Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ibbel schreef:Een zadeldekje is bedoeld om het zadel te beschermen tegen de invloed van zweet. Een zadeldekje heeft niets te maken met 'passen' van een zadel op het paard. Zonder zadeldek rijden is dus niet 'zielig'; hooguit voor de portemonnee van de eigenaar van het zadel, die zal nl eerder tegen kosten van bv loszittende stiksels oplopen.

,
daantjuhhh schreef:Voor het paard schijnt het zelfs fijner te zijn zonder dekje.
Leer ademt en past zich aan.
Een dekje kan veel meer irriteren.
Ja wat betreft uitstekende botten.
mijn jonge paard is 5 weken heel ziek geweest, behoorlijk wat afgevallen en alle bespiering foetsie..
Die heeft ook een beetje een punt kontje nu.
daantjuhhh schreef:Voor het paard schijnt het zelfs fijner te zijn zonder dekje.
Sowieso lijkt regelmatig onderhoud van je zadel me een normaal iets.
Bovendien, als een dekje het leer zogenaamd beschermt tegen zweet, waarom doe je dan geen lapjes onder je hoofdstel?
hestejente schreef:Hoe mager een paard is heeft absoluut helemaal niks met een dekje te maken. Wel met voer, ziekte, wormen, het gebit, stress noem maar op
Precies. Wanneer mijn paard in de regen heeft gestaan is hij wanneer ik heb gereden weer opgedroogd. Ook onder het zadel. Een dekje broeit alleen maar. Verder moet je inderdaad even iedere week de onderkant van je zadel afnemen met wat water en even insprayen, is minder werk dan een dekje in de wasmachine halen en het er weer uithalen en ophangenSowieso lijkt regelmatig onderhoud van je zadel me een normaal iets.
Daarnaast beschermt een dekje niet tegen zweet, of dacht je soms dat een zeiknat dekje dat deed? En dan zou je dat dekje ook maar 1 keer kunnen gebruiken. Je gaat toch geen dek met oud zweet op je paard leggen zegBovendien, als een dekje het leer zogenaamd beschermt tegen zweet, waarom doe je dan geen lapjes onder je hoofdstel?
Het enige nut van een dekje is tegenwoordig dat het mooi staat, het is een soort statussymbool, je kunt namelijk laten zien dat jij een of andere nieuwe collectie hebt aangeschaft. Dit geldt uiteraard wanneer je een boomzadel gebruikt, onder een boomloos geval moet je drukverdelende onderlegtoestanden gebruiken. Oorspronkelijk stammen de dekjes uit de cavalerie, je kunt er namelijk op borduren bij welk regiment een paard hoorde