wassen van regendekens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

wassen van regendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 17:06

Ik weet niet of dit topic hier goed staat anders graag verplaatsen

ik heb eventjes een vraagje ik heb mijn regendeken net in de wasmachine gedaan en aangezet maar bedacht mij opeens of het wel verstandig is
op zo'n regendeken zit toch altijd een vloeistof die ze er na het wassen op doen zodat die waterdicht blijft? Wie weet toevallig of dat zo is er waar ik anders evt. die vloeistof los kan kopen ofzo....

Alvast bedankt!

duodenum

Re: wassen van regendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:21

Als het goed is kun je die wel in spuitbussen kopen ;) mijn moeder haalt ook altijd een aantal spuitbussen op, ik geloof dat ze die bij de drogist weg haalt. ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 18:29

dankje zou eens eventjes zoeken op i-net

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:31

Ik was het met speciaal wasmiddel van de anwb voor waterdichte jassen en daarna was ik het nog een keer met wasmiddel om het weer helemaal waterdicht te maken (nikwax?) :j Geen spuitbussen voor mij, maar alles wordt weer netjes waterdicht gemaakt in de wasmachine.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 18:55

oeps had ik dat ok maar gedaan

weet iemand of het kwaad kan dat ik hem nu met gewoon goedkoop wasmiddel heb gewassen?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:56

Sommige dekens blijven waterdicht na het wassen hoorde ik :j Vooral de goede merken. Heb alleen geen idee hoe je kan controleren of de deken nog waterdicht is. (ja, water erover gooien waarschijnlijk :D)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:58

Je kan Harmisol (blauwe flesjes uit de supermarkt) gebruiken, dan moet je eerst gewoon gewassen hebben, laten drogen en dan zo'n heel flesje ipv wasmiddel in de wasmachine erbij doen, gebruiksaanwijzing staat op het flesje.
Er zijn ook spuitbussen van Harmisol, alleen krijg je het dan nooit evenredig verdeeld over de deken vanwege het spuiten.
Succes ermee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:59

En hoe zit het met de wasmachine? worden die niet vies met dat spul dat de dekens waterdicht maakt.

Ben ik benieuwd naar, want ik wil ook weleens die dekens gaan wassen.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:01

De wasmachines knappen sowieso niet op van het wassen van dekens.
@Ragdollcat: ik heb een bedrijfje (zie onderschrift) in Alkmaar en je kan eventueel ook bij me laten wassen en waterdicht maken, meer info via mijn site
Laatst bijgewerkt door IJp op 02-08-09 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:03

liiisette schreef:
oeps had ik dat ok maar gedaan

weet iemand of het kwaad kan dat ik hem nu met gewoon goedkoop wasmiddel heb gewassen?

Gewoon wasmiddel tast helaas wel de waterdichte werking aan. Dus dat was niet slim :P Voor 5 euro kun je speciaal wasmiddel bij de anwb kopen (ook via internet te bestellen :j ) zodat je het veilig kan wassen. Bij elke outdoorzaak kun je dat spul ook wel kopen. Perrysport heeft het ook :j Ook het waterdichtmaakwasmiddel.

Enne de wasmachine blijft gewoon schoon :D T is gewoon een vloeibaar middeltje, dat je deken helemaal waterdicht maakt en dan gewoon met de afvoer wordt weggespoeld. Je deken ruikt alleen wel wat apart hahaha, maar het werkt wel! Je kan daarna gewoon je normale kleren wassen in de wasmachine :)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:21

is het erg dat die dan al 1xtje gewassen is met gewoon wasmiddel?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:27

Ik heb op het moment geen paard en dus ook geen dekens meer.

Maar had het wel ooit gedaan, helaas ging de waterdichte werking totaal verloren.

En in purmerend is er een wasserette die donderdags paardendekenwasdag heeft, dus ik ben al voorzien, mocht ik de dekens gewassen willen hebben.

Alleen met de waterdichte deken ga ik er niet heen, dus goed dat je nu mij de tip geeft dat je een bedrijfje hebt waar de waterdichte deken gewassen kan worden, tegen de tijd dat ik een paard heb en dan zal ik je pben voor adres, zodat ik de dekens heen kan brengen.

Want ik weet dat de wasmachine naar de kloten gaat hihi.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:11

poedersuiker poedersuiker poedersuiker ik heb dus een grote fout gemaakt denk ik

trouwens het merk van de deken is amigo dacht ik een lichtblauwe

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:58

Dekens blijven nooit écht 200% waterdicht na het wassen met dat speciale spul. En als je het zonder dat spul heb gewassen kun je het helemaal wel vergeten, dan is hij niet waterdicht meer. Daarom was ik mijn dekens ook nooit; ik spuit de buitenkant af en hang ze regelmatig te luchten.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 07:09

ik heb gister ofzo geprobeerd met water erop en kijken of het dan doorlekte ofzo nou helemaal niks :D dus volgensmij heb ik geluk gehad maar houd het wel even in de gaten en anders ga ik even dat waterdichte spullie opsmeren....

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:06

Dan heb je zeker geluk gehad, meestal zijn ze niet meer waterdicht. Heb het zelf ook een keer gedaan, ging niet goed. Dus vanaf toen maar naar een wasserij gebracht.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:11

Ik was mijn waterdichte dekens altijd eerst schoon met een gewoon wasmiddel (geen wasverzachter gebruiken!), vervolgens was ik ze met speciaal wasmiddel van Bucas. Als de deken droog is spuit ik hem nog in met impregneermiddel van Bucas. Al mijn dekens zijn nog steeds 100% waterdicht! :D

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:12

Welshcobfan schreef:
Ik was het met speciaal wasmiddel van de anwb voor waterdichte jassen en daarna was ik het nog een keer met wasmiddel om het weer helemaal waterdicht te maken (nikwax?) :j Geen spuitbussen voor mij, maar alles wordt weer netjes waterdicht gemaakt in de wasmachine.

Als je het hiermee wast wordt ook de binnenkant waterafstotend, waardoor de deken ook geen zweet etc. meer kan afvoeren, ik zou hiermee oppassen. ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:53

maar dat doen ze zowieso toch al niet? ik heb altidj geleerd dat je een paard/pony nooit een regendeken op moet doen als die bezweet is

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:12

mij hebben ze verteld dat de waterdichtheid van een deken wel achteruitgaat van wassen, maar dat vooral het drogen in een machine (op temperatuur) de waterdichtheid aantast.
De fabrikanten van de duurdere deken claimen zelfs dat de deken enkele wasbeurten lang hun waterdichtheid moeten behouden.
en anders nog een keertje wassen met zo'n speciaal product. Met een spuitbus krijg je niet zo'n goed resultaat. Mijn vriendin en ik althans niet ;)

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:16

liiisette schreef:
maar dat doen ze zowieso toch al niet? ik heb altidj geleerd dat je een paard/pony nooit een regendeken op moet doen als die bezweet is

Nee, maar stel het wordt tussen de buien door ineens erg warm en je pony begint te zweten, dan blijft dat allemaal onder de deken hangen. De deken ademt dan niet meer.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:30

inprinciepe zijn goede waterdichte dekens, waterdicht door de stof die gebruikt wordt! en niet waterdicht doormiddel van een laagje wat er overheen zit.

een goede waterdichte deken, blijft dus ook gewoon waterdicht wanneer deze gewassen is.

wat wel kan gebeuren dat is wanneer je de deken veel hebt gewassen het membraam van de stof poreus wordt en daarom niet meer waterdicht is dan.

denk bijvoorbeeld aan merken, als bucas, rambo e.d
ik heb al jaren bucas en pas na een aantal jaar, gaat de deken wat lekken, doordat de stof poreus is geworden.

een goede waterdichte deken is tevens ook goed admend en maakt het dus niet uit of je hem een deken op legt als je paard nog nat is.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:41

zoals welk merk dan? ik heb amigo is dat dan ook een goed merk?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:43

amigo ook, hangt af welk model het is.

crystalclear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:20

Mischien met de hand wassen en idd speciale was middel:P_