[WN] Westernhoofdstel en hack

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Westernhoofdstel en hack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:32

Welke westernhoofdstellen zijn geschikt om een hackamore aan te hangen? Ik rij nu met een bosal riem maar vind een heel hoofdstel mooier.

Mijn pony heeft een maat cob dus de meeste hoofdstellen zullen in dat opzicht wel passen. Maar waar het mij om gaat is dat de bakstukken heel veel korter moeten kunnen om de hack hoog genoeg te kunnen hangen. En dat zonder allerlei kunstgrepen op het hoofdstel te hoeven doen. Een pony maat is geen optie, omdat de frontriem dan te kort is.

Zou zoiets kunnen?
http://www.huppa.nl/sytske/Joomla/index.php/component/index.php?page=shop.product_details&flypage=test.tpl&product_id=590&category_id=69&option=com_virtuemart&Itemid=1

ElCid

Re: Westernhoofdstel en hack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:37

Dat is nu juist mijn probleem. Misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb het over een mechanische hack en die zou ik never nooit zo laag durven te hangen.

*zoekt een foto hoe ik hem nu heb* ........ gevonden
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RC6QBEXO.jpg

Hier zit er ook een westernhoofdstel aan maar daarbij heb ik dus de bakstukken in moeten korten. Het is erg moeilijk om dat netjes en vlak te krijgen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:31

zo'n ding is geen officiele western bit/bosal en onze hoofdstellen zullen er dus ook neit voor gemaakt zijn....
ik zou zeggen stap over op bosal of bit en je bent van het probleem af :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:42

Ik rij geen wedstrijden dus het wel of niet toegestaan staat niet ter discussie ;) . Ik vind het gewoon mooie hoofdstellen en zoek dus iets wat ook gebruikt zou kunnen worden met een hack.

Bosal vind ik erg mooi maar hier heb ik dus absoluut geen ervaring mee. Ze loopt al heel erg fijn op neckreining en gewichtshulpen in de bak, maar buiten := . Is de bosal een optoming waarmee je ook zijdelings iets in brengen hebt? Met name als je paard ineens besluit voor een auto de weg op te springen, omdat er een bloembak bij een oprit staat?

Ik heb haar ingereden op een sidepull maar ze heeft teveel temperament en looplust om dat daarmee buiten in te tomen.

hobbelheksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:20

meet de ruimte van hanger van je hack tot de andere kant (dus bakstuk, kopstuk, bakstuk)en ga daar op zoeken in ene westernzaak of vraag via webshop om d ekortste lengte die mogelijk is, moet vast lukken :j
heb je ene paard met een breed hoofd dan moet de frontriem ook nog groot gnoeg zijn mischien is een one ear of een op maat laten maken bijv via www.luckyleather.nl dan beter

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:13

de meeste western hoofdstellen kunnen kort genoeg gemaakt worden , daarbij zijn er ook in de maat pony verkrijgbaar
kijk naar de versiering op de bakstukken
neem een normale maat (standaard is het vb/cob)
dan zal je zien dat er behoorlijk wat keuze is

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:10

ik heb een hoofdstel met maar aan 1 kant verstelbaar bakstuk
hier kun je dus in principe oneindig gaatjes in blijven bijmaken (oneindig is relatief gezien he ;) :P ) omdat het 1 en dezelfde riem is!
ponylief heeft een pony-hoofd met cob-breedte, en ook een hack eraan :)

merk is billy cook geloof ik, zeer basic hoofdstelletje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:27

@ Naaltje, kom je dan niet in de problemen met de frontriem? Dat de gesp daar te dicht bij komt of dat je die er zelfs boven moet doen.

Schiet me trouwens net iets te binnen :)* . Ga denk ik op zoek naar een mooi one ear hoofdstel.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:06

Ik rij nu dus met een bosal riem en dat gaat prima. Doelt Arthur op het afgaan als ze gaan schuren?

Wel een mooi hoofdstel trouwens :j . Dat overtollige stuk kan je afsnijden met een heel scherp standymesje.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:47

ja, maar ik heb ook een fjord dus korte oortjes :) hij krijgt iets met keelriem al af met schudden omdat hij kleine hoor-antennes heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:11

Dan heb je die flappers van mijn pony nog niet gezien := . Is net een muildier :+ .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:19

Bekend probleem , die van mij heeft ponymaat bakstukken nodig , Full-maat frontriem , en de rest Cob.... :P

In het begin kocht ik dus alle losse onderdelen bij elkaar om er zelf een passend hoofdstelletje van te maken.

Daarna wat op maat laten maken.

Maar bij een standaard hoofdstel blijft het vervelend dat de bakstukken zo dicht onder de ogen liggen en zeker als je eens in moet komen met een beetje rem of stuur , dan gaan door de werking van de hack de bakstukken nog dichter naar de ogen toe !

Dit vind ik niet paardvriendelijk :n

Vandaar dat ik toen een eigen ontwerp heb gemaakt en dat bevalt echt perfect !

Biothane halster-hoofdstellen die je dan gewoon gebruikt zonder de neusriem.

Er zit ook geen frontriem aan , is voor paarden ook fijner , niet dat "geknijp" en gepruts rond de oren :)

Zelf verkoop ik ze niet meer maar als het goed is heeft Nicky van www.nickyskeet.nl er nog wel een paar.

Deze zijn ècht ideaal voor een hack :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:22

Even opgezocht : dit model dus , verkrijgbaar in verschillende kleuren :

Afbeelding

Dan zonder de neusriem en de hack ipv. het bit , bakstukken lopen in een knikje net zoals een halster , super-comfortabel voor het paard en lekker simpel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:42

Mag ik ze foeilelijk vinden :+ ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:47

'tuurlijk , maar het werkt wel :P

Het is i.m.o. trouwens zo simpel (zonder neusriem) dat er weinig lelijk aan te vinden is , zeker in gewoon simpel zwart of bruin , maargoed :P

Hier Rena met hack en hoofdstelletje in meerdere kleuren , zal je dan helemaal wel van schrikken :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:27

Even een update. Ik heb op de gok een hoofdstel (zie mijn eerste post) gekocht.

Het is voor dat geld best een leuk hoofdstelletje. Moet wel nog een paar keer in de olie om hem net zo donker als mijn hack te krijgen en wat soepeler te maken.

Keelriem en bakstukken zijn inderdaad veel te groot := . Dus ik breng hem vrijdag naar de zadelmaker om de bakstukken elk 10cm in te laten korten en het overtollige leer van de keelriem af te laten snijden.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:20

Naaltje schreef:
een one ear werd mij afgeraden ivm risico op afgaan :)
ben bij arthurs westernstore geweest :)

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2132.jpg
hier zie je hoe die nu zit, met 3 gaten korter dan hij was (overige stuk moet er nog af, maar ikw eet nog niet hoe :') )

Even off topic (en alleen maar goed bedoeld :o ).
Maar als ik naar de ligging van jouw zadel kijk,ligt hij dan niet veel te ver naar voren.
Je kunt zo ook heel duidelijk zien dat je dan te ver achterin zadel komt te zitten en erg "in" de rug drukt.
Als ik jouw was zou ik daar wel aandacht aan besteden anders zit straks met de kosten van de osteopaat.(met als belangrijkste aandachtspunt, de last die je pony ervan heeft >;) .).