Zonder dekje rijden, zielig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Misslolliex

Zonder dekje rijden, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:32

We waren pas bij de MC

en er waren 2 meisjes te paard.

Met zadel ZONDER DEKJE ERONDER!!!''

En, Bij een paard stak de botten eruit... (uit de kont)

ERG?>
Laatst bijgewerkt door Kris op 03-08-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

upperlady

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:36

Het is altijd heel moeilijk. Bij een van de paarden stak de botten uit? oud of ziek misschien? Zonder dekje is inderdaat niet heel netjes maar het is moeilijk te beoordelen vanachter de pc...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:37

Zonder dekje is niks erg's aan hoor.
Dekje is meer een luxe en voor de sier. Zonder dekje kan je heel goed rijden als je de kussens van het zadel maar schoonhoudt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:39

Een zadeldekje is bedoeld om het zadel te beschermen tegen de invloed van zweet. Een zadeldekje heeft niets te maken met 'passen' van een zadel op het paard. Zonder zadeldek rijden is dus niet 'zielig'; hooguit voor de portemonnee van de eigenaar van het zadel, die zal nl eerder tegen kosten van bv loszittende stiksels oplopen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:45

Zonder dekje rijden betekend toch echt veel meer poetswerk. Dan mag je na iedere rit je zadel schoonmaken en veel vaker invetten e.d. Een dekje is zoals gezegd meer een gemaks artikel.
Uiteraard moet het zadel wel goed passen, en dat geld voor ieder zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:50

Ibbel schreef:
Een zadeldekje is bedoeld om het zadel te beschermen tegen de invloed van zweet. Een zadeldekje heeft niets te maken met 'passen' van een zadel op het paard. Zonder zadeldek rijden is dus niet 'zielig'; hooguit voor de portemonnee van de eigenaar van het zadel, die zal nl eerder tegen kosten van bv loszittende stiksels oplopen.

Precies :j

En botten die uitsteken, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Bij mijn bijrijdpaard zie je de ribben en heupbotten ook wel (een beetje), maar die wordt echt niet slecht verzorgd. Sommige types zijn gewoon nauwelijks dik te krijgen.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:56

vroeger reed ik ook altijd zonder dekjes :o ,
tot ik een setjesfanaat werdt :+
en mijn paardje zen ribben zie je ook als de zon erop schijnt,
maar ze is zo gewoon gebouwd :D
hangt gewoon van paard tot paard af
niet te snel conclusies trekken over eenderwelk dier waar je geen of niet veel informatie over hebt is mijn boodschap O:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:58

Zonder dekje is alleen maar irritant voor jezelf, aangezien je dan wel heel veel werk hebt aan je zadel.

De functie van een dekje is, je zadel schoon houden......
(en dan willen wij mensen er weer wat blij gekleurds voor de leuk eronder)

Tja en wat is mager en botten eruit steken? ene paard is het andere niet. Kan ik dus niets zinnigs over zeggen, zonder het gezien te hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:59

Voor het paard schijnt het zelfs fijner te zijn zonder dekje.
Leer ademt en past zich aan.
Een dekje kan veel meer irriteren.

Ja wat betreft uitstekende botten.
mijn jonge paard is 5 weken heel ziek geweest, behoorlijk wat afgevallen en alle bespiering foetsie..
Die heeft ook een beetje een punt kontje nu.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:07

daantjuhhh schreef:

Ja wat betreft uitstekende botten.
mijn jonge paard is 5 weken heel ziek geweest, behoorlijk wat afgevallen en alle bespiering foetsie..
Die heeft ook een beetje een punt kontje nu.

Dat bedoelde ik ook! Mijn paard heeft bloedarmoede ehad. Broodmager maar ik moest van de Da blijven rijden want als hij zijn conditie en bespiering kwijt zou raken waren we nog verder van huis.....

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:15

ok.....

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:11

Dussss......gerustgesteld?

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:55

Naja...
niet echt..

het was gewoon een vraagje ;)

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 07:40

Ze zullen vast goed voor de paardjes zijn, zal vast een reden hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:22

Hoe mager een paard is heeft absoluut helemaal niks met een dekje te maken. Wel met voer, ziekte, wormen, het gebit, stress noem maar op ;)

daantjuhhh schreef:

Precies. Wanneer mijn paard in de regen heeft gestaan is hij wanneer ik heb gereden weer opgedroogd. Ook onder het zadel. Een dekje broeit alleen maar. Verder moet je inderdaad even iedere week de onderkant van je zadel afnemen met wat water en even insprayen, is minder werk dan een dekje in de wasmachine halen en het er weer uithalen en ophangen ;) Sowieso lijkt regelmatig onderhoud van je zadel me een normaal iets.
Daarnaast beschermt een dekje niet tegen zweet, of dacht je soms dat een zeiknat dekje dat deed? En dan zou je dat dekje ook maar 1 keer kunnen gebruiken. Je gaat toch geen dek met oud zweet op je paard leggen zeg :r Bovendien, als een dekje het leer zogenaamd beschermt tegen zweet, waarom doe je dan geen lapjes onder je hoofdstel?

Het enige nut van een dekje is tegenwoordig dat het mooi staat, het is een soort statussymbool, je kunt namelijk laten zien dat jij een of andere nieuwe collectie hebt aangeschaft. Dit geldt uiteraard wanneer je een boomzadel gebruikt, onder een boomloos geval moet je drukverdelende onderlegtoestanden gebruiken. Oorspronkelijk stammen de dekjes uit de cavalerie, je kunt er namelijk op borduren bij welk regiment een paard hoorde ;)

Misslolliex

Re: Zonder dekje rijden, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:45

Okee..
Ik weet genoeg er mag een slotje op ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:38

hestejente schreef:
Hoe mager een paard is heeft absoluut helemaal niks met een dekje te maken. Wel met voer, ziekte, wormen, het gebit, stress noem maar op ;)

daantjuhhh schreef:

Precies. Wanneer mijn paard in de regen heeft gestaan is hij wanneer ik heb gereden weer opgedroogd. Ook onder het zadel. Een dekje broeit alleen maar. Verder moet je inderdaad even iedere week de onderkant van je zadel afnemen met wat water en even insprayen, is minder werk dan een dekje in de wasmachine halen en het er weer uithalen en ophangen ;) Sowieso lijkt regelmatig onderhoud van je zadel me een normaal iets.
Daarnaast beschermt een dekje niet tegen zweet, of dacht je soms dat een zeiknat dekje dat deed? En dan zou je dat dekje ook maar 1 keer kunnen gebruiken. Je gaat toch geen dek met oud zweet op je paard leggen zeg :r Bovendien, als een dekje het leer zogenaamd beschermt tegen zweet, waarom doe je dan geen lapjes onder je hoofdstel?

Het enige nut van een dekje is tegenwoordig dat het mooi staat, het is een soort statussymbool, je kunt namelijk laten zien dat jij een of andere nieuwe collectie hebt aangeschaft. Dit geldt uiteraard wanneer je een boomzadel gebruikt, onder een boomloos geval moet je drukverdelende onderlegtoestanden gebruiken. Oorspronkelijk stammen de dekjes uit de cavalerie, je kunt er namelijk op borduren bij welk regiment een paard hoorde ;)

maarr, jij hebt op je IJsje toch ook een dekentje onder het zadel?
tenminste dat lijkt op deze foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-WFWYPNF6-D.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:15

Dat is een antislippad. Die foto is gemaakt toen ik 'm net een paar weken had, toen was de zadelpasser nog niet geweest ;)

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:17

aha....

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:19

dekjes zijn eigelijk alleen om het zweet op te vangen dat het niet in je zadel trekt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:20

spitenmazz schreef:
dekjes zijn eigelijk alleen om het zweet op te vangen dat het niet in je zadel trekt.

Nee hoor, als dat zweet in je dekje dringt komt het alsnog in je zadel ;)

@ TS: je krijgt denk ik niet zomaar een slotje hoor. Ze laten het topic meestal open voor discussie.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:54

Aha,

Het was ff een vraag dusjaa

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:31

Zonder dekje kan gewoon :j Is niks slechts aan. Het zweet is alleen slecht voor het leer, vandaar de dekjes.

Pucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:00

In engeland schijnen ze heel veel zonder dekje te rijden.
Maar het lijkt mij toch fijner voor de paarden om er iets onder te hebben.
Dit is zachter en schijnt de druk van het zadel ook beter te verdelen.
Ik zou zelf niet voor zonder dekje rijden kiezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:14

Een dekje verdeelt de druk niet, dat is onzin. Het is ook niet zachter, een dekje voelt wel zacht aan wanneer je het in je handen hebt maar wanneer je in het zadel gaat zitten, en het gewicht van het zadel en de ruiter dus op het dekje rusten, duw je alle lucht eruit en loopt je paard dus rond met een dun, luchtloos dekje. Een soort lapje zeg maar.

Verder weet ik niet hoe jou paard eruit ziet... maar mijne heeft een vachtje, en dat is zacht genoeg ;)