Hallo iedereen!
Ik ben eigelijk opzoek naar frequente hoefschoengebruikers om uitleg te vragen over een vrij bijzonder geval.
Ik heb sinds kort hoefschoenen voor mijn pony gekocht, de Easyboot Epic 'Grip.' (foto+ foto) Dit model is geloof ik nog niet in Nederland verkrijgbaar, enfin hier dus wel, het is de epic met een speciale zool voor extra grip. Mij bevallen ze perfect, pony loopt er prima mee, schuren niet, etc etc. Ook nog geen enkele keer verloren, de buckle is een keer onder het rijden los geschoten maar daarna een tandje strakker gezet en sinds dien nooit meer gebeurd. Ik, en met mij de boer waar mijn pony staat waren zo enthousiast dat we ook voor één van zijn Freiberger merries de schoenen besteld hebben. (ze is van voor beslagen dus de schoenen waren voor achter) Gisteren zijn ze aangekomen en hebben we ze getest.. Met dramatisch gevolg: het eerste half uur ging perfect, paard tevreden, wij tevreden. Ook gegaloppeerd, door gras gegaan, stukjes asfalt. Echter toen we weer een galop inzetten hoorde ik de ruiter iets roepen (zat niet op het desbetreffende paard) keek om en zag dat de ene schoen los om het been bungelde en de andere weg was! Kortom, iedereen afgestapt, andere schoen op gaan rapen en de schade bekeken.. Het resultaat: één schoen waarvan de gaiter volledig los gescheurd is, letterlijk door midden; de andere schoen waar de gaiter aan de buitenkant uit de schoen begint te scheuren. We waren met stomheid geslagen omdat het bij mijn pony wel zo goed ging; om duidelijk te maken, met hem rijd ik wel wat 'wilder' zeer veel in het bos (takken, stenen, modder, heuvels op en af etc.) en bij hem blijven de schoenen wel perfect om. Dit was echt een rustig ritje. De schoenen waren absoluut de goede maat en ook goed bevestigd. Ik begreep en begrijp er ook nu nog steeds niets van. Ook omdat de schoenen om de achtervoeten zaten, als ze voor hadden gezeten; aftrappen kan gebeuren, maar achter?
Bij wie is dit nog meer gebeurd/ kan advies geven?
Alvast bedankt! Groetjes Lara