Welk Bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pammiej19

Welk Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:20

Hallo,

Ik heb nu een verzorgmerrie een tinker die net moeder is geworden, maar toen ik ging rijden toen ze drachtig
was heb ik moeite gehad met rijden, omdat ze erg sterk in haar mond is en niet reageert op mijn sturen.

Nu wilde ik dus een ander bit kopen, maar heb absoluut geen idee welke?

Kan iemand mij helpen?

mardeleintje

Re: Welk Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:23

met wat voor bit heb je tot nu toe gereden?

Pammiej19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:27

Dat is een hele goeie vraag :D Geloof een trens.. ( Heb hier niet zoveel verstand van ;) )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:02

Als je geen verstand hebt van bitten, moet je er vooral niet mee gaan experimenteren. Je kunt er meer mee verzieken dan goed doen. Vindt de eigenaar het überhaupt wel goed dat je een ander bit wilt gaan gebruiken?

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:05

Dubbelgebroken of enkelgebroken? Dik of dun?

Pammiej19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 07:57

ik weet wel dat je er een hoop mee kunt verzieken, daarom vraag ik eerst goed rond voordat ik uberhaupt iets koop, en het is een enkelgebroken en dun.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:42

Ik zou dit bit houden en gaan trainen. Door de training kun je al veel verbeteren. Veel overgangen en voltes oefenen. Het wordt echt beter naar mate je meer traint.

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:21

Ik heb een dubbelgebroken.....enkelgebroken kan een notenkraker-effect hebben. Misschien doet het pijn en wil ze daarom niet luisteren...kijk wel uit met het wisselen van een bit!!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:37

Ik zou niet gaan voor een scherper bit. Gewoon een dubbelgebroken bitje met bol tussen stukje nemen :)
Mijn pony is ontzettend hard in haar mond, maar dmv training lossen we dat nu op (instructrice en ik)
Ho is bijv écht ho. 1 keer vraag ik het lief, de 2e keer minder lief. Dit werpt echt zijn vruchten af, want ik kan het nu gewoon lief vragen, en ze stopt!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:55

Zal eerst overleggen met de eigenaar (of lesgever) van je verzorgpaard.
Misschien kan hij/zij je helpen.
Misschien moet je het paard gewoon meehelpen met je zit.
Een scherper/ander bit is imo niet de oplossing voor dit probleem.

Pammiej19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 16:34

Oke hier heb ik iets aan! Bedankt, ik ga met haar trainen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:18

Een scherp bit voor een paard met een harde mond... wat denk je dat er gebeurt wanneer jij te ruw met dat bit omgaat? Daar wordt de mond inderdaad alleen maar harder van.

Als eerste zou ik overleggen met de eigenaar. Ten tweede zou ik les nemen met het paard.

Overigens is een dubbelgebroken bit helemaal niet zaligmakend, die dingen kunnen ook een notenkrakerwerking hebben, en er zijn paarden die een dubbelgebroken mondstuk te wiebelig vinden in hun mond.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:50

Een stangbit kan helpen :)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:51

Wel met kinketting trouwens!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:52

Doe normaal! Iemand die niet eens weet hoe welk bit werkt ga je toch geen stang in handen geven? _-:(

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:54

hoezo weet zij dat niet?
ze wil toch scherper, nou deze is scherper.. kan toch tijdelijke ideaal zijn ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:00

Hoezo zij dat niet weet? Omdat ze er een topic over opent misschien?

Ik hoop echt dat je een grapje maakt Jeroen... een stang in handen van iemand die niet weet hoe een bit werkt, die een probleem met een bit wil oplossen en niet met leren rijden... je lijkt wel niet goed snik 8)7

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:01

Nouja kijk haar paard moet wel te houden zijn.. anders gebeuren er ongelukken.. en dat zouden wij neit willen.. dan liever een scherper bit. en hoezo je hem niet goed gebruikt. Druk geven als ie te hard gaat en anders gewoon netjes contact? kan niet vele mis mee gaan. en in de les zullen ze er ook wel op letten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:05

Mijn ervaring met tinkers is, dat ze beslist niet een hardere mond hebben dan andere paarden. Ze zijn alleen vergevingsgezinder.
Mijn huidige tinker heeft zelfs een zeer gevoelige mond. Ga je trekken, dan gaat ze niet steigeren of protesteren maar pakt ze alleen maar het bit beet en trekt ze harder. ja, daar houd je dan niets meer aan.
Een dun, enkelgebroken trensje is in principe prima. (ik rijd zelf op een dubbelgebroken bustrensje) Veel tinkers hebben een dikke tong en dikke lippen en hebben niet bar veel ruimte in de mond over. Die zijn dus niet zo blij met een dikke trens.
Probeer dus toch of je het niet rijtechnisch op kunt lossen, door juist voorzichtiger te zijn met de mond en vooral na een ophouding ook weer los te laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:12

Jeroen, ze heeft geen les en dat is ook het probleem. Ze heeft nog niet eens geprobéérd om het rijkunstig op te lossen. Als ze die tinker niet aankan moet ze er misschien niet op rijden?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:43

Voordat je er een ander bit indoet zou ik eerst maar eens aan de gang gaan om haar kaken weer te leren ontspannen en dus de mond ook weer zachter te maken. Ga gewoon in de bak rijden en als ze niet luistert en zich sterk maakt juist niet blijven trekken maar halve ophouding maken. Op deze manier wordt er niet steeds getroken en heeft het paard dus ook geen reden om de kaak gespannen te houden en misschien zou je weleens een ongebroken bustrensje of ongebroken watertrens kunnen proberen, deze krijgen niet het notenkrakers effect, waar hestejente 't al over had, bereiken. Vaak zijn deze bitten zelfs nog iets vriendelijker als een dubbel of enkel gebroken bitje.

JeroenK misschien kun jij beter stoppen met je trainingsstal als je op deze manier met paarden omgaat. Door er een scherper bit in te hangen gaat het probleem niet weg, het maskeert het probleem de eerste paar weken en daarna is het nog erger en wat doe je dan? weer een scherper bit erin??? En welke stang met kinketing moet ze dan gebruiken volgens jou? er zijn toch wel heel veel stangen in omloop.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:58

Hoe heb je 't nu opgelost?? gr. daf

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:32

Dit hoort thuis bij Harnachement. Zodoende een verplaatsing van OPG-->HAR.