhoeken gingen steeds stuk en hij liep constant met z'n mond open.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:04

Lenneke_ schreef:
Als de teugels dan loshangen wijst de boog denk ik naar boven en heeft hij ruimte om z'n tong te bewegen en als je de teugels aanneemt kantelt hij en wijst de boog naar voren en ligt dus plat op de tong.
Dat is wel wat ik zoek.

Ja, niet helemaal naar boven, lijkt me eraan liggen hoe druk hij is met zijn mond. Hij kan ermee bewegen. De boog wijst dan schuin naar voren en een beetje omhoog, denk ik. Door de boog kan hij zijn tong naar achteren doen, en zo slikken. Zo ziet het er voor mij in ieder geval uit :)

Pucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:15

Is er bij z'on bit geen kans op het tussenkomen van velletjes?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:15

Bij welk bit? Aangezien we er een stuk of 10 besproken hebben :+

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:24

Danger bit heb ik gehad, is een fijn bitje :)